شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ایران پشت ماجرای حمله به ناوهای آمریکایی قرار ندارد
ایسنا| در پی ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از حملات علیه کشتی‌های آمریکایی در سواحل یمن، خبرگزاری رویترز گزارش داد: بعید است ایران پشت این ماجرا باشد. جنگ یمن در حال شدت یافتن است. نیروی دریایی آمریکا به‌تازگی در پاسخ به حملات موشکی علیه کشتی‌های آمریکایی در سواحل یمن به سایت‌های راداری که در کنترل نیروهای حوثی قرار دارد، موشک کروز پرتاب کرد. گفته می‌شود ایران نیز ناوهای خود را به منطقه فرستاده است. این تحرکات می‌توانست خطر یک رویارویی میان ایران و آمریکا و متحدش عربستان‌سعودی را ایجاد کند؛ اما هر چند ایران یک فرصت آسیب‌زدن به رقیب منطقه‌ای‌اش عربستان را از دست نخواهد داد، اما جمهوری اسلامی خواهان یک جنگ آشکارا با آمریکا در یمن نیست.
این اقدام آمریکا پس از آن انجام شد که کشتی‌های این کشور در نزدیکی باب‌المندب هدف دو حمله جداگانه موشکی قرار گرفتند. هیچ یک از این موشک‌ها به هدف اصابت نکرد و تحقیقات درباره‌ سومین حمله نیز در حال انجام‌شدن است. به گفته‌ مقامات پنتاگون این حمله از سمت مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن صورت گرفت؛ اما مشخص نیست که چه کسی آن را انجام داده است. حوثی‌ها دست داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. خبر ارسال ناوهای ایرانی به منطقه نیز همزمان با این حملات منتشر شد و این گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورد که ایران در واکنش به حملات تلافی‌جویانه آمریکا دست به چنین کاری زده است؛ اما این‌طور نیست. نخستين دلیل این است که ناوهای جنگی الوند و بوشهر ایران برای گشتزنی در خلیج عدن که از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است، فرستاده شدند تا سپس به سومالی بروند و یک گشتزنی علیه دزدان دریایی انجام دهند. به‌طور کلی، تهران که مرتبا از آمریکا می‌خواهد منطقه را ترک کند از هرگونه درگیری مستقیم با نیروهای آمریکایی پرهیز می‌کند؛ هر چند موضع‌گیری سپاه و اظهارات تندروها در ایران بر توانایی و قدرت این کشور برای مقابله با آمریکا تأکید می‌کند. به گزارش رویترز، واشنگتن نیز در حال بازبینی حمایت‌های خود از ریاض پس از آن است که سعودی‌ها در هشتم اکتبر به یک مراسم ختم در یمن حمله کردند که بیش از 140 کشته بر جای گذاشت. منوط به این‌که بررسی‌های واشنگتن چه نتیجه‌ای در پی داشته باشد این کار می‌تواند به مداخله کمتر آمریکا در این جنگ منجر شود؛ چیزی که تهران نیز خواهان آن است. علاوه بر این، ایران این روزها نگرانی بیشتری نسبت به عراق و سوریه دارد و حمایت تهران از حوثی‌ها روشن نیست. واشنگتن نیز به نظر می‌آید که مایل است خود را از گیر حمایت از سعودی‌ها در جنگی که پایانی برای آن مشاهده نمی‌شود، رها کند. آمریکا حضور ایران در درگیری‌های یمن را نیز نمی‌خواهد.

ولایتی: دست سعودی‌ها در تنش‌های منطقه رو شده است
ایسنا| دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نهمین اجلاس شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به سرکوب‌های مسلمانان در برخی کشورهای منطقه به دست حکومت‌های‌شان، تأکید کرد: در بسیاری از این تنش‌ها دست سعودی‌ها رو شده است و می‌دانیم که آنها از این حکومت‌های سرکوبگر حمایت می‌کنند. علی‌اکبر ولایتی صبح دیروز در این اجلاس که در بغداد و با حضور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و شماری از شخصیت‌های جهان اسلام برگزار شد، حضور یافت.
ولایتی با بیان این‌که پنج‌ سال از آغاز موج بیداری اسلامی گذشته است، گفت: این مجمع با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی شکل گرفت و باید بدانیم که امروز جریان تکفیری به دنبال به انحراف‌کشیدن موج بیداری اسلامی است. او ادامه داد:  همه مسلمانان وظیفه دارند بیش از گذشته در مقابل اندیشه ویرانگر تکفیری موضع‌گیری کرده و تلاش کنند ریشه این شر را بخشکانند. وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد به سیاست‌های عربستان سعودی گفت: آنها در مبارزات خود صادق نیستند و یا خود را به آن راه می‌زنند. این در حالی است که مردم سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند و نیروهای مردمی در عملیات آزادسازی موصل همگام با نیروهای دیگر حرکت می‌کنند. علاوه بر این نیروهای مردمی در عراق هم پابه‌پای ارتش، ‌نیروهای پلیس و کردها به دنبال آزادسازی موصل هستند. در این شرایط مهم‌ترین نکته این است که اجازه حرکت تروریست‌ها از موصل به سمت مناطق دیگر را ندهیم. ولایتی با اشاره به بمباران یمن به دست عربستان سعودی گفت: بیش از یک‌ سال‌و‌نیم است که سعودی‌ها یمن را بمباران می‌کنند؛ ولی مردم دست از مبارزه خود برنداشتند. ما در این کشور شاهد جنایات بسیاری هستیم که سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند. او ادامه داد: رژیم صهیونیستی در مقابل انصارالله قرار گرفته است و عربستان‌سعودی هم نشان داده است جز حرف زور نمی‌فهمد. با این حال مردم مبارز یمن دست از ایستادگی برنمی‌دارند.


تعداد بازدید :  157