شماره ۱۰۷۶ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌ برنامه محیط‌زیست سازمان ملل اطمینان داد که برای حل مسأله ریزگردها با ایران توافق کرده است
پاسخ «سولهایم» به هشتگ خوزستانی‌ها

شهروند| خوزستانی‌ها که 15سالی است با ریزگردهای داخلی و خارجی دست به گریبان‌اند، این‌بار از معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که چند روزی است به ایران آمده، درخواست کردند به اهواز بیاید و اوضاع را از نزدیک ببیند. آنها درست در روزی که بالاخره بودجه 100‌میلیارد دلاری مقابله با غبار تصویب شد، با هشتگ «pleasevisitahvaz» پیگیر آمدن «اریک سولهایم» شدند و البته درخواست‌شان بی‌پاسخ نماند. رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (یونپ) که با آغاز نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست راهی ایران شده و از دریاچه ارومیه هم بازدید کرده، درپیامی به مردم خوزستان راهکارهای مقابله با ریزگرد را شرح داد و نوشت: «مطمئن باشید که سازمان ملل و مقامات دولت ایران توافق کرده‌اند از هر آنچه که در توانشان است، استفاده کنند تا مشکل ریزگردها در آینده نزدیک حل شود.» او همچنین صبح دیروز درنشستی خبری،  بار دیگر به بحران ریزگردها در ایران پرداخت .
اریک سولهایم، پس از دریافت هشتگ  pleasevisitahwaz# اگرچه نتوانست به خوزستان برود، اما پیامی به مردم خوزستان نوشت و از آنان تشکر کرد: «من از مردم خوزستان و شهر اهواز تشکر می‌کنم که اوضاع هولناک شهرشان را با من درمیان گذاشتند. من دراین سفر نمی‌توانم از شهر شما بازدید کنم، چون برنامه سفر ارومیه ازچندین هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود. همان‌طور که می‌دانید، شهر ارومیه هم از مسأله ریزگردها رنج می‌برد. مطمئن باشید من از هر فرصتی که داشتم، استفاده کردم و با مقامات ایرانی درمورد مسأله ریزگردها صحبت کردم. همچنین مطمئن باشید که سازمان ملل و مقامات دولت ایران توافق کرده‌اند از هر آنچه که در توانشان است، استفاده کنند تا مشکل ریزگردها در آینده نزدیک حل شود.»
رئیس برنامه محیط‌زیست ملل متحد (یونپ) خطاب به اهوازی‌ها یادداشتش را اینطور ادامه داد: «می‌دانم شما مردم اهواز می‌خواهید بدانید برای جلوگیری از وقوع طوفان ریزگردها در آینده چه کارهایی می‌توان انجام داد؟»
او 2 پیشنهادش را اینچنین شرح داد: «اول این‌که ایران تالاب‌ها را بهتر از قبل مدیریت کند. درختکاری بیشتری انجام شود و مدیریت بهتری روی آب صورت بگیرد. من درجریان هستم که دولت ایران تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا این امور محقق شوند. ازطرف دیگر، به همکاری بیشتر بین کشورهای ترکیه، عربستان‌سعودی و عراق نیاز است؛ چراکه اتفاقاتی که در آن کشورها می‌افتد، تأثیر مستقیمی اینجا و در ایران دارد. همگی درکنار هم می‌توانیم تغییر بزرگی ایجاد کنیم و از همه شما برای هر آنچه که انجام می‌دهید، تشکر می‌کنم.»
سولهام درپایان از مردم خوزستان خواست تا اگر پیامی برای سازمان ملل دارند، با او تماس بگیرند و بگویند چگونه می‌توان بهتر از پیش عمل کرد.
هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند   ازجمله ایران
این مقام محیط‌زیستی سازمان ملل، صبح دیروز در دفتر این سازمان درتهران، این‌بار در نشستی خبری درباره ریزگردها صحبت کرد و جز این حرف مباحث چالشی چون «احیای دریاچه ارومیه» و «ترامپ و توافق محیط‌زیستی پاریس» را پیش کشید.
سولهایم که به خاطر برنامه‌ریزی‌های پیشین نتوانسته بود طبق خواسته مردم خوزستان به اهواز سفر کند، گفت: «با این‌که نمی‌توانم به اهواز بروم، اما مطمئنم که سازمان ملل برای حل این بحران زیست‌محیطی درمنطقه تلاش خود را به کار خواهد گرفت. به‌علاوه از دولت ایران هم حمایت می‌کند تا برای حل مسأله ریزگردها توجهات بین‌المللی جلب شود.»
کانون‌های خارجی گردوغبار یکی از مواردی بود که سولهایم به آن پرداخت و با یادآوری دخیل‌بودن کشورهای عراق، عربستان و ترکیه در مسأله گردوغبار، تأکید کرد: «هیچ کشوری ازجمله ایران به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را ریشه‌کن کند؛ چراکه مرکز اصلی طوفان‌ها درعراق است.» معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: «باید از ائتلاف‌های جهانی برای شکست داعش حمایت کنیم تا امنیت به منطقه بازگردد. البته شکست داعش تنها نمی‌تواند درکاهش ریزگردها موثر باشد اما این اقدام باید هرچه زودتر انجام شود.» وی درباره حذف کانون‌های خارجی ریزگرد در ایران اضافه کرد: «بدیهی است که دراین مبارزه سازمان ملل، بازیگرکوچکی است و بازیگر اصلی ملت‌ها هستند. دولت ایران و کشورهای منطقه عامل اصلی و بازیگر اصل درمبارزه با گردوغبار هستند.» او با اشاره به حضور داعش درعراق گفت: «مرکز کانون گردوغبار در دست داعش است و طوفان غبار ایجاد می‌کند و حتی از محیط‌زیست برای جنگ استفاده می‌کند. این جنگ بسیار وحشیانه است. بعد از شکست داعش مهم‌ترین اقدام این است که محیط‌زیست این منطقه را ارزیابی کنیم و به دولت عراق برای حل مشکلات محیط‌زیستی ایجادشده به دست داعش کمک کنیم.» سولهایم همچنین مدیریت منابع آب را یکی از راه‌های کاهش تنش دانست: «مدیریت حوضه‌های آبریز رودخانه‌های فرامرزی و حفظ تالاب‌ها ازجمله این راه‌های کاهش تنش هستند و سازمان ملل کمک می‌کند تا ملت‌ها و کشورها بتوانند منابع آبی را به‌طور صحیح مدیریت کنند.»


تعداد بازدید :  595