شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
از سوی ائمه جمعه مطرح شد
انتقاد از حقوق‌های نامتعارف و برخورد قطار

شهروند| درحالی‌که ماجرای تصادم قطار مسافربری و همچنین تمدید تحریم‌های 10‌ساله از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده، مهم‌ترین محورهای خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور را به خود اختصاص داد، موضوع حقوق‌های نامتعارف که از مدت‌ها پیش همواره یکی از محورهای اصلی هجمه علیه دولت بوده، این هفته نیز بار دیگر از سوی خطیب‌های نماز جمعه در شهرهای مختلف سراسر کشور مورد اشاره قرار گرفت و همزمان با آیت‌الله موحدی کرمانی که در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت، با انتقاد از آنچه فراموش شدن موضوع فیش‌های حقوقی نامتعارف خواند، نسبت به عملکرد دولت در پرداخت حقوق‌های نجومی انتقاداتی را مطرح کرد، ائمه جمعه چند شهر دیگر نیز با استناد به موضوع حقوق‌های نامتعارف، دولت را به باد انتقاد گرفتند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان این‌که «گویا رهبری باید تذکر بدهند و مسئولان مدعی پیروی از رهبری نیز این تذکرات را به دست فراموشی بسپارند» اعلام کرد: آقایان در توجیه مسأله حقوق‌های نجومی می‌گویند این موضوع و این دریافت‌ها قانونی بوده است. اگر این برداشت‌ها قانونی بوده، چرا وقتی آنهایی که چنین حقوق‌هایی گرفته‌اند، مبالغ اضافی را پس می‌دهند، شما هم پس می‌گیرید. اگر قانونی نیست، نه آنها حق دارند پس بدهند و نه شما حق دارید پس بگیرید و حتی اگر این موضوع در چارچوب قانون انجام گرفته، پس چرا مسئولان مربوطه عذرخواهی می‌کنند؟ مگر عمل به قانون عذرخواهی دارد؟
موحدی‌ کرمانی با انتقاد از رویه دولت در پیگیری موضوع فیش‌های حقوقی نامتعارف گفت: مسئولان مدام درباره اختصاص۴۰‌هزار تومان یارانه به مردم جلسه برقرار می‌کنند که از تعداد یارانه‌بگیرها بکاهند اما درباره موضوع حقوق‌های نجومی جلسه‌ای برگزار نمی‌شود. لابد می‌گویید ماهی ۴۰هزار تومان زیاد است، اما ماهی ۵۰‌میلیون تومان کم است!
همزمان آیت‌الله مدرسی، امام جمعه یزد نیز موضوع حقوق‌های نجومی را ازجمله اولویت‌های اجرایی دستگاه قضائی و قوه مجریه دانست و بیان کرد: قوه مجریه باید هرچه سریع‌تر نسبت به پیگیری پرونده‌های حقوق‌های غیرمتعارف اقدام و نتایج پیگیری خود را به‌صورت شفاف و کامل برای ملت ایران بیان کند. همچنین آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل با اشاره به موضوع حقوق‌های نامتعارف اعلام کرد: ملت ما درباره حقوق‌های نجومی منتظر اقدام قوه مجریه و قضائیه هستند و تأخیر، باورها را خراب و زمینه انتشار آمارهای غیرواقعی را فراهم می‌کند و گاهی در نظر بعضی‌ها حرام را حلال جلوه می‌دهد و زمینه بزهکاری فراهم می‌شود.
با این حال، آنچه بیش از انتقاد از حقوق‌های نامتعارف در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تکرار شد، ماجرای تمدید 10ساله تحریم‌ها علیه ایران بود که اخیرا توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسید. بر این اساس، علاوه بر آیت‌الله موحدی‌ کرمانی که به‌عنوان خطیب موقت نماز جمعه تهران به اجمال مسائلی را در انتقاد از این مصوبه مطرح کرد و هرگونه اعتماد به آمریکا از سوی مسئولان دولتی را نادرست خواند، بسیاری از ائمه جمعه سراسر کشور ازجمله ائمه جمعه اصفهان، مشهد، ایلام، قزوین، تبریز، قم، عسلویه، بوشهر، ارومیه، کرمانشاه، اردبیل، رشت، کرمان، نهاوند، شهرکرد، کرج، کاشان، زنجان، شیراز، همدان و برخی دیگر از شهرهای کشور به موضوع تمدید تحریم‌ها پرداختند و با تأکید بر این‌که این اقدام آمریکا، نقض آشکار برجام است، هرگونه اعتماد به قول و فعل مقامات آمریکایی از سوی مسئولان کشورمان را نادرست دانستند و مسئولان را از اعتماد به طرفین مذاکرات هسته‌ای بر حذر داشتند.
این درحالی بود که ماجرای تصادم دو قطار مسافربری مهم‌ترین محور خطیبان نماز جمعه در سراسر کشور بود و بسیاری از ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خود ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه، از دولت و به‌ویژه از وزیر راه و شهرسازی به‌خاطر این مسأله انتقاد کردند و این درحالی بود که خطیب موقت تهران اقدام مدیرعامل راه‌آهن را که ضمن عذرخواهی از مردم، از سمت خود استعفا کرده بود، نادرست دانست و گفت: استعفای مدیرعامل راه‌آهن جای تعجب دارد؛ چرا استعفا کردید؟ اگر مقصر بودید باید عزل و محاکمه می‌شدید و اگر مقصر حادثه نبودید، چرا به تقلید از بیگانگان پس از بروز حادثه استعفا کردید؟ موحدی ‌کرمانی در بخش دیگری از خطبه این هفته خود، به انتقاد صریح‌تر از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پرداخت و با اشاره به یکی از قراردادهای منعقد شده این وزارتخانه با یک شرکت هلندی، خاطرنشان کرد: شنیده‌ام که برای پذیرایی از مسافران قطارها قراردادی به مبلغ ۱۲میلیون یورو با یک شرکت هلندی بسته‌اند و حال پرسش این است که وقت آن نرسیده که به‌جای شرکت خارجی از شرکت‌های داخلی استفاده کنیم؟!
موضوع تصادم دو قطارمسافربری در خطبه‌های بسیاری از ائمه جمعه دیگر نیز بازتاب یافت و تقریبا تمامی ائمه جمعه در خطبه‌های این هفته، مواضعی مشابه آنچه آیت‌الله موحدی‌ کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ایراد کرد، اتخاذ و با محوریت این سانحه، از عملکرد دولت در امدادرسانی و همچنین وزیر راه و شهرسازی انتقاد کردند.


تعداد بازدید :  96