شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

توافق حزب حاکم و جنبش ملی‌گرای ترکیه بر سیستم ریاست‌جمهوری
ایسنا|  رهبران دو حزب عدالت و توسعه و جنبش ملی‌گرای ترکیه توافق کرده‌اند تا پیش‌نویس طرحی را که می‌تواند قدرت بیشتری به رئیس‌جمهوری این کشور بدهد، طی هفته آینده تسلیم پارلمان کنند. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه پس از دیدار با دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرا در این‌باره گفت: همکاری ما با حزب جنبش ملی‌گرا به سطح بالایی رسیده و پس از آخرین بازنگری‌ها حزب عدالت و توسعه پیشنهاد اصلاح قانون اساسی را طی هفته آینده تسلیم پارلمان می‌کند. رهبران این دو حزب به منظور گفت‌وگو درباره این اصلاح قانونی ازجمله تبدیل سیستم حکومت‌رانی این کشور به سیستم ریاست‌جمهوری با یکدیگر دیدار کرده بودند. پیش از این حزب عدالت و توسعه بر اساس حمایت حزب جنبش ملی‌گرا پیش‌نویسی در این‌باره تهیه کرده بود. براساس قانون اساسی پس از رأی پارلمان پس از 60 روز، رفراندوم در این‌خصوص برگزار خواهد شد. در این مورد رفراندوم احتمال می‌رود که در اوایل تابستان برگزار شود.

هشدار یونیسف درباره اوضاع اسفناک موصل
ایسنا|  صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که مردم شهر موصل در شرایط اسفناکی به سر می‌برند؛ به‌طوری که بیش از یک‌میلیون تن از آنها در وضع تراژیک به سر می‌برند و ذخایر غذاي‌شان رو به اتمام است و آب ساکنان این شهر قطع شده است. یونیسف در گزارشی گفت که آب بیش از ۶۵۰‌هزار تن از مردم موصل بعد از آسیب‌دیدن خط لوله‌ اصلی در نتیجه درگیری میان نیروهای عراقی و داعش قطع شده است. «پیتر‌ هاوکینز»، نماینده یونیسف در عراق گفت: کودکان و خانواده‌های آنان در وضع وحشتناکی به سر می‌برند. آنها نه‌تنها در معرض کشتار و آسیب در جریان شلیک گلوله هستند، بلکه در حال حاضر بیش از نیم‌میلیون تن از آنها آب آشامیدنی در دسترس ندارند. از سوی دیگر، یک منبع امنیتی اعلام کرد، تک‌تیراندازهای داعش ۱۵ کودک را در تلاش برای فرارشان به سمت نیروهای امنیتی در شهر موصل هدف گرفته و کشته‌اند. با این حال ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق گفته است: ۷۰‌درصد خاک عراق آزاد شده است و داعش دیگر هیچ راه
 فراری ندارد.

حمایت وزیرخارجه انگلیس از نظرات ترامپ درخصوص بودجه ناتو
ایسنا| وزیرخارجه انگلیس می‌گوید كه کشورش از کمپین رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای تحت فشار قراردادن کشورهای عضو ناتو جهت اختصاص منابع مالی بیشتر به این ائتلاف نظامی حمایت می‌کند. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس طی سخنرانی خود در موسسه امور بین‌المللی رویال در چتم‌هاوس تأکید کرد: اراده انگلیس برای انجام تعهدات خود در قبال ناتو ناشکستنی است. آن هم در جهانی که دموکراسی رو به پسرفت است. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در کمپین انتخاباتی خود از ناتو انتقاد و این ائتلاف نظامی غربی را ناکارآمد توصیف می‌کرد. انگلیس که به تعهد خود برای اختصاص 2‌درصد از تولید ناخالص داخلی به امور دفاعی عمل کرده است، همچنین از سایر کشورها می‌خواهد تا مشارکت خود در این امر را افزایش دهند. جانسون در ادامه سخنرانی خود گفت: اگر ما شکست بخوریم، با خطر بازگشت به سیستمی ظالمانه‌تر و قدیمی‌تر روبروییم؛ جایی که در آن قوی برای بلعیدن ضعیف آزاد است. وزیر خارجه انگلیس در نخستين سخنرانی سیاسی جدی خود تأکید کرد که این عادلانه نیست که تنها آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای این ائتلاف 70‌درصد بودجه دفاعی آن را تأمین کند در حالی‌که 27 کشور دیگر تنها 30‌درصد این بودجه را میان خود تقسیم کند.

دیدار کیسینجر و رئیس جمهوری چین در پکن
ایسنا| رئیس جمهوری چین با وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که به پکن سفر کرده است، دیدار کرد. در این دیدار شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به هنری کیسینجر، رئیس اسبق دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت، به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، پکن امیدوار است شاهد پیشرفتی با ثبات و مداوم در روابط خود با واشنگتن باشد.
رئیس جمهوری چین همچنین گفت که دولتش تحولات پسا انتخاباتی در آمریکا را به دقت رصد می‌کند و بر این باور است که آمریکا اکنون دوره کلیدی را در گذار سیاسی خود پشت سر می‌گذارد. کیسینجر که پیشتر نیز سفرهای متعددی به چین داشته در این کشور به عنوان فردی که زمینه را برای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان پکن و واشنگتن در دهه 70 میلادی فراهم آورده، قابل احترام است.  هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با این کاندیدای جمهوری‌خواه دیدار داشت.

 


تعداد بازدید :  106