شماره ۱۰۴۱ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
در بیانیه‌ای به مناسبت یک‌سالگی اجرای برجام
دفاع اروپا از حفظ برجام به‌عنوان یک «توافق کارآمد»

همزمان با سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا علیه برجام، روز گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دربیانیه‌ای به مناسب نخستین سالروز اجرای توافق هسته‌ای از «کارآمد بودن برجام» دفاع کرد.
موگرینی دربیانیه‌ خود نوشت: «شانزدهم ژانویه سالگرد اجرای برجام است که میان اتحادیه اروپا چین، آلمان، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و ایران حاصل شد. اکنون که یک‌سال از آغاز اجرای این توافق می‌گذرد، به وضوح ثابت شده که برجام کارآمد بوده است.
موگرینی افزود: تمام طرف‌های برجام درطول این یک‌سال به شکلی قدرتمند تعهد کامل خود را به احترام و اجرای توافق هسته‌ای نشان داده‌اند. جدیتی که آنها در اجرای این توافق به کار گرفته‌اند، این پیام اطمینان‌بخش را به جامعه بین‌الملل درخصوص پایبندی ایران به برنامه صرفا صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش برای استفاده‌های صلح‌آمیز داده است. این توافق همچنین پیامی مهم و دلگرم‌کننده به دولت و مردم ایران انتقال داده است.وی در ادامه بیانیه خود تأکید کرد: ایران همان‌گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درچهار گزارش خود تأیید کرده، به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش پایبند بوده است. این مسأله اکنون یکی از ستون‌های کلیدی دستور کار منع اشاعه بین‌المللی است. سازمان ملل اتحایه اروپا و آمریکا به سهم خود دراین توافق برای لغو تحریم‌های اقتصادی مرتبط هسته‌ای همان‌گونه که درتوافق تعیین شده است، عمل کرده‌اند. درنتیجه روابط دو‌جانبه با ایران در زمینه تجاری و سرمایه‌گذاری پیشرفت قابل توجهی داشته و دورنمای یک زندگی بهتر را برای همگان تقویت کرده است.موگرینی همچنین تصریح کرد: اجرای کامل و موثر برجام درطول مدت عمر این توافق همچنان ضروری است. من به‌عنوان هماهنگ‌کننده امور مربوط به کمیسیون مشترک درجایگاه نماینده عالی اتحادیه اروپا تأیید می‌کنم که این اتحادیه به این هدف پایبند است. پایبندی جدی تمام طرف‌ها به توافق بهترین راه برای اعتمادسازی، تقویت برجام و غلبه برمشکلاتی است که بخشی ازتمام توافقات جامع و بزرگ است.
نماینده عالی اتحادیه اروپا دربیانیه خود یادآور شد: برنامه جامع اقدام مشترک توافقی چند‌ جانبه است که ازطریق ابزارهای دیپلماتیک حاصل شد و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تأیید قرار گرفت. این توافق درنتیجه تلاش‌های گروه 3+3، ایران و اتحادیه اروپا حاصل شد اما اکنون متعلق به تمام جامعه بین‌المللی است. برجام برای همگان منافعی به همراه دارد و فرصت‌هایی را برای همکاری‌های منطقه‌ای پیشرفته ایجاد می‌کند که باید ازسوی تمام طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.بوریس جانسون، وزیر امورخارجه انگلیس نیز ضمن دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، تأکید کرد که این کشور به اجرای توافق ادامه خواهد داد.وزارت خارجه آلمان نیز، با اشاره به لزوم حفظ برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی اعلام کرد که با دولت جدید آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو و همکاری خواهیم کرد. مارتین شفر سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز دوشنبه گفت: توافق هسته‌ای همچنان درحال اجراست. ما در ادامه تلاش‌ها برای این‌که توافقات مهم همچنان به قوت خود باقی بمانند، دارای منافعی هستیم. من می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما ازطریقی مناسب گفت‌وگوها را با دولت جدید آمریکا از سرگرفته‌ایم. وی در ادامه تأکید کرد: آلمان به همکاری و گفت‌وگو با دولت جدید آمریکا برای حفظ توافقات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در گفت‌وگوی اخیر خود با نشریه تایمز بار دیگر از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و گفت که ازحصول این توافق خرسند نیست. وی پیش از این در رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که درصورت روی کارآمدن توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد. این اظهارات وی با واکنش تند مقامات آمریکا مواجه شد. آنها تأکید کردند که برجام توافقی دو‌جانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چند‌جانبه است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه‌ای آن را مورد تأیید قرار داد. مقامات آمریکایی همچنین ابراز نگرانی کرده‌اند که کناره‌گیری یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای منجر به انزوای آمریکا خواهد شد و به اعتبار این کشور لطمه خواهد زد.


تعداد بازدید :  238