شماره ۱۰۴۱ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
هدفمندی در مهاجرت

|  رضا فیض‌عظیمی  |   کارشناس امور مهاجرت|

نوع مهاجرت و ترک‌کردن کشور مقصد بسیار مهم است. به واسطه شرایطی که پیش از مهاجرت و در جریان تشکیل پرونده در کشور مبدأ وجود دارد بسیاری از مهاجران می‌توانند همنوعان خودشان را پیدا کنند. برگزاری کلاس‌های گروهی و شرکت در آزمون‌های مختلف زبان زمینه‌ای فراهم می‌کند که افراد مختلف با یکدیگر آشنا شوند و به دلیل هدف مشترکی که دارند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. امروزه به دلیل گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی و فراگیرشدن استفاده از اینترنت مردم می‌توانند در هر جای دنیا با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات کافی به دست بیاورند. به همین‌خاطر مشخص‌کردن هدف و تطبیق آن با تجربیات و واقعیت‌های تا حدی قابل‌لمس می‌تواند به کسی که قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارد، کمک کند. اگرچه در شرایط کنونی برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از بیکاری در کشور گله می‌کنند و شاید علت اصلی که خیلی‌های‌شان رویای مهاجرت را در سرشان می‌پرورانند به دلیل رسیدن به شغل دلخواه و آینده شغلی مناسب باشد اما این طرز فکر کافی نیست. مهاجرت مثل شغل نیست که اگر دوستش نداشتیم به‌راحتی عوضش کنیم.
بنابراین مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در جریان مهاجرت یا قصد مهاجرت‌کردن داشت، مشخص‌کردن هدف است. وقتی هدف از مهاجرت مشخص و شرایط این اقدام از قبل فراهم شده باشد می‌توان امیدوار بود که مهاجرت این فرد اتفاق بهتری را در زندگی‌اش رقم خواهد زد اما اگر به بهانه‌های واهی و بی‌ارزش و بدون داشتن هدف و صرفا با تکیه بر پول و سرمایه از کشور خارج شویم، قطعا اندوه و پشیمانی دامن‌مان را خواهد گرفت.
با این تفاسیر باید گفت اگرچه مهاجرت یک پدیده اجتماعی در جهان است اما در زمره مسائل حقوقی قرار می‌گیرد. به این معنی که هر دانشجو، کارآفرین، پزشک یا سرمایه‌گذاری اگر تمایل به خروج از کشور و مهاجرت به یک کشور دیگر را دارد باید جواب سوال‌ها و ابهامات ذهنش را درباره آثار این اقدامش از وکلای باتجربه‌ای که در رشته حقوق بین‌الملل تحصیل کرده‌اند، دریافت کند. افراد زیادی هستند که در آرزوی رسیدن به مقصد رویای‌شان در دام افراد کلاهبردار یا قاچاقچیان انسان افتاده‌ و حتی سرمایه خودشان را نیز از دست داده‌اند. با این حال، این نخستین اقدام برای مهاجرت است تا در جریان این رویا فرد سرخورده و بازنده نشود. اما چیزی که در رابطه با مهاجرت و خوب‌ و بد زندگی‌کردن در کشوری به غیر از کشور زادگاه وجود دارد نوع
مهاجرت است.


تعداد بازدید :  84