شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
به بهانه حضور قهرمان جام‌جهانی در تیم رقیب ایران
لیپی از کی‌روش گران‌تر شد
سرمربی پرآوازه ایتالیایی همراه چین به تهران سفر می‌کند

شهروند| سرمربی کهنه‌کار ایتالیایی بعد از چند روز مذاکره با فدراسیون چین، بالاخره هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده گرفت تا شمارش معکوس برای رویارویی دو مربی بزرگ جهان در تهران در فروردین‌ماه ‌سال 96 از همین حالا آغاز شود.
لیپی با چین رکورد زد
بعد از کسب یک امتیاز از 4 بازی گذشته توسط تیم‌ملی چین با هدایت «گائو‌هانگ بو» در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018، فدراسیون فوتبال این کشور شرق آسیایی سعی کرد تا دیر نشده تغییراتی را روی نیمکت تیم خود به وجود بیاورد، بلکه بتواند در 6 دیدار آینده نتیجه‌ای بهتر کسب کرده و حداقل به پلی آف برسد. چند مربی مطرح در فهرست مربیان مدنظر چشم‌بادامی‌ها قرار گرفتند اما بهترین گزینه از نظر چینی‌ها مارچلو لیپی بود که چند سالی تجربه کار روی نیمکت گوانگژو تیم قدرتمند باشگاهی چین را داشت. تنها مشکل قراردادی بود که سرمربی ایتالیایی با باشگاه چینی داشت که دیروز این مشکل هم رفع شد و لیپی تا پایان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی هدایت تیم‌ملی چین را برعهده گرفت. در این میان نکته جالب مبلغ نجومی قرارداد مربی ایتالیایی با فدراسیون چین است که 18‌میلیون یورو اعلام شده و بدین ترتیب لیپی به گرانقیمت‌ترین مربی جهان تبدیل شده است.
در انتظار جدالی بزرگ
یک امتیازی که چین تا به اینجای مسابقات مقدماتی کسب کرده، مقابل شاگردان کی‌روش بوده و از سوی دیگر ملی‌پوشان ایران هم تنها در این کشور پهناور آسیایی متوقف شدند. حالا چینی‌ها برای تمام دیدارهای بعدی خود برنامه‌ریزی کرده و قطعا می‌خواهند از بازی برگشت در تهران که 8 فروردین 96 برگزار می‌شود،‌ دست پر بیرون بیایند. همچنین سرمربی پرتغالی یوزهای ایرانی، قطعا روی 3 امتیاز این دیدار حساب ویژه‌ای باز کرده اما با حضور مارچلو لیپی کار کمی پیچیده‌تر شده است. 2 تن از مربیان بزرگ جهان که تا یک دهه قبل کارشان را در تیم‌های مطرح فوتبال اروپا سپری می‌کردند، حالا باید در آسیا دوئل بزرگی با هم داشته باشند.
لیپی بهتر است یا کی‌روش؟
با این‌که مارچلو لیپی 5‌سال از کارلوس کی‌روش مسن‌تر است اما دوران آغاز مربیگری هر دو نفر تقریبا از اوایل دهه 80 میلادی بوده است. قطعا سرمربی 68 ساله ایتالیایی از نظر افتخارات باشگاهی در وضع بهتری نسبت به سرمربی پرتغالی تیم‌ملی کشورمان قرار دارد. لیپی که سابقه قهرمانی با یوونتوس و اینترمیلان را در فوتبال باشگاهی ایتالیا دارد، در آسیا هم به بالاترین افتخار باشگاهی رسیده است. این مربی در مقام سرمربی گوانگژوی چین در ‌سال 2013 قهرمانی قاره کهن را جشن گرفته و کاملا با فضای فوتبال در قاره کهن آشناست. از سوی دیگر کارلوس کی‌روش که بعد از 5‌سال توانسته تیم‌ملی ایران را به اوج آمادگی برساند و هم اکنون صدرنشین گروه A مقدماتی جام‌جهانی است، در فوتبال باشگاهی اروپا در تیم‌هایی مثل رئال مادرید، منچستریونایتد و اسپورتینگ لیسبون کار کرده است و قطعا با تفکرات لیپی کاملا آشناست. وجه مشترک دو مربی می‌تواند قهرمانی در جهان در بخش ملی باشد. بدون‌شک بزرگترین افتخار مارچلو لیپی قهرمانی در جام‌جهانی 2006 به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی ایتالیا بوده اما جالب است بدانید که کی‌روش نیز یک بار همراه با تیم جوانان پرتغال عنوان قهرمانی جهان را جشن گرفته است. در هر صورت باید دید جدال جذاب دو مربی اروپایی در قاره کهن چه نتیجه‌ای دربر خواهد داشت و کدام یک سربلند از زمین بیرون می‌آید.


تعداد بازدید :  135