شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
این‌بار اصغر نعیمی به ادبیات مسعود فراستی تاخت
نقد موشکافانه ادبیات تحقیرآمیز

شهروند| جمعه‌شب گذشته باز هم ادبیات خاص مسعود فراستی پای ثابت میز نقد برنامه «هفت» حاشیه‌ساز شد. اصغر نعیمی، کارگردان فیلم «سایه‌های موازی» به این برنامه دعوت شده بود تا روبه‌روی مسعود فراستی و بهروز افخمی بنشیند و نقدهای مطرح شده از سوی این دو نفر را پاسخ دهد. در میانه برنامه به یک‌باره نعیمی در مقابل ادبیات فراستی واکنش تندی از خود نشان داد که میز نقد این برنامه را به صحنه درگیری لفظی میان سازنده و منتقد تبدیل کرد. بعد از این درگیری بود که نعیمی حضور فراستی در برنامه هفت را به امرار معاش مرتبط دانست و از او خواست حرمت خود را حفظ کند، فراستی نیز بارها بخش‌های مختلف فیلم او را سطحی، چیپ و دارای فیلمنامه‌ای فاجعه ارزیابی کرد.
فراستی از آغاز این بخش به تندی بر نعیمی تاخت: «قصه داستایوفسکی فوق‌العادست و اقتباس نعیمی فاجعه‌ست. ما با فیلمی طرف هستیم که نه فیلمنامه دارد، نه کارگردانی. فیلمنامه عقیقی به‌حدی بی‌معنی است که اصلا شخصیتی ساخته نمی‌شود. عقیقی عرضه این را نداشته که شخصیت بسازد. اگر نعیمی الان درباره شخصیت‌هایش توضیح نمی‌داد، من ابدا اینها را در فیلم ندیده بودم. جملات شعاری فیلمنامه باید به شخصیت و کاراکتر تبدیل شود که نمی‌شود.
فراستی در ادامه دوباره تکرار کرد اقتباس سعید عقیقی فاجعه است و نعیمی نیز این‌طور پاسخ داد: «تو واقعا فیلم‌ها را می‌بینی؟ بقال و هر کس دیگری هم که بخواهد نظر بدهد همین تیترهای بد بود و فاجعه بود را می‌گوید و در همین گزارش مردمی هم همین‌ها را دیده‌ایم.» البته فراستی در پاسخ گفت متأسفانه فیلم را دیده است، به چند صحنه از آن اشاره کرد و از بازی بد بازیگر انتقاد کرد.
نعیمی که کمی از برخورد فراستی عصبی شده بود در ادامه گفت: «من خیلی مردد بودم به این برنامه بیایم. تو می‌گویی فیلمنامه‌نویس عرضه نوشتن نداشته و من هم می‌توانم بگویم تو عرضه نقد نداری! رسانه عمومی جایی است که وقتی ما در آن صحبت می‌کنيم، باید مراقب باشیم از چه ادبیاتی استفاده می‌کنیم.»
فراستی در پاسخ ادامه داد: «پشت این جمله‌ها مخفی نشو؛ عرضه یعنی توان! توان این را نداشته است. تو با ادبیات خودت برداشت کن. به جای آن‌که ناراحت شوی و استرس بگیری، به نقد فیلمت پاسخ بده.»
او همچنین معتقد بود نعیمی و عقیقی فیلمفارسی ساخته‌اند که نعیمی این طور پاسخ داد: «رسانه عمومی جایی است که باید با ادبیات درستی صحبت کنیم. مثلا تو به من می‌گویی فیلمفارسی ساخته‌ای و فکر می‌کنی به من فحش داده‌ای. فیلم من فیلمفارسی! فیلمفارسی شرف دارد به این‌که مثل تو بنشینم جلوی تلویزیون از یک رانت و موقعیت مسمومی استفاده کنم و بدانم هیچ‌کسی نمی‌تواند جوابی به ما بدهد.» اینها بخش‌هایی از نشست پر التهاب کارگردان فیلم سایه‌های روشن با مسعود فراستی و بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه بود. به نظر می‌رسد فراستی با وجود تخصص و تبحری که در کارش دارد، مسیری را برگزیده که باعث می‌شود حرف‌های درستش هم به گوش بینندگان و فیلمسازان نرود. شاید بشود این حرف‌های درست را در بستر بهتری مطرح کرد؛ البته شاید!


تعداد بازدید :  216