شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
آلودگی هوا‌ سال گذشته کمتر جان گرفت
قائم‌مقام وزیر بهداشت: 25‌درصد بیماری‌ها مربوط به آلودگی هواست

شهروند| قائم‌مقام وزیر بهداشت می‌گوید که آلودگی هوا، عمر ایرانی‌ها را به باد داد، او با ارایه گزارش‌هایی، آلودگی هوا را عامل 25‌درصدی ابتلا به بیماری‌ها عنوان کرد، از آن‌ طرف اما رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تأکید دارد که مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا درتهران کم شده است: «آلاینده‌های هوایی با حذف سرب از بنزین و تبدیل کاربراتور به انژکتور، کاهش یافته است. آمارها هم نشان می‌دهد که افراد کمتری در تهران، متأثر از آلودگی هوا، نسبت به سال‌های گذشته، جانشان را از دست داده‌اند.» اینها بخشی از صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت در نخستین همایش بین‌المللی بهداشت و محیط و توسعه پایدار است. همایشی که دیروز درسالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد:   به گزارش ایسنا، خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه حرف‌هایش را درباره کاهش آلودگی هوا گرفت و گفت: «با وجود مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتیم، مطالعات ما نشان داده که مسیر آلودگی هوا رو به کاهش است. با حذف سرب از بنزین و همچنین تبدیل کاربراتور به انژکتور توانستیم این آلاینده‌ها را کاهش دهیم. درعین حال آمارها نشان می‌دهد که‌ سال ۹۴ نسبت به‌ سال ۹۳ و ‌سال ۹۳ نسبت به‌ سال ۹۲ شاهد کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی درتهران بوده‌ایم.» او در گفت‌وگو با «شهروند» هم تأکید کرد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا، هر سال با‌ سال قبل از آن متفاوت است: «آماری که از کاهش مرگ‌ومیر و بیماری‌های ناشی از آن، یعنی بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی به دست آمده، براساس بررسی است که از سال‌های 90 تا 95 انجام شده که مشخص شد ما تا‌ سال 92 تغییر آنچنانی در مرگ‌ومیرها و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نداشتیم، اما از ‌سال 92 این روند کاهش پیدا کرد و ادامه داشت.»این مسئول در وزارت بهداشت، در ادامه صحبت‌هایش، با تأکید بر اینکه، از نظر سلامت آب، در وضع قابل قبولی قرار داریم، از اجرای برنامه امنیت آب در 16 کلانشهر کشور خبر داد.صادق‌نیت تنها به اعلام خبرهای مربوط به آلودگی هوا و آب بسنده نکرد، او به وضع بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی هم اشاره کرد و گفت: «بیش از ۸۰‌درصد بیمارستان‌های سطح کشور در رابطه با تفکیک و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی درحد مطلوبی فعالیت   می‌کنند.»
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، سخنران دیگر این همایش بود، او اما مانند دیگر همکارش در این وزارتخانه، خوشبین نبود:  «گزارش مرکز تحقیقات سرطان، آلودگی هوا و ذرات معلق، جزو عوامل سرطان‌زای قطعی به شمار می‌روند که 88‌درصد مرگ‌ومیر‌های ناشی از آلودگی‌های محیطی درکشور‌هایی با درآمد کم و متوسط است. در قرن اخیر عوامل و آلودگی‌های محیطی تأثیر چشمگیری برسلامت افراد داشته که طبق آمارها 19 تا 25‌درصد از بیماری‌ها منتسب به آلودگی‌های محیط است.»او با بیان این‌که حدود 19 تا 25‌درصد بار بیماری‌های مختلف به عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، آب و... وابسته است، افزود:   «امروزه نه‌تنها کشورهای درحال توسعه بلکه کشورهای پیشرفته نیز درگیر این عوامل هستند. با کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت انسان می‌توان از میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از آنها پیشگیری کرد.»
آلاینده‌های هوا درتهران، کرج، مشهد
و اراک بالاتر از استانداردهاست
حریرچی، غلظت برخی آلاینده‌های هوا دربسیاری از شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، کرج، مشهد، اراک و... را بالاتر از استانداردها عنوان کرد، با این توضیح که: «ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا 38‌میلیون نفر ازجمعیت کل کشور را درمعرض درجه‌هایی از آلودگی هوا قرار می‌دهند. این موضوع نه‌تنها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، بلکه از لحاظ اقتصاد درمان نیز هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت وارد می‌کند و بیشترین بار خطر عوامل محیطی بر دوش وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است.» او از سازمان محیط‌زیست خواست تا تهیه، تدوین و پایش برنامه‌های کاهش آلاینده‌های محیطی، اطلاع‌رسانی و تدوین برنامه‌های لازم را دراین خصوص انجام دهد و از ظرفیت کارشناسی وزارت بهداشت نیز دراین حوزه استفاده کند.
اضافه‌شدن یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر
به جمعیت کشور در‌سال ۹۴
محمد‌هادی ایازی معاون اجتماعی وزیربهداشت، هم دراین همایش حضور داشت، او با بیان این‌که در‌سال گذشته، یک‌میلیون و200‌هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شدند، گفت: «در ۱۵‌سال آینده نرخ مرگ‌ومیر مادران باید به ۷۰ در ۱۰۰‌هزار نفر برسد. در ایران این موضوع با مشارکت فعال زنان در دریافت خدمات سلامت پیش‌بینی شده است. همچنین پایان دادن به مرگ کودکان زیر ۵‌سال و همچنین شیوع سل، ایدز و بیماری‌های گرمسیری در این اهداف مورد توجه قرار گرفته است.»
براساس اعلام او، در‌سال 94، کشور شاهد ۳۷۰‌هزار مورد فوت و یک‌میلیون و۵۷۰‌هزار تولد بوده که به‌طورکلی دراین‌ سال یک‌میلیون و۲۰۰‌هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است. این عدد در‌سال ۹۵ نیز درحال تکرارشدن است: «کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مواد شیمیایی خطرناک و ناپاکی هوا و خاک یکی دیگر از اهداف توسعه پایدار به حساب می‌آید که در این راستا ما تفاهمنامه‌ای را با سازمان محیط‌زیست مبادله کرده‌ایم.»


تعداد بازدید :  110