شماره ۱۱۰۲ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
روي خط خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:  ۷۵‌درصد جویندگان کار مدرک دانشگاهی دارند
ایلنا|  «نزدیک به ۷۵‌درصد جویندگان کار در کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند.» این را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد.  محمد فرهادی در نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع همکاری مشترک دو وزارتخانه برای توسعه و تطابق سازی نیازهای بازار کار و آموزش عالی، با بیان اینکه، هم اکنون ۱.۸‌درصد دانشجویان کشور در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند، گفت: «این درحالی است که در سند چشم انداز توسعه باید این میزان به ۳.۵درصد افزایش یابد.» او افزود: «۹۰‌هزار دانشجویان در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و این درحالی است که همه نمی‌توانند که استاد دانشگاه شوند.» به گفته او، در کنار این تعداد دانشجو، ۸۰۰‌هزار دانشجوی کارشناسی ارشد هم مشغول به تحصیل هستند که در سند برنامه چشم انداز توسعه بیان شده که باید به ۳۰‌درصد افزایش یابد:  «این اشکالی در برنامه سند توسعه است که متاسفانه تصویب شده در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است که اشکال است اما بحث آن را باز کردیم که به هیچ‌وجه منطقی نیست. در کشورهای آلمان و ژاپن دیگر تحصیل در مقطع دکتری را کاهش دادند که طبیعی است از سوی دیگر ۸۰۰ تا یک‌میلیون نفر سالانه از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل می‌شوند که باید از این فرصت بخوبی استفاده شود.» فرهادی به تجربه کشور آلمان اشاره کرد و گفت: «در کشور آلمان حتی برای رشته فلسفه هم شغل تعریف شده است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلینیک فلسفه بکار گرفته شوند.» او افزود: «رشته‌های علوم انسانی باید به مشاغل خدماتی متصل  شوند اما هم اکنون متخصص بازاریاب نداریم.» براساس اعلام وزیرعلوم،  یک سری اقداماتی در آموزش عالی در مسیر اصلاح باید انجام شود. شرکت‌های دانش بنیان فرصت خوبی برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. او با تأکید بر این‌که باید در آموزش‌های مهارتی جدی‌تر شد، به لزوم استقبال از طرح کارورزی دانشجویان، اشاره کرد: «نظام بررسی صلاحیت حرفه‌ای مصوبه دولت هم است. دانشگاه علمی- کاربردی در این زمینه کارهایی کرده که باید راه‌اندازی شود.» فرهادی در ادامه خطاب به مسئولان حوزه کار گفت: «برنامه‌های عملی مشترکی را می‌توانیم در قالب کارگروه با هم همکاری کنیم که در ابعاد مختلف می‌تواند برای دانشگاه شغل و برای دانشجویان برنامه‌ریزی انجام داد.» به گفته او هم‌اکنون ۳۰‌هزار نفر در ۱۸۰ مرکز رشد کار می‌کنند. صندوق کارآفرینی امید و بانک‌های توسعه تعاون می‌توانند به صف‌های طولانی که می‌خواهند وارد پارک‌ها شوند کمک کنند .

وزیر آموزش و پرورش:  مخالف تنبیه بدنی دانش‌آموزان هستیم
ایلنا| «از زمانی که من وزیر آموزش و پرورش شده‌ام، تقریبا با چهار معلم خاطی درمورد تنبیه بدنی دانش‌آموزان برخورد شده است.» فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش با بیان این موضوع گفت: «ما بشدت دنبال حقوق دانش‌آموزان هستیم نحوه تعامل معلمان با دانش‌آموزان تنها یکی از حقوق دانش‌آموز است.»
او ادامه داد: «همانطور که من تاکنون هم موضع گرفته بودم، ما بشدت با بحث تنبیه بدنی دانش‌آموزان مخالفیم و تا جایی که ممکن بوده، طبق ضوابط قانونی جلوی این کار را گرفته‌ایم اما باید توجه داشته باشیم که تعداد موارد تنبیه بدنی دانش‌آموزان چندان قابل توجه نیست. اگرچه این کار اساسا نادرست است اما بین ۸۰۰‌هزار نفر معلم فرهیخته تعداد انگشت‌شماری هستند که این اعمال را انجام می‌دهند.» وزیر آموزش و پرورش گفت: «با همه اینها موضوع تنبیه بدنی دانش‌آموزان نباید ادامه پیدا کند. ما در هرموردی که تنبیه بدنی اتفاق افتاده، افراد را خواسته‌ایم و برای آنها پرونده تشکیل داده‌ایم و به کمیته انضباطی آنها را معرفی کرده‌ایم و دربرخی موارد هم برخی معلمان تعلیق شده‌اند.»
او درپاسخ به این سوال که از مدتی که در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته‌اید، چند مورد برخورد با این معلمان خاطی داشته‌اید، گفت: «فکر می‌کنم از زمانی که من وزیر آموزش و پرورش شده‌ام، با حدود چهار معلم خاطی درمورد تنبیه بدنی دانش‌آموزان برخورد شده است.»

در آخرین گزارش «آژانس رتبه‌بندی راوند» اعلام شد:  ۱۱ دانشگاه ایرانی درفهرست برترین‌های یک نظام رتبه‌بندی بین المللی
شهروند|  براساس گزارش «آژانس رتبه‌بندی راوند» 11 دانشگاه ایرانی در‌سال 2017 توانسته‌اند درفهرست موسسه‌های برتر نظام رتبه‌بندی «راوند» قرار گیرند. به گزارش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، «سیروس علیدوستی» رئیس این پژوهشگاه با اشاره به انتشار گزارش نظام رتبه‌بندی «راوند» گفت: «۱۱ موسسه ایرانی توانسته‌اند درفهرست موسسه‌های برتر نظام رتبه‌بندی «راوند» قرار گیرند. درحالی ‌که در ویرایش ۲۰۱۶ این نظام رتبه‌بندی، تنها ۷ موسسه ایرانی درفهرست برترین‌های این نظام قرار گرفته بودند.»


تعداد بازدید :  599