شماره ۱۰۴۱ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دبیر شورای عالی امنیت ملی: تا زمانی که دولت سوریه احساس نیاز کند، پشت سر این کشور می‌ایستیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: طرح سیاسی چهارماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران جاری درسوریه مشتمل بر آتش‌بس فوری، اجرای اصلاحات، شکل‌گیری گفت‌وگوهای داخلی و برگزاری انتخابات فراگیر دراین کشور درگذشته ارایه شده است. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی خاطرنشان کرد: این‌که آمریکا یا برخی دیگر از کشورها تلاش کنند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند یا بگویند چه کسی حق کاندیداشدن دارد یا ندارد، مغایر با اصول دموکراسی و حق تعیین سرنوشت ملت‌هاست. شمخانی با بیان این‌که جنگ امروز درسوریه از حیث حمایت‌های عربی و غربی، بی‌شباهت با جنگ تحمیلی هشت‌ساله علیه جمهوری اسلامی ایران نیست، تأکید کرد؛ درجنگ تحمیلی، دنیا با تمام ظرفیت‌هایش درکنار صدام بود. درسوریه نیز ائتلاف‌هایی از 80 کشور یا 30 کشور تحت عناوینی چون دوستان سوریه شکل گرفت که از تأمین سلاح، پول و برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های تروریست مضایقه نکردند. وی دراین زمینه یادآور شد: حمایت ازسوریه و بشار اسد درچارچوب راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای حراست از جبهه مقاومت و مقابله با تروریسم انجام می‌شود و تا زمانی که دولت سوریه احساس نیاز کند، جمهوری اسلامی ایران پشت سر سوریه ایستاده است.
شمخانی تصریح کرد: بشار اسد از محبوبیت خوبی درسوریه برخوردار است و از نگاه مردم این کشور با وجود فشارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی، او توانسته در بحران اخیر ایستادگی کند. اگر غربی‌ها معتقدند بشار اسد پایگاه مردمی ندارد، چرا از کاندیداتوری مجدد او نگرانند؟ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وجود طرح‌هایی ازسوی کشورهای غربی برای تجزیه منطقه یادآور شد: کشورهایی مانند ترکیه و عربستان‌سعودی باید تکلیف خودشان را روشن کنند، آیا از روند تجزیه درسوریه و کشورهای اسلامی استقبال می‌کنند؟ آیا عربستان از شعله‌ورشدن آتش تجزیه درمنطقه مصون است؟

توافقی در دعوت از آمریکا برای شرکت در اجلاس آستانه صورت نگرفته است
یک منبع آگاه نزدیک به وزارت خارجه در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که ایران، روسیه و ترکیه درمورد دعوت آمریکا برای شرکت درمذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان به توافق رسیده‌اند، گفت: چنین توافقی صورت نگرفته است. درطی دو روز اخیر، اخباری منتشرشده، مبنی بر این‌که ایران، روسیه و ترکیه بر سر دعوت از آمریکا برای شرکت درمذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان به توافق رسیده‌اند؛ چنانکه دیروز مولود چاوش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه در نشستی در آنکارا اعلام کرد: «مقامات ایران، روسیه و ترکیه درمسکو در روز جمعه با یکدیگر دیدار و درمورد نشست آستانه گفت‌وگو کردند و ما توافق کردیم که آمریکا را به این نشست دعوت کنیم. ما آمریکایی‌ها را دعوت خواهیم کرد و قصد نداریم نقش آنها را منکر شویم.» این سخنان درحالی گفته می‌شود که یک منبع آگاه نزدیک به وزارت امورخارجه با رد چنین اخباری به ایسنا گفت:   چنین توافقی صورت نگرفته است.

سردار ایرج مسجدی به‌عنوان سفیر ایران درعراق انتخاب شد
ایسنا| سردار ایرج مسجدی- مشاور فرمانده سپاه قدس- ازسوی ایران به‌عنوان سفیر درکشور عراق معرفی شد. مسجدی، از فرماندهان باسابقه جنگ تحمیلی چندی پیش با تأیید ریاست‌جمهوری برای فعالیت درسفارت ایران درعراق به مقامات عراقی معرفی شده است. برخی منابع تأیید کردند که با توجه به سوابق سردار مسجدی، وی ازسوی دولت عراق مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و طی یک‌ماه آینده به احتمال قوی مقدمات برای حضور وی درعراق فراهم خواهد شد. وی دارای بیش از ۳۵‌سال سابقه حضور درسپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و آشنایی عمیقی با فضای سیاسی، امنیتی و قومیتی عراق دارد و درفضای سیاسی و اجتماعی عراق ازمقبولیت قابل توجهی برخوردار است. سردار مسجدی متولد آبادان است و اکنون سمت مشاور عالی فرماندهی قدس سپاه پاسداران را دراختیار دارد. بنا بر این گزارش، حسن دانایی‌فر، سفیر فعلی ایران درعراق درحدود ۶-۵‌سال است که دراین جایگاه حضور دارد. دانایی‌فر با توجه به سوابقش درکمیته اقتصادی ایران و عراق در کارنامه خود درمدت حضورش درعراق اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی زیادی را به انجام رسانده است.


تعداد بازدید :  161