شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
عضو کمیته کشوری ایدز اعلام کرد:
32‌هزار مبتلا به ایدز، 8‌هزار مرگ در اثر ایدز
در 3 ماه اول امسال سهم انتقال جنسی ایدز 42‌درصد و اعتیاد تزریقی 34‌درصد بود

شهروند| آخرین گزارش وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان به ایدز در کشور نشان می‌دهد که 32‌هزار و 670 نفر ایرانی به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند؛ اینها تنها کسانی هستند که شناسایی شده و تعدادشان ثبت شده است. آمارهای غیررسمی حکایت از چهار برابر بودن آمارهای واقعی ابتلا به ایدز در کشور دارد. گزارش وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که 84‌درصد مبتلایان به این بیماری مرد و 16‌درصد هم زن هستند، این در حالی است که به استناد همین آمار در سه ماه اول امسال، زنان 34‌درصد مبتلایان و مردان 66‌ درصد را تشکیل می‌دهند که سهم انتقال جنسی ایدز 42‌درصد و اعتیاد تزریقی 34‌درصد بود.
این گزارش را مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز اعلام کرد؛ گزارشی که افزایش تعداد زنان و جوانان مبتلا به ایدز و انتقال جنسی آن را حکایت می‌کند. مردانی به ایسنا گفت: «تا پایان خردادماه امسال که آخرین آمار ایدز ثبت شد، ۵۴‌درصد موارد گزارش‌شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵‌سال قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد كه بیش از ۵۰‌درصد موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی/ ایدز در سال‌های جوانی رخ می‌دهد؛ سنی که فرد از نظر مقاربت جنسی فعال است.» او از مرگ هشت‌هزار و 311 نفر در پی ابتلا به این بیماری خبر داد:  «از میان کل مبتلایان به ایدز، ۱۱‌هزار و ۶۹۴ نفر هم به مرحله چهارم که همان بیماری ایدز است، رسیده‌اند. ایدز مرحله پیشرفته بیماری است و اگر درمان نشود، بیمار دچار عفونت‌های فرصت‌طلب، سرطان‌ها و درنهایت مرگ می‌شود.»
عضو کمیته کشوری ایدز درباره سهم راه‌های مختلف ابتلا به ایدز هم توضیح داد: «از ‌سال ۶۸ که نخستين مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد و به دنبال استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده که از کشور فرانسه به ایران آمده بود، یکی از علت‌های ابتلا به بیماری تزریق با وسایل مشترک بوده است که عدد آن 68.2 درصد اعلام شد. همچنین رابطه جنسی با ۱۸.۵‌درصد و انتقال از مادر به کودک با 1.5درصد در انتقال این بیماری سهیم بوده‌اند.»
به گفته مردانی، ۱۱‌درصد علت‌های ابتلا به ایدز نامشخص بود؛ اما تصور می‌شود که این تعداد به احتمال زیاد از راه مقاربت جنسی مبتلا شده‌اند، اما به علت حفظ آبرو و مسائل فرهنگی که در کشور وجود دارد، آن را کتمان می‌کنند.
مردانی با تأکید بر این‌که شایع‌ترین راه انتقال اچ‌آی‌وی/ ایدز در دنیا مقاربت جنسی است، افزود: «راه انتقال 0.8درصد از این موارد هم فرآورده‌های خونی بوده است که این موارد در سال‌های جدید اتفاق نیفتاده است؛ چرا که در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش 100درصدی خون توسط سازمان انتقال خون، آزمایشگاه‌ها روش دقیق شناسایی موارد انتقال اچ‌آی‌وی و تست خون را نداشتند و در آن موقع عده‌ای از هموطنان از این راه به این بیماری گرفتار شدند.» عضو کمیته کشوری ایدز با تأکید بر این‌که الگو و‌ درصد انتقال بیماری در مردان و زنان تغییر کرده است، افزود: «روند ابتلا به ایدز نشان می‌دهد که استفاده از مواد اعتیاد‌آور و سرنگ مشترک که در دهه قبل شایع‌ترین راه انتقال این ویروس بوده، امروز جای خود را به رابطه جنسی داده است.»
به گفته مردانی، در سه ماهه اول‌ سال ۹۵، 3‌درصد موارد انتقال بیماری از مادر به کودک بوده است. همچنین علت ۲۱‌درصد موارد ابتلا در‌ سال جدید اعلام نشده است که به احتمال زیاد،‌درصد بالایی از آنها، به دلیل روابط جنسی مبتلا شده‌اند. مردانی به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اشاره کرد:  «این مراکز در بیمارستان‌های امام خمینی، مسیح دانشوری، لقمان حکیم، مرکز بهداشت غرب در خیابان استاد معین، مرکز بهداشت طالقانی در خیابان شریعتی تهران و تمام مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارند. حتی اگر فردی به بیماری مبتلا نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، می‌تواند در این مراکز به صورت رایگان آزمایش دهد.» عضو کمیته کشوري ایدز با اشاره به وضع ابتلا به این بیماری در جهان، گفت: «در حال حاضر در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، تایلند و چین افزایش موارد جدید ابتلا باعث نگرانی شده است. این نگرانی بیشتر درباره کسانی است که اطلاعات کافی درباره راه‌های
 انتقال ایدز ندارند.»


تعداد بازدید :  145