شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری:   ایران و روسیه مصمم‌اند تا دیر نشده منطقه را سامان دهند
معاون سیاسی رئیس جمهوری با اشاره به موفقیت حاصل شده در اوپک آن را ماحصل توافق قدرت‌های بزرگ ایران و روسیه دانست و گفت: ایران و روسیه مصمم شده‌اند به همین شکل و پیش از آن‌که دیر شود، منطقه را نیز سامان دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر حمید ابوطالبی در صفحه توییتر خود با بیان این‌که گفت‌وگوي مفصل تلفني دكتر روحاني و پوتين، يك روز پيش از اجلاس اوپك، نشان داد زماني كه قدرت‌هاي بزرگ توافق مي‌كنند، مي‌توان شاهد تحولات بزرگي بود به تشریح تحولات حاصل از آن پرداخت و نوشت: اولين نماد اين تحول در اجلاس اوپك روي داد و ايران و روسيه توانستند با توافق منصفانه بر ميزان توليد و رضايت اعضا، گام بلندي در بازار نفت بردارند.
از نگاه ابوطالبی دومين تحول در زمينه حل‌وفصل معضلات منطقه‌اي خواهد بود، چرا که ایران و روسیه مصمم‌اند پيش از آنكه واقعا دير شود، از عراق و سوريه تا يمن؛ منطقه را سامان دهند. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داده است: لذا پس از سفر اخير وزير خارجه و مقامات امنيتي تركيه، پوتين هم به زودي نماينده‌اي ويژه به تهران خواهد فرستاد که این موضوع گامي بلند در هماهنگي سياسي- امنيتي منطقه خواهد بود.
به نوشته ابوطالبی، سومين تحول مي‌بايست در سياست و امنيت در
خليج‌ فارس صورت پذيرد كه درايت در اجلاس هفته آينده كشورهاي جنوب خليج فارس، مي‌تواند راهگشاي آن باشد. اجلاس مي‌تواند پس از توافق نفتي، گام بعدي را در عرصه سياسي با پذيرش اصل گفت‌وگو، ديپلماسي دوجانبه و اعزام هيأت بردارد، اين واقع‌بيني مباركي خواهد بود. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در پایان آورده است: عربستان هم پس از توافق اوپك، چنانچه در اين اجلاس تصميم بگيرد، مسلمان‌كشي خاتمه يابد، مي‌تواند در مسير تفاهم كلان گام بردارد؛ آنان خوشامد خواهند شنيد.

فایننشال تایمز:   تیم ترامپ درحال تدوین تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای علیه ایران است
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک منبع جمهوریخواه در کنگره آمریکا گزارش داد که تیم دونالد ترامپ درحال بررسی گزینه‌هایی برای تحریم غیرهسته‌ای جدید علیه ایران است.
به گزارش فارس، یک منبع در کنگره آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به این روزنامه انگلیسی گفته است که تیم انتقالی دونالد ترامپ درحال بررسی گزینه‌هایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که به لحاظ فنی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را نقض نکند. فایننشال تایمز نوشت؛ اگرچه زمان زیادی باقی مانده تا تیم دونالد ترامپ درباره چگونگی رویکردشان در قبال توافق هسته‌ای تصمیم بگیرند اما یک متخصص قانون تحریم‌ها درحال کار روی مسأله ایران است.  یک منبع در کنگره که در ارتباط نزدیک با تیم دونالد ترامپ است، گفت: آنها با دقت گزینه‌های خود را بررسی کردند که ازجمله آنها تحریم‌های غیرهسته‌ای است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافق همه دوران خوانده و گفته بود که یا آن را پاره می‌کند یا این‌که دوباره بر سر بندهایی از آن مذاکره خواهد کرد.
براساس این گزارش، جمهوریخواهان کنگره هم درحال بررسی طرح‌هایی برای تحریم علیه ایران هستند. لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی گفته است که به دنبال طرحی برای اعمال تحریم علیه بخش‌های اقتصادی ایران در ارتباط با برنامه موشکی این کشور است. کوین مک کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا نیز سه طرح را در زمینه تحریم‌های جدید علیه ایران در دست بررسی دارد.

انگلیس بر پایبندی کامل خود به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد
ایسنا|  سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفت: توافق هسته‌ای ایران برای ما بسیار مهم است و برای تحقق کامل آن تلاش می‌کنیم.
سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت:  بریتانیا همواره از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده و به دنبال تحقق کامل آن است. او با اشاره به این‌که بریتانیا با جدیت از توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد و همچنین خواستار اجرایی شدن آن از راه‌های صحیح است، گفت: تلاش‌های طاقت‌فرسایی برای اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران
 شده است.
او در ادامه گفت: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی که با هم داشتند در مورد توافق هسته‌ای صحبت نکردند، اما مشاوران امنیتی بریتانیا و آمریکا طی ماه آینده با هم دیدار خواهند داشت و به این مسأله خواهند پرداخت.


تعداد بازدید :  118