شماره ۱۱۰۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از عملیات نفسگیر نجات کوهنوردان کامیارانی
وقتی مردم روستا امدادگر می‌شوند

امیر کریمی| وقتی می‌آیند آرامش را با خودشان می‌آورند و درخشش هلال سرخ در طبیعت سبز بهاری کوهستان نوید رهایی از حادثه است. نجاتگران می‌شتابند تا انعکاس ناله و فریاد هیچ دردمندی سکوت کوهستان را نشکند و این‌جاست که کوه، دشت، خاک و سنگ هم مانعی برای حضور آنان نیست و آشکار است که عبادت جز خدمت به خلق خدا نیست که سعادت آن نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در خدمات داوطلبانه و خیرخواهانه خود به دست آورده‌اند. هر روز و شب در سراسر این خاک پهناور بدون لحظه‌ای درنگ عملیات‌های بسیاری توسط نجاتگران بی‌ادعای هلال به انجام می‌رسد و در هر فصل از‌ سال حوادث مختلفی را مدیریت می‌کنند که تلخ و شیرین آن هیچ‌وقت از خاطرشان نمی‌رود.
پنج ساعت جست‌وجو در دل کوه
کوهنورد 65ساله کامیارانی که برای تفریح به کوه‌های اطراف روستاهای تنگیور و گازرخانی رفته بود هنگام بالارفتن در یک ناحیه سنگلاخی از یک ارتفاع تقریبا 3 متری سقوط کرد و از ناحیه ساق پا و ساعد دست دچار آسیب شدید شد. در ادامه، خبر مفقود شدن توسط اهالی روستای گازرخانی به عوامل امدادی داده شد. ایرج قوامی، رئیس شعبه هلال‌احمر کامیاران و سرپرست تیم امداد و نجات اعزامی به محل حادثه به «شهروند» گفت: «پس از اطلاع از مفقود شدن یکی از ساکنان روستای گازرخانی در کوه‌های منطقه، تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان با بهره‌گیری از 5 نفر نجاتگر کوهستان، یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودرو کمک‌دار با تجهیزات کامل امداد و کمک‌های اولیه و نجات در کوهستان عازم منطقه حادثه شدند.» او ادامه داد: «40 نفر از ساکنان روستاهای منطقه به صورت داوطلبانه در عملیات تجسس حضور پیدا کردند و با توجه به صعب‌العبور بودن و شرایط سختی که در محل وجود داشت، عملیات جست‌وجو با دشواری‌هایی همراه بود که بعد از 5 ساعت جست‌وجو فرد مذکور توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و نیرو‌های مردمی پیدا شد.» قوامی افزود: «بلافاصله بعد از یافتن مصدوم اقدامات پیش‌بیمارستانی توسط عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر شروع شد و بعد از تثبیت مصدوم روی بسکت امدادی، او را با کمک اهالی و بهره‌گیری از تجهیزات امداد و نجات کوهستان به سمت پایین دست کوه منتقل کردند. با توجه به این‌که فرد مصدوم پس از سقوط از ارتفاع سه متری دچار آسیب شدید بدنی شده بود به علت سخت‌گذر بودن منطقه، انتقال وی در عملیات بسیار دشواری صورت گرفت.»
در حسرت پایگاه امدادونجات
خبات اسدی، نجاتگر جمعیت هلال‌احمر شهرستان کامیاران که به همراه ابوبکر یوسفی، صباح دوست‌محمدی و ایرج قوامی در این عملیات حضور داشتند به «شهروند» گفت: «هر عملیاتی سختی‌های خودش را دارد. ما در این عملیات با دشواری‌های زیادی مواجه بودیم که یکی از این مشکلات عدم پوشش شبکه تلفن ‌همراه بود که در آخر با روشن کردن آتش و دیدن دود موفق به یافتن مصدوم شدیم. اما همه این سختی‌ها وقتی مصدوم را پیدا کردیم با حس شیرین نوعدوستی و کمک به افراد آسیب‌دیده فراموش شد.» اسدی ادامه داد: «کوه‌های این منطقه شرایط بسیار نامناسبی جهت اعزام و رفتن با پای پیاده دارد، به‌گونه‌ای که در بسیاری از محل‌ها شیب افقی به‌حدی بود که نیاز به بستن کارگاه و استفاده از طناب جهت عبور و صعود بود اما چون شرایط خیلی اضطراری بود و ما از وضع مصدوم خبر نداشتیم، یا از مسیر‌های دیگر عبور می‌کردیم یا با کمک هم، بدون بستن کارگاه و استفاده از طناب و تجهیزات مسیر را طی می‌کردیم و این مسأله به سختی کار و عملیات جست‌وجو افزوده بود.» او افزود: «بعد از دسترسی به مصدوم تمام اقدامات درمانی و انتقال توسط تیم به انجام رسید و چون مسیر بسیار صعب‌العبور بود، تلاش تیم امدادی و اهالی روستا بر این بود که آسیب‌های وارده به مصدوم تشدید نشود و این کار هم شد و مصدوم بدون این‌که هیچ تشدیدی در تروماهای وارده داشته باشد به مرکز درمانی منتقل شد. در این مسیر یک پایگاه امداد و نجات کوهستان نیاز است که امیدواریم در آینده محقق شود.»
امان از تجهیزات نامناسب
این نجاتگر کامیارانی در ادامه گفت‌وگوی خود با «شهروند» اظهار کرد: «نجاتگران جمعیت هلال‌احمر بدون هیچ چشمداشتی و به صورت داوطلبانه به حوادث اعزام می‌شوند؛ اما بدون تجهیزات مناسب واقعا با مشکل مواجه خواهند شد و در شعب هلال‌احمر تجهیزات کوهستانی مناسبی قرار داده نشده است. حتی لباس‌های امدادی جهت حضور در عملیات‌های کوهستان به صورت کامل بلااستفاده است. ما با حداقل امکانات لحظه‌ای هم در رسیدگی به مصدومان و حضور در صحنه‌های حادثه درنگ نمی‌کنیم. اما اگر تجهیزات مناسب حوادث را در اختیار داشته باشیم قطعا با سرعت عمل و امنیت بیشتری حضور پیدا خواهیم کرد.»
سقوط از ارتفاع 20متری
این پایان ماجرا نبود و تیم امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان کامیاران بار دیگر در فاصله دو روز جان کوهنورد دیگری را که از ارتفاع 20 متری سقوط کرده و دچار آسیب شدید شده بود، نجات دادند. این فرد برای کوهنوردی به ارتفاعات اطراف روستای تنگیور رفته بود و بنا به شرایط سخت و سنگلاخی بودن کوه از ارتفاع 20 متری سقوط کرد و دچار آسیب شدید شد. ایرج قوامی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان کامیاران و سرپرست تیم جست‌وجو و نجات در گفت‌وگو با «شهروند» اظهار کرد: «نجاتگران جمعیت هلال‌احمر کامیاران دومین عملیات امداد و نجات کوهستان خود در هفته اخیر را با نجات جان یک کوهنورد مصدوم انجام دادند. ساعت 17 روز پنجشنبه 31 فروردین‌ماه از طریق تماس مرکز کنترل و عملیات جمعیت هلال‌احمر استان کردستان (EOC) مطلع شدیم که یکی از کوهنوردان از کوه‌های منطقه کامیاران سقوط کرده و بشدت زخمی شده است.» قوامی ادامه داد: «پس از اطلاع از این حادثه سریعا فراخوان نیروهای امدادی داده شد و با کمک نیروهای داوطلب عملیات جست‌وجو و نجات با بهره‌گیری از تجهیزات امداد و نجات کوهستان و خودرو آمبولانس آغاز شد و با توجه به این‌که کوه‌های این منطقه بسیار صعب‌العبور است، عملیات امداد و نجات بدون حضور نیرو‌های نجاتگر و تجهیزات امداد و نجات کوهستان امکان‌پذیر نبود.» او اضافه کرد: «این کوهنورد از ارتفاع 20 متری یکی از کوه‌های منطقه «تنگیور» سقوط کرد. با تلاش نیرو‌های امدادی و مردمی بعد از عملیات جست‌وجو به مصدوم دسترسی پیدا کردیم و پس از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی و تثبیت کردن، انتقال کوهنورد مصدوم به بیمارستان کامیاران صورت پذیرفت. خوشبختانه با تلاش نجاتگران جمعیت هلال‌احمر کامیاران فرد مصدوم به موقع به بیمارستان منتقل شد و وضع عمومی مصدوم
رضایت‌بخش است.»
لطفا «ایمنی در کوهستان» را فراموش نکنید!
این جمعیت با استفاده از توان بالای نجاتگران و امدادگران، ‌سال گذشته نیز یکی از کوهنوردان مصدوم گرفتار در کوه‌های منطقه را نجات داد و توسط بالگرد به بیمارستان منتقل کرد. قوامی از کوهنوردان و ساکنان محلی که قصد کوهنوردی در کوه‌های منطقه را دارند، خواست ضمن رعایت نکات ایمنی، از قبل مسیر حرکت خود را تعیین کنند و به بستگان خود اطلاع دهند تا در صورت بروز حادثه، اطلاعات نسبی در عملیات تجسس موجود باشد. حضور در کوهستان بدون رعایت نکات ایمنی و داشتن دانش نسبی از نحوه کوهنوردی و حضور در ارتفاعات به استقبال حادثه رفتن است و در بسیاری از مواقع عامل اصلی به وقوع پیوستن حوادث در کوه‌هاست.
امیدواریم هیچ وقت شاهد حوادث مشابه نباشیم اما در صورت بروز هرگونه حادثه قبل از هر کاری با ندای امداد 112 جمعیت هلال‌احمر تماس گرفته و از اقدامات درمانی خودسرانه که یکی از عوامل اصلی در تشدید آسیب‌های وارده به‌خصوص در حوادث کوهستان است، خودداری کنند.
ایرج قوامی، کوهسار فاتحی، ابوبکر یوسفی، صباح دوست‌محمدی و خبات اسدی نجاتگران شرکت‌کننده در این عملیات بودند. روستای گازرخانی، از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران استان کردستان و در 30 کیلومتری غرب این شهر قرار دارد. کامیاران نیز در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.

 


تعداد بازدید :  486