شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
روي خط خبر


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درپی فوت یک خبرنگار بیانیه داد
وزارت بهداشت: هیچ قصوری در درمان«رضا رستمی» صورت نگرفته است
  علت مرگ، پیشرفته بودن تومور مغزی بود

شهروند| تنها یک روز پس از مرگ تلخ «رضا رستمی» خبرنگار فرهنگی، در بیمارستان شهدای تجریش، خانواده او، خطای پزشکی را علت مرگ اعلام کردند. موضوعی که با واکنش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت بهداشت همراه شد. «رضا رستمی» که به دلیل تومور مغزی، در بیمارستان شهدای تجریش در کما بود، چهارشنبه‌شب گذشته، درهمان بیمارستان جانش را از دست داد، پیکر این خبرنگار 40ساله، روزجمعه در زادگاهش در همدان دفن شد. مرگ این خبرنگار، اما با حاشیه‌هایی همراه شد، همسر و خانواده او، از لحظه‌های پس از مرگ، علت مرگ را قصور پزشکی اعلام کردند، موضوعی که به شدت ازسوی وزارت بهداشت رد شد، تا جایی که دیروز، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیانیه‌ای نوشت و در آن تأکید کرد که بیمار تومور پیشرفته داشت و خونریزی پیش ازعمل و اختلال در رگ‌های مغز، علت مرگ بوده است. آنها همچنین از خانواده «رضا رستمی» خواستند تا از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه خودداری کرده و درصورت داشتن اعتراض، آن را از طریق روال قانونی دنبال کنند.
در بخشی از بیانیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمده است:  «محمدرضا رستمی، 10روز قبل با علامت سردرد شدید ناگهانی به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد. بررسی‌های اولیه حاکی از خونریزی مغزی در او داشت. بیمار بلافاصله بعد از بستری، ام‌آرآی شد و نتایج آن نشان داد که عامل خونریزی یک تومور مغزی پیشرفته به قطر چهارسانت درکف جمجمه است. تیم جراحی بیمارستان شهدای تجریش برای نجات جان بیمار پس از بررسی‌های تخصصی اقدام به جراحی می‌کنند. این جراحی ازسوی سه نفر از اساتید و جراحان مجرب مغز و اعصاب بیمارستان انجام شد. چون تومور درکف جمجمه قرار داشت، عملا استانداردترین، در دسترس‌ترین و کم‌عارضه‌ترین راه تخلیه تومور از طریق بینی بوده است اما همان‌طور که تیم پزشکی پیش‌بینی کرده بود، رگ اصلی مغز به دلیل برداشته‌شدن فشار تومور بر آن دوباره خونریزی می‌کند. این خونریزی هم توسط لوله تخلیه و کنترل شد و پس از آن بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد اما درنهایت او روز چهارشنبه 28 مهر دچار عارضه پیش‌بینی شده دیگری به نام وازواسپاسم شد، این عارضه معمولا به دنبال خونریزی مغزی اتفاق می‌افتد؛ چراکه دیواره رگ‌های مغزی باریک شده و خون‌رسانی دچار اختلال می‌شود. متأسفانه به دنبال این عارضه، بیمار به دلیل سکته وسیع مغزی فوت می‌کند. بدیهی است فقدان چنین شخصیت فرهنگی برای همگان و به‌خصوص خانواده او بسیار سخت است، اما درچنین شرایطی باید از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه پرهیز کرد. با این حال چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد، باید قبل از هرگونه اتهام و اظهارنظر غیرکارشناسی، از طریق مراجع و روال‌های قانونی اقدام شود.»
واکنش وزارت بهداشت اما به این بیانیه محدود نشد، علی ماهر، قائم‌مقام معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم براین موضوع تأکید کرد که هیچ قصوری در درمان این روزنامه‌نگار صورت نگرفته است. او به ایرنا گفت: «رضا رستمی، دبیر فرهنگی و سینمایی روزنامه جام‌جم به تومور پیشرفته هیپوفیز مغزی دچار بود و تیم جراحی این بیمارستان پیشرفته‌بودن تومور و خطر مرگ احتمالی او را به خانواده او اطلاع داده بود.» او ادامه داد: «به علت پیشرفته‌بودن تومور مغزی مرحوم رضا رستمی بعد از عمل جراحی سه روز در بیمارستان شهدای تجریش بستری بود و فوت کرد.» به گفته او، اظهارات خانواده و همسر او مبنی بر قصور تیم پزشکی غیرمنصفانه است به‌خصوص این‌که تیم جراحی 6بار در روز او را ویزیت می‌کردند و زمان ورود به بیمارستان نیز احتمال فوت وی به خانواده اش اعلام شده بود.

با حکم شعبه ۶ دادگاه کیفری یک تهران
روزنامه «قانون» رفع توقیف شد
ایسنا| روزنامه قانون پس از ۱۲۳ روز توقیف، دیروز با حکم شعبه ۶ دادگاه کیفری یک تهران رفع توقیف شد.
آنطور که سایت رسمی روزنامه «قانون» گزارش داد، در نامه صادره ازسوی این دادگاه خطاب به رئیس هیأت نظارت بر مطبوعات آمده است: «قرار رفع توقیف روزنامه قانون صادر شده است، در اجرای ماده ۴۴ قانون مطبوعات رفع توقیف به عمل آمده و فعالیت مجدد آن از نظر این دادگاه بلامانع است.»
تاریخ انتشار مجدد روزنامه «قانون» متعاقبا ازسوی این رسانه اعلام می‌شود.


تعداد بازدید :  153