شماره ۹۷۴ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان
صفحه را ببند
درباره کمپین «90 دقیقه بدون سیگار» که به همت مرکز پزشکی فیفا در ایران راه‌اندازی شده است
فوتبال بدون دود
زهره هراتیان در گفت‌وگو با «شهروند»: فضای استادیوم‌ها را به سمت سالم‌سازی می‌بریم

شهروند| وقتی بازیکن تیم‌ملی کره‌جنوبی برای ایجاد جنگ روانی از سیگار کشیدن ایرانی‌ها در ورزشگاه انتقاد کرد، خیلی‌ها حرف او را جدی نگرفتند. در آن زمان حتی مقامات فدراسیون فوتبال نامه‌ای به فیفا زدند و از انتقاد بی‌ربط بازیکن کره‌ای ابراز ناراحتی کردند. بعد از بازی با کره‌جنوبی که تصاویری از تماشاگران ایرانی سیگار به دست منتشر شد، برخی به فکر افتادند تا برای ممنوعیت استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها تلاش کنند. حالا کمپینی به نام «90 دقیقه بدون سیگار» راه‌اندازی شده تا با کمک اهالی فوتبال، استعمال سیگار و دخانیات در ورزشگاه‌ها ریشه‌کن شود.
لزوم سالم‌سازی ورزشگاه‌ها
وقتی ایفمارک(مرکز پزشکی فیفا در ایران) کارش را آغاز کرد، همگان تصور کردند این مرکز فقط سلامت فوتبالیست‌ها را بررسی خواهد کرد اما حالا اخبار خوبی از این مرکز تخصصی پزشکی ورزشی در ایران به گوش می‌رسد. مرکز پزشکی فیفا اخیرا اقدام به راه‌اندازی کمپینی کرده تا بتواند فضای ورزشگاه‌ها را سالم سازی کند. به گفته رئیس ایفمارک، راه‌اندازی کمپین برای مبارزه با معضلات اجتماعی از مهم‌ترین اهداف این مرکز است تا بتواند جامعه را از طریق ورزش به سمت سالم‌سازی سوق بدهد. مثلاً فیفا از طریق ایفمارک به شرطی ساخت توپ‌های جام‌جهانی 2018 را به پاکستان و کودکان کار این کشور سپرد که آنها صبح و عصر به مدرسه بروند و بعد مشغول کار شوند.
90دقیقه بدون سیگار
در کشورهای اروپایی استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها قدغن است. یوفا این قانون را وضع کرده که استعمال هرگونه دخانیات در ورزشگاه‌ها و در حین برگزاری مسابقات فوتبال جرم به حساب می‌آید و ماموران پلیس می‌توانند با افراد سیگاری برخورد کنند. از سوی دیگر عدم استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها فقط در اروپا به‌عنوان جرم تصویب شده و درآسیا و ازجمله ایران استعمال دخانیات قدغن نیست. به همین دلیل ایفمارک، در اولین گام خود برای سالم‌سازی جامعه و تشویق مردم به ترک عادت‌های نادرست، کمپینی با نام«90 دقیقه بدون سیگار» راه انداخته است. یعنی کسانی که برای تماشای یک بازی فوتبال به ورزشگاه می‌روند، تشویق شوند تا برای احترام به افراد غیرسیگاری و کودکانی که به ورزشگاه آمده‌اند، در طول مدت برگزاری یک بازی فوتبال سیگار نکشند. مرکز پزشکی ایفمارک همزمان با آغاز هفته تربیت بدنی این کمپین را راه‌اندازی کرده و قرار است در این راه از کمک ویژه اهالی فوتبال ازجمله بازیکنان، مربیان، مدیران و حتی هواداران هم استفاده شود تا با استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های کشور مبارزه شود. قرار است به‌زودی از برنامه‌های ایفمارک، برای طرح «90 دقیقه بدون سیگار» رونمایی شود تا بنرها و بیلبوردهای این کمپین در استادیوم‌ها نصب شوند. ضمن این‌که قرار است این طرح، بعد از اجرایی شدن آن به AFC هم ارسال شود تا به‌عنوان یک قانون در همه ورزشگاه‌های آسیا اجرا شود. ایفمارک در نظر دارد از ستاره‌های فوتبال هم برای پیشبرد این طرح استفاده کند. قرار است بیلبوردهایی با تصویر بازیکنان شاخص فوتبال ایران طراحی شوند که در آن، ستاره‌های فوتبال هواداران را به نکشیدن سیگار در فضای استادیوم‌ها تشویق کنند. البته به گفته مسئولان ایفمارک قرار نیست که این طرح شعارگونه باشد و از مردم بخواهد سیگار را ترک کند، بلکه در گام اول به دنبال استعمال نشدن دخانیات در ورزشگاه‌ها است.
هراتیان:   استعمال دخانیات
با روح ورزش سازگار نیست
دکتر زهره هراتیان به‌عنوان نماینده فیفا، مرکز پزشکی ایفمارک را در ایران تأسیس کرد. او امیدوار است که بتواند با ابزارهایی که این مرکز در اختیار دارد، با کمک گرفتن از رشته پرطرفداری مثل فوتبال، جامعه را به سمت عادت‌های سالم و پرهیز از عادات ناسالم پیش ببرد. هراتیان درباره کمپین «90 دقیقه بدون سیگار» به «شهروند» توضیح می‌دهد: «بعد از استاندارد کردن معاینات پیش از فصل در ایفمارک، به دنبال این هستیم تا شرایط را در استادیوم‌های ایران استاندارد کنیم. از آنجایی که بحث سلامت هم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، کمپین 90 دقیقه بدون سیگار را راه‌اندازی کردیم تا افرادی که برای تماشای فوتبال به ورزشگاه‌ها می‌روند به احترام کودکان و غیرسیگاری‌ها، در طول یک بازی فوتبال دخانیات استعمال نکنند. استفاده از دخانیات با روح ورزش همسو نیست و ما می‌خواهیم با ایجاد این کمپین فضای استادیوم‌ها را به سمت سالم‌سازی پیش ببریم.»
هراتیان در پاسخ به این‌که ایفمارک چه برنامه‌هایی برای اجرایی کردن این کمپین دارد، می‌گوید: «ما کارگروهی تشکیل داده‌ایم که پیشنهاد راه‌اندازی این کمپین هم در این کارگروه مطرح شد. می‌خواهیم از بازیکنان و مربیان فوتبال هم برای اجرایی کردن این طرح کمک بگیریم و کمپین را در استادیوم‌ها اجرایی کنیم. ضمن این‌که می‌خواهیم بازخوردها و اتفاقات بعد از راه‌اندازی کمپین را هم به فیفا گزارش دهیم.» رئیس مرکز پزشکی ایفمارک ادامه می‌دهد: «ما نمی‌خواهیم که مردم به یک‌باره سیگار را ترک کنند چون دادن این پیشنهاد برعهده ما نیست. ما می‌خواهیم مردم در ورزشگاه‌ها سیگار نکشند و ببینند چقدر حالشان بهتر است. فردی که در ورزشگاه سیگار نمی‌کشد به تدریج مصرف سیگارش کمتر خواهد شد و شاید به تدریج از دخانیات زده شود.»
هراتیان در ادامه از پروژه‌های انسان دوستانه ایفمارک می‌گوید که قرار است فوتبال در اجرای آن نقش ویژه‌ای داشته باشد: «یکی از پروژه‌هایی که می‌خواهیم با کمک فوتبال پیش ببریم، کمک به کودکان کار است تا دیگر هیچ بچه‌ای شب‌ها در خیابان نخوابد. در نظر داریم بعد از آماده شدن زیرساخت‌های این طرح، آن را هم با کمک گرفتن از فوتبال و اهالی آن اجرایی کنیم.»

 


تعداد بازدید :  693