شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
گشایش در بودجه 96
توافق طلایی نفت، سقف بودجه 96 و بودجه عمرانی را بالا برد

شهروند| سقف بودجه کشور به 320‌هزار میلیارد تومان و بودجه عمرانی به 60‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت،  این خبری است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرده است. حالا با پایان موفقیت‌آمیز نشست اوپک دولت اعلام کرده، لایحه بودجه 96 را   سر موعد، نیمه آذرماه، به مجلس تحویل می‌دهد. از این میان مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم به فارس گفته است؛ سقف درآمد نفت در لایحه بودجه‌ سال آینده ۸۰‌هزار‌میلیارد تومان و قیمت هر بشکه نفت ۴۵دلار خواهد بود. به عقیده ایرج ندیمی براساس توافق صورت گرفته با کمیسیون تلفیق در برنامه ششم توسعه، حداکثر تا سقف 80‌هزار‌میلیارد تومان می‌توان از منابع نفتی در بودجه بهره‌مند شد و برای امسال نیز حدود 74‌هزار‌میلیارد تومان درآمد نفت تعیین شده است. عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که حداقل نرخ نفت دربودجه‌ سال آینده 40دلار خواهد بود، افزود: افزایش این قیمت بسته به مذاکرات اعضای اوپک و تغییر سهمیه‌ها دارد و می‌تواند تا 45دلار افزایش یابد.
گفتنی است، با این‌که منابع عمومی جزیی از بودجه عمومی کل کشور است، اما در واقعیت اصل آنچه که دولت براساس آن دخل و خرج خود را تنظیم می‌کند را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که بودجه عمومی مجموعه‌ای از منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی خواهد بود و منابع عمومی شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت) و واگذاری دارایی‌های مالی است که البته تاکنون هیچ رقمی درباره این منابع درآمدی ازسوی دولت اعلام نشده است، اما از اظهارات مدیران دولتی این‌گونه برمی‌آید که سقف درآمدهای مالیاتی و همچنین منابع ناشی از فروش نفت افزایش خواهد یافت.
حالا با توجه به اتفاق خوش اوپک به نظر می‌رسد قیمت نفت بالاتر از قیمت ۴۰دلاری‌ سال‌جاری و حتی تا ٤٥دلار تعیین شده باشد که خود درمجموع می‌تواند درکنار افزایش درآمد مالیاتی، موجبات افزایش منابع عمومی دولت در‌ سال بعد شود. علاوه براین، دولت در لایحه بودجه 96 افزایش 10‌درصدی حقوق کارمندان دولت را پیشنهاد داده است. این درحالی است که تکلیف نرخ ارز در بودجه همچنان نامشخص است. ایرج ندیمی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفته است؛ تمرکز مجلس و دولت روی یکسان‌سازی نرخ ارز نیست و هنوز پرونده برنامه ششم توسعه در مجلس بسته نشده است تا کار روی بودجه 96 آغاز شود و درباره مسائلی مانند یکسان‌سازی نرخ ارز تصمیم‌گیری شود. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دیروز برخی منابع خبری مانند تسنیم از به تعویق افتادن مسأله یکسان‌سازی نرخ ارز تا نیمه‌ سال 96 خبر داده‌اند.


تعداد بازدید :  75