شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
جنایت داعش در موصل

 شهروند| با نزدیک‌شدن نیروهای ائتلافی عراق به موصل، نیروهای داعش در این شهر 284 مرد و پسربچه را به قتل رسانده‌اند؛ این را یک منبع اطلاعاتی عراق گفته است. این منبع گفته است آنهایی که در روز پنجشنبه و جمعه کشته شده بودند، به‌عنوان سپر انسانی در مقابل حملات علیه داعش در بخش جنوبی شهر موصل استفاده شده بودند. تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شهر موصل توسط نیروهای عراقی، نیروهای داعش را که در داخل شهر هستند، خشمگین کرده است. نیروهای داعش ساکنان محلی را مسبب وضع موجود می‌دانند.تروریست‌های داعش این اجساد را با بلدوزر در یک گور دسته‌جمعی واقع در محوطه مدرسه عالی کشاورزی در شمال موصل دفن کرده است. این منبع با شرط بی‌نامی به سی‌ان‌ان گفته است که به همه این افراد کشته‌شده شلیک شده است. شبکه خبری العالم نوشته است که حدود ۱۵۰ تن از این افراد غروب پنجشنبه به قتل رسیده‌اند و سن ۶۱ تن از آنان از ۱۴‌سال تجاوز نمی‌كرد.این رفتار داعش، به دلیل ضربه‌هایی است که از ارتش و نیروهای عراق و کردهای پیشمرگه خورده است.
در حالی که روز جمعه در اکثر محورهای جنگ در موصل تقریبا آرامش حکمفرما بود، ارتش عراق از بامداد روز شنبه عملیات برای به دست گرفتن شهرهای مهم اطراف موصل را آغاز کرده‌اند که گام نهایی برای رسیدن به دروازه‌های این شهر محسوب می‌شود. ارتش عراق در راستای نبرد نهایی علیه داعش در شهر موصل، مرکز استان نینوا، وارد شهرستان استراتژیک حمدانیه در شرق موصل شد و مقر فرمانداری این شهرستان را آزاد کرد. همچنین درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد. اسکای‌نیوز نیز از انفجار خودروی بمبگذاری‌شده در حمدانیه خبر داد.
فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای مسلح عراقی از آغاز عملیات موصل تاکنون ۹۵ خودروی بمبگذاری شده، ۳۵۲ بمب، انبار سلاح، چهار خودروی بمبگذاری شده و تجهیزات و مواد منفجره دیگر را منهدم کردند. به گفته فرماندهی عملیات مشترک عراق این نیروها همچنین ۴۷۳ داعشی را از پای درآورده و ۲۲ تن را بازداشت کردند.
از سوی دیگر، بامداد روز جمعه  چند بمب‌گذاری انتحاری وابسته به گروه داعش چند نقطه را به‌طور همزمان هدف قرار داد. همچنین نیروگاه برق دبس در ۴۰ کیلومتری شمال غرب این شهر مورد حمله نیروهای داعش قرار گرفت که در جریان این حمله ۱۲ نفر کشته شدند. با این حال به گزارش تلویزیون دولتی عراق، نیروهای امنیتی این کشور حمله گروه داعش به شهر کرکوک را دفع کرده و کنترل کامل این شهر را به دست گرفته‌اند. «شان کافلن» در مقاله‌ای در بی‌بی‌سی نوشته است: ساکنان موصل در ترس و وحشت به‌سر می‌برند. درحالی‌که نیروهای ائتلافی، نفرات داعش را هدف قرار می‌دهند، آنها ساکنان محلی را متهم به برقراری ارتباط با «جناح‌های دشمن داعش» کرده و خشم خود را بر سر مردم موصل خالی می‌کنند. هفته گذشته در جریان برگزاری نماز جمعه، یک واعظ طرفدار داعش درباره دورویی ساکنان موصل که «خلافت» را مأیوس کرده‌اند، صحبت کرده بود. پلیس مذهبی نیز سعی می‌کند با اعمال قدرت نشان دهد که کنترل از دست آنها خارج نشده است. شمار اعدام‌های وحشت‌آور و در ملأعام کسانی که ادعا می‌شود دشمن یا خبرچین هستند نیز افزایش یافته است. آنها تلاش می‌کنند نشان دهند که همه چیز را تحت کنترل دارند. یک دانشگاهی دیگر می‌گوید که فرهنگ «اتهامات بی‌اساس» وجود دارد و داعش به شکار «خطاکاران» و تنبیه شدید آنها ادامه می‌دهد که اغلب به معنی مجازات مرگ است. نیروهای داعش سعی کرده‌اند مانع ارتباطات شوند ولی به نظر نمی‌رسد در این کار موفق شده باشند. همزمان با عملیات گسترده ارتش عراق برای آزادسازی شهر موصل، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دیروز (شنبه) وارد بغداد شد. پیش‌بینی می‌شود کارتر با مسئولان نظامی و سیاسی این کشور گفت‌وگوهایی داشته باشد. کارتر که از ترکیه وارد عراق شده همچنین قرار است با نظامیان آمریکایی مستقر در عراق که وظیفه مشاوره دادن به نیروهای عراقی در جنگ موصل را برعهده دارند، دیدار کند.
«راوینا شامداسانی»، معاون سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، به سی‌ان‌ان گفته است: 200 خانواده از روستای «سامالیه» و 350 خانواده از روستای «نجفیه» در اطراف موصل روز دوشنبه به زور وارد موصل شده‌اند. نیروهای داعش این سیاست را در پی فرار بعضی از غیرنظامیان از شهر در پیش گرفته‌اند تا از این افراد به‌عنوان سپر انسانی استفاده کنند. زید رعدالحسین، کمیساریای عالی سازمان ملل در بخش حقوق بشر گفته است که دفتر او شواهد زیادی را در دست دارد که نشان می‌دهد داعش غیرنظامیان را مجبور به ترک روستاها و به زور وارد شهر موصل کرده است. او همچنین از گزارش‌هایی صحبت کرده که نشان می‌دهد نیروهای داعش افرادی را که مظنون به خیانت علیه خلافت داعش هستند، به ضرب گلوله می‌کشد.  این مقام سازمان ملل می‌گوید که داعش، غیرنظامیان را در اطراف دفاتر و مراکز نظامی خود قرار می‌دهد تا با بمباران هوایی و موشکباران این مناطق توسط نیروهای ائتلاف، تلفات غیرنظامیان را افزایش دهد.
او گفته است: «خطر بسیار بزرگتری وجود دارد و آن این است که داعش نه‌تنها از مردم غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی استفاده کند، بلکه  حتی در صورت شکست، می‌خواهد این مردم را بکشد ولی نگذارد رنگ آزادی را ببینند.»  منابعی در داخل موصل از «تغییر تاکتیک» تروریست‌های داعش خبر داده‌اند و می‌گویند نفرات داعش ریش خود را تراشیده و ظاهر لباس پوشیدنشان را عوض کرده‌اند تا در صورت سقوط موصل به جمعیت غیرنظامی شهر شباهت بیشتری داشته باشند.
با این حال، خلافت خودخوانده داعش در موصل هم درحال از بین رفتن است و به نظر نمی‌رسد تاکتیک‌هایی که نیروهای داعش به کار می‌برند مانند حفر تونل‌ها تاثیری داشته باشد.


تعداد بازدید :  284