شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
مديرشهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان:
عدم توجه به بافت های فرسوده زمينه را برای مشكلات فراهم می کند

مديرشهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: عدم توجه به بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی علاوه بر مشكلات كالبدي مي تواند زمينه ساز مشكلات اجتماعي، فرهنگي و امنيتي شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، دکتر ابراهیم رستم گوراني با بیان اینکه بسياري از شهرهاي ما داراي بافت فرسوده و همچنين سكونتگاه هاي غيررسمي هستند، افزود: درحال حاضر حدود 8 شهر در استان هرمزگان داراي بافت هاي فرسوده هستند كه محدوده هاي آنها مصوب شده است.
وی بیان داشت: برخی از اين شهرها از جمله بندرعباس، ميناب و حاجي آباد داراي طرح هاي مصوب هستند، اما به دليل مسائل و مشكلات موجود زمينه اجرايي اين طرح ها فراهم نشده است.
مديرشهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد، مفهوم بازآفريني در راستاي رفع مشكلات و معضلات اين محلات مطرح شده كه بر پايه مشاركت جامعه محلي برای سكونتگاه هاي فرسوده و غيررسمي استوار است.
گوراني اضافه كرد: تجربه نشان داده مداخله در
بافت هاي فرسوده بدون مشاركت ساكنان امري محال به نظر مي رسد که در اين راستا توجه به نيازها، خواسته ها و همكاري و همراهي ساكنان از اهميت زيادي برخوردار است.
به گفته وی، امروزه ساكنان به اين نتيجه رسيده اند كه وجود خدمات جهت گذران زندگي در اين محلات از اولويت هاي اساسي است و خدماتي مانند بهداشت، آموزش، خدمات فرهنگي، مذهبي، ورزشي و پارك ها و فضاي سبز مي تواند در راستاي تكامل برنامه ها و
طرح هايي كه جهت اين بافت‌ها انجام شده و با مشاركت ساكنان شهرهاي استان وارد عمل شده،  موثر واقع شود.
مديرشهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: بافت تاریخی و قدیمی شهرهای کشورکه در اغلب موارد هسته اولیه و اصلی آن شهرها را تشکیل می دهد، از یک طرف جزو میراث فرهنگی و تاریخی آن شهرها محسوب شده و حفظ ، بهسازی کالبدی و توانمندسازی عملکردی آنها اجتناب ناپذیر است و از طرف دیگر اغلب این بافت ها با گذشت زمان و عدم توجه و نگهداری مناسب، دچار فرسودگی و اضمحلال کالبدی و عملکردی می شوند.
 وی ابراز امیدواری کرد، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده، بتوانيم در دولت تدبير و اميد، رويكردهاي مشارکت جویانه، اولویت بخشی به ایمن سازی محلات و اصالت بخشی و هویت بخشی به محلات در دستور کار قرار دهیم.


تعداد بازدید :  193