شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
مذاکرات روسیه با مخالفان سوری در بحبوحه قحطی غذا در حلب

شهروند| درحالی ‌که منابع غذایی درشهر حلب به دنبال محاصره این شهر به صفر رسیده، مخالفان و منابع دیپلماتیک گفته‌اند که مقامات روسیه و گروه‌های مخالف سوری درحال مذاکراتی در ترکیه، در مورد سرنوشت حلب  هستند. این مذاکرات، در آنکارا به مدت یک هفته است که درجریان است. این معامله، شامل آتش‌بس و گشایش گذرگاه‌هایی برای ارایه کمک‌های انسان‌دوستانه در ازای خروج مخالفان از شهرِ شورشیان افراطی است.
این معامله، شبیه پیشنهادی است که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در سوریه در ماه اکتبر ارایه کرده بود. با این حال، اگرچه شرایط شرق حلب بسیار ناامیدکننده است، اما دستگیری و ناپدیدشدن صدها مرد در ایست‌های بازرسی که هفته گذشته از این منطقه فرار کرده بودند، اعتماد به تضمین مسکو در مورد عبور از گذرگاه‌های امن به سوی مناطق تحت کنترل دولت را، بسیار تضعیف کرده است. ازطرف دیگر، سطح اعتماد در مذاکرات آنکارا نیز پایین است؛ چراکه روسیه، کمپین بمباران هوایی بی‌امانی را در شرق حلب به راه انداخته که موجب کشته‌شدن بسیاری از غیرنظامیان شده است. «بسام برابندی»، یکی از دیپلمات‌های پیشین سوریه که اکنون مشاور سیاسی کمیته مذاکرات عالی مخالفان است، می‌گوید: «روسیه، دوطرفه بازی می‌کند. آنها می‌خواهند که خود را درمنطقه، به‌عنوان قدرت برتر برای میانجیگری نشان دهند، اما درهمان زمان، درحال بمباران و کشتن افراد باقیمانده درحلب هستند.»
«بسام برابندی» معتقد است که «روس‌ها، آتش‌بس را ترجیح می‌دهند، به این منظور که روابط خود را با ترکیه بهبود ببخشند و اینطور نشان دهند که تمایل به صلح دارند، اما دولت سوریه، اهمیتی به این موضوع نشان نمی‌دهد. آنها می‌خواهند که همه حلب را داشته باشند.» شرق حلب برای مدت 150روز تحت محاصره بوده و از بمباران سنگین و فزاینده برای ماه‌ها رنج برده است. گفته می‌شود که حدود 200‌هزار نفر دراین شهر گرفتار شده‌اند، بدون این‌که بیمارستان فعال، کمک‌های پزشکی و مواد غذایی وجود داشته باشد. هفته گذشته در نبرد زمینی نیروهای دولتی سوریه با کمک حامیانش، مخالفان حلب، حدود 40‌درصد از منطقه تحت تصرفشان را در شهر از دست دادند. تخمین زده می‌شود که هنوز بیش از 8‌هزار جنگجوی مخالف در این شهر باقی مانده باشد که حدود 100 تا 400نفر از آنها، جزو افراط‌گرایان جبهه فتح‌الشام هستند که پیشتر به‌عنوان شاخه القاعده جبهه النصره شناخته می‌شدند. «رندا اسلیم»، یک تحلیلگر فعال در موسسه خاورمیانه که درگیر گفتگوهای آنکاراست، می‌گوید که روس‌ها، پیشنهاد جدیدی ندارند. اسلیم می‌گوید: «مسأله همواره این بوده است که دالان‌های انسانی، به منطقه تحت کنترل دولتی خاتمه می‌یابد و 4 دالان دیگری که روس‌ها از آنها حرف می‌زنند، نیز به مناطق تحت کنترل دولتی می‌رسند و حالا، می‌شنویم که صدها نفر از مردم در ایست‌های بازرسی در این دالان‌ها، بازداشت شده‌اند.»
روز پنجشنبه، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، گفته بود که از دمشق درخواست کرده که به آنها اجازه دسترسی به مناطقی که شهروندان حلب در آن‌جا بازداشت شده‌اند را بدهند.
«دامینیک استیل‌هارت»، مدیر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به رویترز گفته: «مدت زیادی است که شرایط درسوریه، بسیار پیچیده و گیج‌کننده شده است. این برای تیم ما ممکن نیست که به چنین مناطقی دسترسی پیدا کنند». با این اوصاف، دولت سوریه معتقد است که با ادامه حملات خود، درچند هفته دیگر و پیش از روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، همه شورشیان و مخالفان را درحلب از این شهر بیرون خواهند کرد.


تعداد بازدید :  115