شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
رئیس موزه و مرکز اسناد ملی هلال‌احمر:
مرمت موزه استاد صنعتی به پایان رسید

شهروند| رئیس موزه و مرکز اسناد ملی هلال‌احمر از اتمام مرمت بنای ۱۳۰ساله میدان توپخانه معروف به موزه استاد صنعتی خبر داد و گفت: مرمت آثار این استاد مجسمه‌سازی نیز درحال انجام است، ولی زمانبر است به مانند نقاشی «شام آخر» داوینچی که ۱۶‌سال مرمت آن طول کشید. فرهاد علی‌اکبری با اشاره به اتمام مرمت بنای موزه استاد صنعتی در زمان مقرر که قول دو‌سال داده شده بود، اظهار داشت: با اتمام مرمت موزه استاد صنعتی- خطر آسیب به این بنای 130ساله تاریخی منتفی و این بنا حفاظت شد.
رئیس موزه و مرکز ملی اسناد جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:   همچنین مرمت نقاشی‌های استاد صنعتی نیز به پایان رسیده و هم‌اکنون سازمان زیباسازی شهرداری درحال قاب این نقاشی‌ها است. علی‌اکبری درباره مرمت مجسمه‌ها نیز توضیح داد: مرمت مجسمه‌ها زمانبر است، زیرا درطول زمان به این مجسمه‌ها آسیب جدی وارده شده، البته شاید از زعم کار مدیریتی بتوان یک افتتاحیه برای این موزه گرفت، ولی برحسب نظر خانواده استاد صنعتی و همچنین استاد مرمت این مجسمه‌ها یعنی استاد «شانس» از برجسته‌ترین هنرمندان مرمت مجسمه کشور- تأکید براین است که برای مرمت مجسمه‌ها عجله‌ای صورت نپذیرد.
وی با توضیح حساسیت مرمت آثار اینچنینی درمصداقی به مرمت نقاشی «شام آخر» داوینچی که 16‌سال طول کشید، اشاره کرد و از رسانه‌ها در زمینه پیگیری‌هایشان برای مرمت آثار، خواستار پیشه‌گرفتن صبر شد، زیرا به گفته علی‌اکبری که خود هنرمند برجسته طراحی و نقاشی است، براساس نظر کارشناسان امر باید درمرمت آثار شتاب صورت نپذیرد. علی‌اکبری درباره شرایط بازدید از این بنای قدیمی میدان توپخانه عنوان کرد:   دانشجویان، گروه‌های حرفه‌ای و متخصص و مسئولان به صورت خصوصی امکان بازدید دارند، کما این‌که قبل از ایام محرم نیز آقای قالیباف به همراه آقای حسن خمینی از این بنا به صورت شبانه بازدیدی داشتند ولی هنوز برای عموم امکان بازدید وجود ندارد.
130‌سال پیش در قلب پایتخت خانه‌ای قرار داشت که صاحب آن کسی نبود جز سردارسپه؛ که آن زمان و قبل از این‌که در قزاقخانه به شهرت و مقامی برسد، به رضا سوادکوهی معروف بود.
حال پس از قرنی هنوز این خانه درمیدان توپخانه تهران برپا ایستاده است، خانه‌ای که پهلوی اول پس از پادشاهی آن را به شمس- دختر خود بخشید و درنهایت این خانه به نخستین مرکز جمعیت
شیر و خورشید سرخ ایران تبدیل شد. حاصل این خانه که زمانی رضاخان قبل از پادشاهی‌اش زندگی می‌کرد، تبدیل به بنایی برای کارهای فرهنگی شد، آن هم کارهای فرهنگی فردی به نام استاد سیدعلی‌اکبر صنعتی- که خود زمانی از کودکان شیرخوارگاهی صنعتی‌زاده درکرمان بود که در این بنای تاریخی کارگاه مجسمه‌سازی و نقاشی‌اش را برپا کرد و بعدها به موزه 13 آبان معروف شد.


تعداد بازدید :  210