شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان امدادونجات در گفت‌وگو با «شهروند»:
100 خودروي نجات به ناوگان امدادی اضافه می‌شود
سومین محموله کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر شامل 150هزار قوطی کنسرو به حلب ارسال می‌شود

شهروند|  هفته گذشته با توجه به برگزاری عزاداری‌های روزهای پایانی ماه صفر و همچنین تعطیلات متوالی، هفته پرکاری برای سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر بود. «شهروند» به همین منظور با مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات گفت‌و‌گویی داشته است. سلیمی در این گفت‌وگو به تشریح بخشی از خدمات ارایه‌شده امدادی در هفته گذشته و همچنین فعالیت‌های سازمان امدادونجات پرداخته است. شرح گفت‌و‌گو در ادامه آورده شده است.
   «همسفران خورشید» عنوان طرحی است که هفته گذشته اجرایی شد؛ اگر موافق هستید گفت‌وگو را با این طرح شروع کنیم؟
«همسفران خورشید» طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده حضرت امام رضا(ع) در خراسان رضوی است که برای سومین ‌سال متوالی اجرا شد. این طرح نمادی از خدمت‌رسانی به زائران آستان مقدس حضرت امام رضا(ع) است. پیاده‌روی زائران به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) بعد از پیاده‌روی اربعین، دومین پیاده‌روی بزرگ شیعیان محسوب می‌شود. در اجرای طرح «همسفران خورشید» 10 استان کشور شامل استان‌های تهران، سمنان، قزوین، اصفهان، مازندران، یزد، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی همکاری داشتند.
  چه میزان خدمات امدادی در طرح «همسفران خورشید» ارایه شد؟
175‌هزار و 750 تن از هموطنان از خدمات امدادی لازم در قالب «همسفران خورشید» استفاده کردند. شعب فعال جمعیت هلال‌احمر در این طرح بجستان، بردسکن، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، جغتای، جوین، چناران، خواف، درگز، رشتخوار، سبزوار، سرخس، فریمان، فیروزه، قوچان، کاشمر، کلات، گناباد، مشهد، مه ولات و نیشابور بوده‌اند. 25 پایگاه ثابت امداد‌و‌نجات بین شهری، 8 پایگاه موقت امداد‌و‌نجات بین شهری، 16 گروه سیار، یک‌هزار و 200 نیروی عملیاتی و 354 دستگاه چادر امدادی در این طرح بزرگ فعال بوده است. بر این اساس 175‌هزار و 750 تن از هموطنان از خدمات امدادی طرح بهره بردند و 8‌هزار و 193 بسته بروشور آموزشی میان زائران پیاده توزیع شد. 175‌هزار و 668 تن از زائران درمان سرپایی و 82 زائر بیمار نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. 15‌هزار و 765 تخته پتو و 759 تخته موکت میان مسئولان ایستگاه‌های اسکان زائران در طول اجرای طرح، 82 دستگاه گرمایشی و 60 تخته پتو و 172 تخته موکت میان مسئولان ایستگاه‌های اسکان زائران در 6 سورتی پرواز توزیع شد. در این طرح 61 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، 17 خودروی نجات، 34 خودروی کمک‌دار سبک، 17 خودروی کمک‌دار سنگین، 2 دستگاه خودروی ارتباطات و 7 دستگاه خودروی جابه‌جایی نیرو و 2 فروند بالگرد امدادی نیز به کار گرفته شد.
  درباره اضافه‌شدن تعدادی خودرو نجات به ناوگان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر بفرمایید. این اقدام در آینده نزدیک صورت می‌گیرد؟
بله تا پایان‌ سال‌جاری 100 خودرو نجات به ناوگان امداد‌و‌نجات هلال‌احمر افزوده می‌شود. این تعداد خودرو در مرحله خریداری است و تا پایان‌ سال بر اساس نیاز هر استان به آنها واگذار می‌شود.
  آن‌طور که عنوان شده است، سومین محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر برای آسیب‌دیدگان حلب نیز ارسال می‌شود....
بله، تاکنون دو محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر برای آسیب‌دیدگان حلب ارسال شده که شامل 80 تن چادر، پتو و چراغ والور بوده است. سومین محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر شامل 150‌هزار قوطی کنسرو به حلب نیز ارسال می‌شود. درواقع 28‌هزار تخته پتو، 400 تخته چادر، 800 تخته موکت، 5‌هزار شعله والور، 1400 کارتن نان خشک، 8 تن دارو، 700 دست ظروف آشپزخانه و 165‌هزار قوطی کنسرو مجموع کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر کشورمان برای آسیب‌دیدگان حلب است.
  در روزهای پایانی هفته گذشته بعضی از نقاط کشور تحت‌تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفت، درخصوص امدادرسانی در این مناطق صحبت کنیم.
از 11 آذر تا ساعت 12 ظهر 12 آذر ماه 6 استان آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، خوزستان، کردستان و لرستان تحت‌تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند که امدادرسانی تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم در بعضی نقاط ادامه دارد. بر این اساس خدمات امدادی لازم به 51 تن ارایه و تخلیه آب از 11 واحد مسکونی با استفاده از
 7 دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش انجام شد. 16 تیم امدادی شامل 69 امدادگر و نجاتگر در این عملیات فعالیت داشتند. 5 استان آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و گلستان نیز تحت‌تأثیر برف و کولاک بودند که در 6 محور به 255 نفر امدادرسانی شده است. 7 تیم عملیاتی نیز  شامل 21 نفر در عملیات برف‌و‌کولاک حضور داشته‌اند. رهاسازی 96 خودرو از برف ازجمله خدمات ارایه‌شده در این عملیات بود.


تعداد بازدید :  58