شماره ۱۰۴۱ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
درجلسه رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره با کمیسیون فرهنگی چه گذشت؟
چالشی میان رویاپردازی و غرض
فاطمه ذوالقدر: درباره اعتراض سینماگران به جشنواره چیزی به نمایندگان مجلس نگفتند

روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و محمد حیدری دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر در دیدار با تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره روند برگزاری و کار هیأت انتخاب جشنواره ارایه دادند. دراین نشست حجت‌الاسلام احمد مازنی، پروانه سلحشوری، فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی و محمدرضا بادامچی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتند.
گزارش کاملی از این نشست منتشر نشده است، اما فاطمه ذوالقدر عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس و ازحاضران این نشست درباره جزییات این دیدار گفته: «در واقع این جلسه اولین بازدید ما از روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بود و آقای حیدری گزارشی از فیلم‌های انتخاب‌شده ارایه دادند. آنطور که دبیر جشنواره توضیح داد، سعی شده سوژه‌های جدید درفیلم‌ها مورد توجه قرار گیرد، فیلم‌ها نیز از لحاظ محتوایی و کیفی بررسی شده‌اند و هیچ مسأله دیگری درمیان نبوده است. به‌خصوص که به کارگردانان جوان و فیلمسازان زن توجه شده و درحال حاضر چند کارگردان زن نیز درمیان شرکت‌کنندگان حضور دارند. این توضیح هم داده شده که جشنواره همزمان درشهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود و قرار شده فضای مفرحی برای مخاطبان و به‌خصوص خانواده‌ها هم درحین برگزاری جشنواره ایجاد شود.»
به گزارش‌ آی‌سینما پس از اعلام اسامی فیلم‌های پذیرفته‌شده در سی‌وپنجمین جشنواره فجر سازندگان فیلم‌های جامانده ازجشنواره به اعمال ممیزی محتوایی دراین دوره اعتراض کردند، به‌خصوص که در دوره‌های گذشته بیش از هرچیز سطح کیفی و مسائل فنی و ساختاری درباره ورود فیلم‌ها به جشنواره فجر تأثیرگذار بوده است؛ ازسوی دیگر مسئولان جشنواره خود نیز به این نکته اذعان کرده بودند که به موضوعات فیلم‌ها در انتخاب آنها توجه شده است. ذوالقدر دراین‌باره گفت: «هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشد و اگر ما از قبل درجریان این مسأله بودیم، حتما دراین‌باره نیز سوال می‌کردیم.»
این نماینده مجلس درباره توضیحات داده شده درمورد روند انتخاب فیلم‌ها به جشنواره نیز، ‌گفت: «براساس توضیحاتی که به ما دادند، فیلم‌هایی انتخاب شده‌اند که حرفی برای گفتن دارند و با عقل هم جور درمی‌آیند و رویاپردازانه نیستند. به گفته مسئولان جشنواره همه جوانب درنظر گرفته و انتخاب‌ها مغرضانه نبوده است. سعی شده به جوانان توجه شود و صرفا به کارگردان‌های ارزشی یا کارگردان‌های باسابقه توجه نشود.»
نکته مهم دیگر، نزدیک‌شدن نمایندگان مجلس به مسائل جزئی سینماست که پیش از این درمجلس نهم تجربیات جالبی را برای سینماگران درپی نداشته و به تلاش برخی نمایندگان مجلس برای توقیف چند فیلم منجر شده است. البته مجلس دهم رویکرد نسبتا متفاوتی درباره مسائل فرهنگی دارد، اما باب‌شدن این موضوع با توجه به اجتناب‌ناپذیربودن تغییر فضای مجلس می‌تواند چندان به نفع سینمای ایران نباشد. این عضو کمیسیون فرهنگی دراین‌باره نیز هم گفته: «در واقع توجه به این مسائل از وظایف کمیسیون فرهنگی مجلس است، این جلسات را آقای مازنی ترتیب می‌دهند و ما هم درآن شرکت می‌کنیم. این اتفاق درحوزه‌هایی مثل تئاتر و موسیقی هم می‌افتد.»
توجه مجلس به مسائل روز فرهنگی به خودی خود اتفاق مثبتی است، اما عملکرد نمایندگان مجلس درمرحله‌ای که فیلم‌ها پروانه نمایش موقت دارند و هنوز در وزارت ارشاد درحال بررسی هستند، مجوزهای ارایه‌شده ازسوی زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد مثل سازمان سینمایی و شواری صدور پروانه نمایش را زیر سوال می‌برد. به‌خصوص که از لحاظ قانونی تنها مراجعی که می‌توانند در دریافت یا عدم دریافت مجوز آثار سینمایی اعمال‌نظر کنند، این زیرمجموعه‌ها هستند، البته ذوالقدر دراین‌باره نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «اگر قبل از این اتفاقات باشد، نمایندگان می‌توانند اعمال‌‌نظر بیشتری بکنند.»
مسأله دیگر درباره برگزاری دیدار ایوبی و حیدری این است که مسئولان سینمایی بدون حضور سینماگران و به‌خصوص کسانی که به برخی موارد درباره انتخاب فیلم‌ها اعتراض داشته‌اند، برگزار شده است. با توجه به این موضوع و این‌که دست فیلمسازان در برقراری ارتباط با نمایندگان مجلس برخلاف مسئولان سینمایی بسته است، از ذوالقدر پرسیده شده که آیا نمایندگان قصد ندارند نظرات سوی دیگر ماجرا را نیز بشنوند. ذوالقدر دراین‌باره گفت: «اتفاقا قرار شد جلسه‌ای گذاشته شود که در آن دست‌اندرکاران سینما نیز حضور داشته باشند و حرف‌های دوطرف را بشنویم. این جلسه اول بود و آقای ایوبی وعده دادند که ما با فیلمسازان نیز جلسه‌ای داشته باشیم و صحبت‌های آنان را نیز بشنویم.» ذوالقدر ازجمله نمایندگانی است که درهفته‌های گذشته به مسائل روز سینمایی ازجمله تحریم‌های حوزه هنری و برکناری مدیرعامل انجمن سینمای جوانان نیز، توجه داشته است که دراین‌باره گفت: «دراین موارد حرف‌های اهالی سینما و کسانی که اعتراض داشتند، به دست ما رسید و همان‌طور که دیدید، سعی کردیم از موضع سینماگران دفاع کنیم.»


تعداد بازدید :  111