شماره ۱۰۴۱ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
ترامپ در مصاحبه با دو نشریه خارجی:
از معامله با ایران خرسند نیستم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا درمصاحبه‌ای تفصیلی با دو روزنامه انگلیسی «یوکِی‌تایمز» و روزنامه آلمانی «جرمن‌تابویت بیلت» در دفتر کارش دربرج ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای ابراز ناخرسندی کرد، اما درعین حال اعلام کرد که دوست ندارد حالا درباره برنامه‌اش درباره توافق هسته‌ای سخن بگوید. این مصاحبه، موضوعات زیادی، ازجمله برگزیت، پوتین، اسراییل، سوریه و توییتر را، پوشش داده است.
در باب برگزیت
ترامپ گفت: باور دارد که برگزیت، درنهایت «چیز بسیار بزرگی» خواهد شد، چراکه مردم می‌خواستند هویت خودشان را جدا از اتحادیه اروپا ثابت کنند. کشورهای دیگر نیز به همین ترتیب اتحادیه را ترک می‌کنند و دشوار است که اتحادیه اروپا را با وجود فشارهای مهاجرت، از فروپاشی بازدارند. بحران پناهندگان که از‌سال 2015 آغاز شد، چیزی به ظاهر کوچک بود که برای اروپای متحد، واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی، بزرگ و ناگهانی را به دنبال داشت. «اگر آنها مجبور نبودند که همه پناهندگان با همه مشکلاتی که داشتند را در اروپا جای دهند، گمان می‌کنم شما دیگر شاهد برگزیت نبودید. من معتقدم که دیگران نیز اتحادیه را ترک خواهند کرد و فکر می‌کنم که متحد نگه‌داشتن اتحادیه اروپا، به آن آسانی و سادگی نخواهد بود که اکثر مردم خیال می‌کنند.» ترامپ گفت که اتحادیه اروپا، اساسا چیزی برای بیان و اقدامات [دلبخواهانه] آلمان بود. برای همین فکر می‌کنم که بریتانیا آن‌قدر باهوش بود که خود را از آن بیرون بکشد».
در باب قراردادهای تجاری با بریتانیا
ترامپ با اشاره به تبار بریتانیایی‌اش گفت که مادر اسکاتلندی‌اش بسیار به «ملکه» افتخار می‌کرد و همچنین وی (ترامپ) بسیار مشتاق است که به سرعت با بریتانیا، معاملات تجاری داشته باشند. «من طرفدار محکم بریتانیا هستم، ما قرار است که درکنار هم به شدت کار کنیم تا این معاملات را صورت بدهیم که برای هردوطرف خوب است. من به محض آن‌که وارد کاخ سفید شدم، با ترزا می ‌ملاقات خواهم کرد و چیزهایی را به سرعت رو به‌راه می‌کنیم.»
در باب آنجلا مرکل
دونالد ترامپ، سیاست درهای باز آنجلا مرکل در قبال پناهجویان را «اشتباهی فاجعه‌بار» نامید که آلمان هزینه‌اش را خواهد پرداخت. ترامپ گفت: با وجود این‌که «احترام زیادی» برای مرکل، کسی که برای دور چهارم به‌عنوان صدر اعظم آلمان انتخاب شده، قایل است، و او را «عالی» و «رهبری فوق‌العاده» خواند، اما گفت که مرکل، «اشتباهی کاملا فاجعه‌بار مرتکب شده است که اجازه داده همه این افرادِ غیرقانونی، وارد کشورش شوند». ترامپ گفت:   «آیا می‌دانید که با اجازه دادن به این افراد برای ورود به کشورتان، بدون آن‌که بدانید از کجا می‌آیند،و واقعا هیچ‌کس نمی‌داند اینها از کجا می‌آیند، خواهید فهمید که چه اشتباهی مرتکب شده‌اید». ترامپ به حمله تروریستی ماه دسامبر در برلین اشاره کرد که طی آن، فردی که ازمهاجران تونسی بود، با یک کامیون به بازار کریسمس حمله کرد و 12نفر را کشت.«بنابراین من معتقدم که مرکل، اشتباهی بزرگ مرتکب شد، اشتباهی بسیارجدی. اما اگر این موضوع را کنار بگذاریم، من برای او (مرکل) بسیار احترام قایلم و او را دوست دارم، گرچه او را نمی‌شناسم.»آنجلا مرکل و پوتین به خوبی یکدیگر را می‌شناسند، به نحوی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به صورت روان آلمانی صحبت می‌کند و مرکل نیز، مسلط به زبان روسی است. ترامپ درپاسخ به این سوال که کدام‌یک از این دونفر برای او قابل اعتمادترند، گفت: «باید بگویم که من به هردوی آنها اعتماد دارم. باید دید که این موضوع تا کجا ادامه خواهد داشت. شاید تا همیشه به طول نینجامد».
در باب ناتو
ترامپ، نقدهای خود به ناتو، یکی ازمهره‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا برای دهه‌ها، را تکرار کرد. ترامپ دوباره شکایت کرد که برخی ازکشورها، «آن مقدار را که باید، پرداخت نمی‌کنند». گرچه ترامپ گفت که ناتو برای او بسیار مهم است.
در باب تعرفه‌های تولید
ترامپ در اظهاراتی که احتمالا تولیدکنندگان خودرو در آلمان را آزرده‌خاطر خواهد کرد، گفت که درمورد «عدم تعادل» تجارت خودرو بین آمریکا و آلمان بازنگری خواهد کرد: «اگر شما به خیابان پنجم نیویورک بروید، می‌بینید که همه درمقابل خانه‌شان یک مرسدس بنز پارک کرده‌اند. این مسأله، مهم نیست؟». او گفت: «مسأله این است که رفتار متقابلی وجود ندارد. شما در آلمان، چه تعداد شورلت می‌بینید؟ تعداد بسیار کمی، یا شاید اصلا نباشد. این مسیر، یک‌طرفه است. درصورتی که باید دوطرفه باشد». درنتیجه، تولیدکنندگان آلمانی درتجارت، سالیانه 800‌میلیارد دلار را از دست می‌دهند. ترامپ گفت: «براساس سخنان ویلبور راس، وزیرتجارت داخلی، تغییرات در راه است». ترامپ، مالیاتی 35‌درصدی را برای هر خودروی خارجی فروخته‌شده برای ورود به آمریکا پیشنهاد داده است.
در باب ایران
ترامپ گفت که نمی‌خواهد جزییات سیاست‌هایش را منتشر کند- «نمی‌خواهم کارت‌هایم را بازی کنم»- اما دوباره به معامله باراک اوباما با ایران درمورد سلاح‌های هسته‌ای، حمله کرد: «من از معامله با ایران خرسند نیستم و معتقدم که این معامله، یکی از بدترین معاملاتی است که تاکنون صورت گرفته است. یکی از احمقانه‌ترین معاملاتی که تا به‌حال دیده‌ام. اوباما 150‌میلیارد دلار را به این کشور برگرداند، 1.7‌میلیارد دلار را نقدا پرداخت کرد. آیا تا به‌حال شما به چشم خود 100‌میلیون دلار اسکناس دیده‌اید؟ خیلی زیاد است! 1.7‌میلیارد دلار پول نقد، یک هواپیما پر از اسکناس است».
در باب روسیه و سلاح‌های اتمی
ترامپ، ایده بررسی تحریم‌ها درمورد روسیه را داد، درصورتی که ولادیمیر پوتین خود را برای دوری‌جستن ازمقابله آماده کند:   «اینها تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کردند. باید دید که می‌توانیم به یک معامله خوب با روسیه دست پیدا کنیم یا نه. درمورد یک چیز، من معتقدم که سلاح‌های هسته‌ای باید به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد، اما روسیه اکنون به خاطر تحریم‌ها، به شدت درحال آسیب‌دیدن است، اما فکر می‌کنم که چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد که بسیاری از مردم از آن سود ببرند.»
در باب سوریه
ترامپ، یکی از منتقدان اوباما درموضوع عدم حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و پوتین، درجنگ آنها با نیروهای مسلح شورشی بوده است. او گفت که آمریکا می‌توانست خطوط و مرزهایی را مشخص کند، اما اکنون «بسیار دیر شده» و فقدان مداخله غربی‌ها، به ایجاد بحران انسانی کمک کرد: «وضعیت حلب وحشتناک بود. منظورم این است که می‌دیدید که آنها به زنان مسنی که درحال قدم‌زدن و خروج ازشهر بودند، شلیک می‌کردند. مردم حتی نمی‌توانستند قدم بزنند. خیلی وضع وحشتناکی است».ترامپ گفت که مناطق امنیتی باید درسوریه ایجاد می‌شد: «این مسأله می‌توانست بسیار ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد و کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید برای ایجاد چنین مناطقی، هزینه می‌کردند. در هرحال، کمتر کسی است که به اندازه آنها ثروت داشته باشد. کل این مسأله می‌توانست کم‌هزینه‌تر ازچیزی باشد که اکنون کشوری مثل آلمان، درگیر آن شده است. آنها باید مناطق امنیتی درسوریه ایجاد می‌کردند».
در باب عراق
ترامپ گفت: حمله به عراق در‌سال 2003، که «بدترین تصمیم درتاریخ آمریکا بود»، مانند «پرتاپ سنگی به کندوی عسل» بود.
در باب افغانستان
ترامپ گفت که سیاست‌های آمریکا در افغانستان، با وجود حضور نظامی طولانی‌مدت، نتوانست موفق شود: «وضعیت هیچ چیزی در افغانستان خوب نیست. من معتقدم که ما تقریبا 17‌سال در آنجا حضور داشتیم. نگاهی به افغانستان بیندازید، طالبان را ببینید که هرسال، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و آنگاه از خود بپرسید که آنجا چه خبر است؟»
در باب اروپا
از ترامپ درمورد وجود محدودیت‌هایی برای اروپاییانی که در آینده می‌خواهند به آمریکا بیایند، پرسیده شد. ترامپ گفت:   «ممکن است چنین محدودیت‌هایی اعمال شود، اما باید ببینیم که چه پیش می‌آید. منظورم این است که ما درمورد بخش‌هایی از اروپا و بخش‌هایی از جهان صحبت می‌کنیم که در آنجا مشکلاتی داریم، جایی که آنها می‌آیند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. من نمی‌خواهم ما همچین مشکلاتی را داشته باشیم.
در باب خاورمیانه و «جرد کاشنر»
ترامپ گفت که او می‌خواهد «جرد کاشنر»، دامادش را برای میانجیگری صلح درخاورمیانه منصوب کند. از او پرسیده شد که آقای کاشنر چه نقشی را می‌خواهد بازی کند، ترامپ گفت:   «می‌دانید، جرد، جوان خوبی است. او می‌تواند برای امنیت اسراییل معامله کند، آنچنان که کسی پیشتر نتوانسته به آن دست یابد. او ذاتا بااستعداد است. او یک توانایی ذاتی برای معامله دارد که هرکسی می‌تواند او را دوست داشته باشد». ترامپ همچنین گفت: دخترش ایوانکا، که همسر جرد کاشنر است، هیچ نقشی در دولت آینده نخواهد داشت. «او درحال حاضر فرزندانی دارد و درگیر خرید خانه‌ای در واشینگتن است».ترامپ همچنین گفت که تصمیم دولت اوباما برای رأی ممتنع درشورای امنیت درمورد شهرک‌سازی‌های اسراییل، «بسیار وحشتناک بود» و بریتانیا به‌ جای رأی مثبت، باید این قطعنامه را وتو می‌کرد. او گفت که امیدوار است، بریتانیا قطعنامه‌ای که قرار است این هفته درمورد اسراییل ارایه شود را وتو کند: «امیدوارم که بریتانیا آن را وتو کند. گمان می‌کنم که بسیار عالی می‌شود اگر بریتانیا این کار را انجام دهد، چراکه مطمئن نیستم آمریکا این کار را انجام دهد. نه، آمریکا آن را وتو نخواهد کرد.»
در باب استفاده از توییتر
ترامپ به 46‌میلیون فالوور خود درحساب توییتری‌اش افتخار می‌کند و گفته که به‌رغم نقدهایی که بر او می‌شود، مبنی بر این‌که وی بسیار از توییتر استفاده می‌کند، اما او بعد از رئیس‌جمهوری‌شدنش هم به این کار ادامه خواهد داد: «من ترجیح می‌دهم که حساب توییتری‌ام را نگه دارم. این حساب درحال حاضر فعال است و من هم گرچه گمان نمی‌کنم که بتوانم به اندازه قبل توییت کنم، اما به خاطر عدم اعتماد به رسانه‌ها، نمی‌توانم توییتر را کنار بگذارم.»


تعداد بازدید :  308