شماره ۱۱۰۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
شایعات درباره تغییرات دوباره آغاز شد
معادلات پیچیده در مدیریت سرخابی‌ها
برانکو در صورت جدایی طاهری می‌تواند قراردادش را فسخ کند!

شهروند| «هر که بامش بیش، ‌برفش بیشتر» همه ایرانی‌ها با این ضرب‌المثل قدیمی به خوبی آشنا هستند و مفهوم آن را درک می‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که در حوزه فوتبال هم این مثل معروف برای بسیاری از افراد و تیم‌های اسم و رسم‌دار کاربرد دارد. به‌طور مثال پرسپولیس و استقلال به‌عنوان دو تیم بزرگ و پرطرفدار فوتبال ایران همیشه مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دارند. به همین ترتیب حاشیه و شایعه جزو لاینفک حیات این دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران است. حساسیت‌ها روی اتفاقات سرخابی‌ها به قدری زیاد است که کوچکترین شایعه و حاشیه می‌تواند به بزرگترین بحران برای آنها تبدیل شود. مثل حالا که با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی لیگ برتر شانزدهم، باز هم حرف و حدیث‌ها درباره تغییرات مدیریتی در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به اوج خود رسیده است.
تغییرات در هیأت‌مدیره استقلال قطعی است
با پایان فصل، به هیچ عنوان امکان ندارد که اعضای هیأت‌مدیره استقلال با تغییرات اساسی رو‌به‌رو نشود. مسعود معینی، حسن زمانی و شهاب جهانیان 3 عضو هیأت‌مدیره استقلال هستند که رابطه خوبی با اعضای کادر فنی و بازیکنان در طول فصل نداشته‌اند و مدت‌های زیادی است که رسانه‌ها از جدایی آنها از هیأت‌مدیره پرده برداشته‌اند. شهاب جهانیان، رئیس هیأت‌مدیره استقلال که به واسطه دوستی بسیار نزدیک خود با محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان بیشترین تأثیرگذاری را در بین مدیران باشگاه استقلال داشت، به خاطر عدم تأمین منابع مالی برای پرداخت حقوق بازیکنان هم همین چند وقت قبل با هجمه سنگین از طرف بازیکنان مواجه شد و در حاشیه اعتصاب تمرین بازیکنان استقلال علیه او شعار حیا کن، رها کن سر دادند که این اتفاق سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخت. حسن زمانی هم که با مصاحبه‌های انتقادی خود علیه منصوریان، ‌سید مهدی رحمتی و خسرو حیدری از ابتدای فصل تاکنون با انتقادهای تندی رو‌به‌رو شد و الان هم مجبور شده برای آرام‌شدن جو، سکوت اختیار کند. مسعود معینی نیز یار همراه جهانیان و زمانی در هیأت‌مدیره استقلال بوده است. به این ترتیب جدایی این نفرات طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها از هیأت‌مدیره قطعی است.
افتخاری در یک قدمی خداحافظی؟
استقلال فصل را با مدیریت بهرام افشارزاده شروع کرد؛ اما کسب نتایج ضعیف و ایجاد حواشی مختلف با جدایی این مدیر همراه شد. سپس رضا حسنی‌خو، مدیرکل سابق حراست وزارت ورزش در کمال حیرت همگان مدیرعامل استقلال شد که به خاطر فشارهای به وجود آمده بعد از 72 ساعت از سمت خود استعفا كرد. درنهایت این رضا افتخاری بود که توانست به صندلی مدیرعاملی باشگاه استقلال برسد. افتخاری در این مدت با این‌که تعامل خیلی زیادی با اعضای هیأت‌مدیره نداشته، توانسته بحران‌های ابتدای فصل را به پایان برساند و شرایطی را فراهم کند که تیم در لیگ و آسیا نتایج نسبتا خوبی کسب کند؛ اما مسأله اساسی اینجاست که اشتباه فاحش او در پرونده شکایت عادل شیحی که منجر به محرومیت استقلال توسط فیفا در پنجره نقل و انتقالاتی شد، گاف بزرگی محسوب می‌شود. طبق اخباری که از روز گذشته در رسانه‌ها داغ شده، جدایی رضا افتخاری از استقلال و روی کار آمدن یک مدیرعامل جدید به نظر می‌رسد که قطعی است. چرا که این مدیر نتوانسته رضایت بازیکنان و مدیران بالادستی را جلب کند.
معضل بازنشستگی برای طاهری
شرایط پرسپولیس اما با استقلال زمین تا آسمان تفاوت دارد. این تیم به یک قهرمانی تاریخی و مقتدرانه در لیگ رسیده است. علی اکبر طاهری همیشه سعی کرده به دور از حواشی رسانه‌ای بیشتر وقت خود را روی اجرایی‌کردن برنامه‌های باشگاه معطوف کند و اقدامات مفیدی نیز در این‌باره انجام داده است. طاهری البته مدیری نیست که هیچ اشتباهی انجام نداده باشد. عملکرد معاون اقتصادی او و پرونده جذب بازیکنان خارجی ازجمله انتقادهایی است که همیشه به او وارد شده است. منتهی نتایج خوب تیم باعث شده حاشیه و جنجال‌های اطراف او کمرنگ‌تر باشد. معضل بزرگی که علی‌اکبر طاهری با آن روبه‌رو است اما مسأله بازنشستگی او است. طاهری طبق قانون سازمان بازرسی از مدت‌ها پیش باید از پست مدیریتی خود در باشگاه پرسپولیس خداحافظی می‌کرد ولي با حمایت محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان در کار خود باقی ماند. با رفتن گودرزی و روی کار آمدن سلطانی‌فر هم البته او تا یک قدمی جدایی پیش رفته بود اما حمایت هواداران و پیشکسوتان و شرایط حساس باشگاه در آستانه نقل و انتقالات نیم فصل باعث شد وزیر جدید ورزش هم به حمایت از طاهری تصمیم بگیرد. حالا اما معلوم نیست که در پایان فصل تکلیف موضوع بازنشستگی طاهری چه خواهد شد.
برانکو می‌تواند فسخ کند
هنوز یک‌ سال دیگراز قرارداد برانکو با پرسپولیس باقی مانده است. طاهری و خود این مربی کروات هم رسما اعلام کرده‌اند که یک‌سال از این قرارداد باقی مانده است. در حال حاضر برانکو از تیم‌های باشگاهی و ملی مختلفی پیشنهاد همکاری دریافت کرده و خودش هم این موضوع را تأیید کرده است. منتهی کمتر کسی می‌داند که قرارداد برانکو با باشگاه پرسپولیس به گونه‌ای تنظیم شده که این مربی می‌تواند در صورت جدایی تیم فعلی مدیریتی، قرارداد خود را فسخ کند و به همکاری پایان بدهد.


تعداد بازدید :  202