شماره ۱۰۰۴ | ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر
صفحه را ببند
باران، نفس خوزستانی‌ها را گرفت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: 1000 نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی خوزستان مراجعه کردند

 شهروند| نخستين بارش‌هاي پاييزي درتهران خيابان‌ها را از ترافيك قفل و معابر شهر را با آبگرفتگي روبه‌رو مي‌كند اما همين بارش‌ها چند سالي است كه در شهرهاي جنوبي مشكل ديگري را براي مردم رقم مي‌زند؛ افزايش مشكلات تنفسي و مراجعه به مراكزدرماني. در روزهاي گذشته هم ساعتي پس از آغاز نخستين بارش‌هاي پاييزي در آبادان و خرمشهر شمار مراجعان به بيمارستان‌هاي اين شهرها افزايش يافته است. ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عصر جمعه از مراجعه حدود هزار نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی همزمان با آغاز نخستین بارش های پاییزی  در استان خوزستان خبر داد:« از این تعداد حدود 60 درصد بیماران در اهواز بوده و حدود 40 درصد نیز در دیگر شهرستان ها بوده اند. البته در مقایسه با آمار مراجعه در روز نخست بارندگی ها در سال های گذشته، این رقم امسال به یک پنجم کاهش یافته است.» طبق گفته او شدت بیماری نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تعداد افراد بستری شده در 24 ساعت 40 نفر بوده است و بستری در بخش ویژه نیز نداشته ایم. این آمار نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.» نظري به مردم توصيه كرد:« هر چند علی رغم بارش های زیاد در نخستین بارندگی در خوزستان، خطرات اولیه کاهش یافته است ولی همچنان مردم موارد توصیه شده را رعایت کنند و احساس نکنند که مشکل حل شده است تا سطح خطر ایجاد مشکلات تنفسی کاملا پایین بیاید.» رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم روزجمعه از مراجعه 280 شهروند با علایم مشكلات تنفسي به بيمارستان‌هاي اين شهرها خبر داد: «از روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه با بارش باران در شهرهای آبادان و خرمشهر 280 بیمار به ‌دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که تمام بیماران پس از دریافت خدمات اولیه همچون اکسیژن و سرم‌درمانی و دریافت داروهای مورد نیاز از بیمارستان مرخص شدند.» آنطور كه عليرضا آموزنده به «ميزان» گفته است؛ بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشکده درحالت آماده‌باش كامل است و یک تیم درمانی متشکل از پزشکان متخصص و پرستار نيز در اين بيمارستان‌ها پيش‌بيني شده است:  «براساس هماهنگی انجام‌شده با پزشکان متخصص بیماری‌های تنفسی درصورت نیاز به درمان‌های بیشتر، به‌طور سریع اقدام می‌شود. خوشبختانه هیچ کمبودی در زمینه پذیرش مراجعان با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها وجود ندارد. به ‌منظور رفع کمبودهای ناشی از فراوانی مراجعات مردمی به بیمارستان ۱۰۰ تخت برای افزودن به ظرفیت پیشین درصورت نیاز پیش‌بینی شد.»
علت‌يابي بيماري‌هاي تنفسي در جنوب ايران
شيوع بيماري‌هاي تنفسي در خوزستان و اهواز البته از سال‌هاي گذشته در اين شهرها به علت آلودگي هوا و ريزگردها وجود داشته است اما از پاييز‌ سال 92 پاي باران هم به ماجراي مشكلات مردم باز شد و بيماري‌هاي تنفسي روند تندتري گرفت. آبان همان ‌سال پس از دوبار بارش پاييزي ۱۸‌هزارو۱۴۱ نفر با علایم تنگی‌نفس راهی بیمارستان‌هاي شهرستان‌های اهواز، آبادان و دشت آزادگان شدند. از آن به بعد، نخستين بارش‌هاي پاييزي با عنوان «باران‌هاي اسيدي» مشهور شد كه با آلودگي‌هاي نفتي ارتباط دارد اما سازمان محيط‌زيست اعلام كرد كه باران اسيدي بر سيستم تنفسي تأثيرگذار نيست و تنها پوست را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. به ‌تازگي هم معصومه ابتكار، رئيس سازمان محيط‌زيست فرضيه وقوع باران اسيدي در اهواز را به‌طور كامل رد كرد. البته حالا در مورد  آبادان و خرمشهر فرضيه ديگري با عنوان درخت کناکارپوس مطرح است كه گفته مي‌شود منجر به تشدید بیماری‌های تنفسی شده است. برهمين اساس رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در گفت‌و‌گو با مهر، از شهرداری خواست: «درخصوص هرس درختان کناکارپوس به‌عنوان یکی از عوامل تشدید بیماری‌های تنفسی بکوشد.» نتایج تحقیقی خودجوش كه به ‌تازگي روی این گیاه انجام شده، نشان مي‌دهد که این گیاه در فصل پاييز در دوره گرده‌افشانی است اما به اعتقاد عصاره‌زادگان، عضو هیأت‌علمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران هنوز نمي‌توان آن را به‌عنوان علت اصلي بيماري‌هاي تنفسي پذيرفت: «پیش از آزمایشات همه‌جانبه از نظر اکولوژی گیاه، آلرژی‌زایی یا میزان تراکم این گرده در اتمسفر، نمی‌توان به‌طور قطع و یقین اظهارنظر کرد، البته با همان اطمینان نیز نمی‌توان وجود این عامل را رد کرد.»
همکاری عمومی در خودداری از فعالیت‌های آلاينده
شهرهاي جنوبي ايران به لحاظ آب و هوايي شرايط مناسبي ندارند به همين دليل هم بهتر است تا مردم و به‌خصوص كودكان، بزرگسالان، بيماران قلبي، ريوي، اسم و آلرژي از تردد غير ضروری در شهرها خودداري كنند. استفاده از ماسک، دستمال یا پارچه تمیز و مرطوب درهنگام خروج از منزل توسط شهروندان، خودداری از انجام فعالیت‌های بدنی شدید همچون ورزش‌های سبک و سنگین، خودداری از خروج وسایل نقلیه شخصی به‌خصوص به شکل تک‌سرنشین، بسته نگه‌‌داشتن تمامی درها و پنجره‌ها و منافذ ورودی خانه و محل کار و ممانعت از باز و بسته‌کردن بیش ازحد درها و پنجره‌ها، همکاری عمومی در خودداری از فعالیت‌هایی همچون قیرکاری، سوزاندن مواد پلاستیکی، آتش‌زدن لاستیک‌ها، زباله‌ها و شاخ و برگ درختان و غیره که منجر به افزایش آلاینده‌های هوا می‌شود، از ديگر مواردي است كه به اين شهروندان توصیه مي‌شود.

 


تعداد بازدید :  192