شماره ۱۱۰۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
استاندار ایلام در نشست تور رسانه ای خبرنگاران میراث فرهنگی
هتل‌سازان ایلام را نمی‌بینند
شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در پاسخ به «شهروند»: سرمایه‌گذاران برای هتل‌سازی استان‌های دیگر را به ایلام ترجیح می‌دهند

شهروند| مشکل اصلی زیرساخت است؛ مسئولان استانی ایلام سد اصلی رودرروی توسعه گردشگری استان را نبود زیرساخت می‌دانند. زیرساخت‌هایی مثل هتل که به گفته آنها کمتر سرمایه‌گذاری حاضر می‌شود سرمایه خود را در این استان خرج کند. آنها که حتی به آمدن گردشگر خارجی به این استان امیدی ندارند، دیروز رودرروی خبرنگاران سراسری گفتند که این استان در ‌سال 95 حتی یک ریال هم اعتبار زیرساختی دریافت نکرده و این صدا باید گوش سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برسد. هرچند به گفته استاندار اگرچه تا چهار‌سال پیش هیچ توری به ایلام وارد نمی‌شد اما حالا زمان رونق گردشگری این استان که ظرفیت فراوانی در گردشگری طبیعت دارد، فرارسیده است.
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در تور رسانه‌ای سازمان میراث ‌فرهنگی با اشاره به این‌که استان تحت مدیریت او، پیش و پس از انقلاب مشکلات مختلفی را پشت ‌سر گذاشته است، گفت: «ایلام از نظر جغرافیایی در حاشیه کشور قرار گرفته و به همین خاطر از قطار توسعه عقب بوده است. این استان هشت‌سال تمام مستقیما درگیر جنگ بود اما امروز توسعه استان ایلام شروع شده و یکی از راه‌های توسعه گردشگری است.» او با اشاره به این موضوع ادامه داد: «برای توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری دولت باید کمک کند. علاوه بر این از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم استقبال می‌کنیم.»
قضیه ریزگرد سیاسی شده
استاندار ایلام همچنین در پاسخ به سوال «شهروند» درباره بحث ریزگردها که چند سالی است در این استان شدت گرفته چنین گفت: «این قضیه سیاسی شده و بعضی فکر می‌کنند خانم ابتکار از صبح تا شب ریزگرد تولید می‌کند. درحالی‌که این مسأله در سال‌های کودکی من هم وجود داشت اما نه تا این حد. آن زمان در طول‌ سال 4-5 روز این اتفاق رخ می‌داد و من یادم هست که وقتی ریزگرد می‌آمد، برف‌ها هم زرد می‌شد.»
مروارید با بیان این‌که ریزگرد مسأله‌ای جهانی است و گاهی ریزگردها حتی از شمال آفریقا می‌آیند، ادامه داد: «متاسفانه کشور عراق در همسایگی ما به این مشکل دچار است و فقط در استان همجوار ما در عراق، 600‌هزار هکتار زمین بیابانی وجود دارد، به‌طوری که حتی 90‌درصد ریزگردهای استان ایلام هم از عراق و سوریه می‌آید. این مسأله به یک پروسه درازمدت نیاز دارد تا با همکاری‌های بین‌المللی به جایی برسد. استان ایلام در طول 5‌سال گذشته در حدود 40‌هزار هکتار زمین‌های بیابانی را در مسیر مهران و دهلران به جنگل تبدیل کرده است. امسال همکاری با دولت عراق را برای بیابان‌زدایی آغاز کرده‌ایم. علاوه بر تجهیز همه شهرها به دستگاه سنجش آلودگی که از سوی دستگاه‌های دیگر انجام شده، تسهیلاتی هم به مردم داده شده تا پنجره‌های مناطق مسکونی و مدارس را دوجداره کنند.»
او به گفته‌هایش اضافه کرد: «اما ابعاد ریزگرد وسیع‌تر از این است که بشود فقط ما در داخل با آن مقابله کنیم و مشکل حل شود. درحال حاضر سازمان ملل نیز یک‌سری کارهایی در این زمینه دارد و امیدواریم با بهتر شدن امنیت در عراق، بتوانیم آنها را سازماندهی کنیم. این موضوع در برنامه ششم توسعه هم دیده شده و در بودجه 96 هم برای بیابان‌زدایی اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.»
نسخه یکسان برای جذب سرمایه‌گذاران جواب نمی‌دهد
از سوی دیگر شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز با توجه به هدف توسعه گردشگری استان در رابطه با جلب حمایت سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل به «شهروند» گفت: «نسخه‌ای که برای سراسر کشور پیچیده می‌شود، یکسان است و این برای ایلام فایده ندارد. برای نمونه مشوق‌ها در ایلام و اصفهان یکسان است و سرمایه‌گذار هم کمتر مایل می‌شود که در استان ما سرمایه‌گذاری کند. درحالی‌که باید در چنین مناطقی مشوق‌های بهتری در نظر گرفته شود، مثلا یارانه‌های متفاوت.»
او با این توضیحات خبر داد که با وجود این شرایط اواخر اردیبهشت هتل تازه‌ای در ایلام ساخته خواهد شد: «با استفاده از نیروها و سرمایه‌گذاران داخلی استان پایان اردیبهشت‌ماه امسال کلنگ هتل چهار‌ستاره‌ای به زمین زده می‌شود. هرچند ما هنوز به حضور سرمایه‌گذار خارج از استان امیدوار نیستیم.»
شنبه‌زاده از سوی دیگر گفت: «درحالی‌که اکنون اعتبارات خیلی اندک و قطره‌چکانی است، باید با سازمان میراث فرهنگی رایزنی کنیم تا بیشتر به استان‌هایی مثل ایلام کمک کنند.»
یگان حفاظت ایلام خودرو ندارد
شنبه‌زاده همچنین یکی دیگر از مشکلات مهم میراث فرهنگی استان را نبود امکانات حفاظت دانست و گفت: «حفاظت فقط وظیفه ما نیست و به تنهایی از عهده این کار برنخواهیم آمد. خواسته ما این است که یگان حفاظتی قوی و مقتدر داشته باشیم، مانند سازمان محیط‌ زیست و منابع طبیعی. اکنون یگان حفاظت ما خودرو ندارد و با کمترین امکانات کار می‌کنند.»
او از سویی با بیان این‌که اعتبارات زیرساختی میراث فرهنگی بشدت کم است، ادامه داد: «سازمان میراث فرهنگی در ‌سال 95 یک ریال هم در حوزه سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها اختصاص نداده است.»

دیدگاه‌های دیگران

ع
علیرضا زینی |
مخالف 0 - 0 موافق
با سلام در مورد گردش گر به ایلام باید عرض کنم که استانی که زمان گذشته اطلاعاتی بود وهنوز هم ای رویه ادامه دارد چطور میخواهد توسعه پیدا نماید سرمایه گذار محیط امن میخواهد که در ایلام نیست وادمهای انجا سرمایه گذار را وادار میکنند که پول مفت به انها بدهد وزمانی که نداد با کارد وقمه نابودش میکنند من ده سال برای ای منطقه در ایلام منطقه چوار در پتروشیمی کار کردهام از این مردمان بجز نامردی زورگوئی چیاول وغارت چیزی ندیدهام امثال من پیام اور ند که هرجایی میخواهی سرمایه گذاری کن بجز ایلام وخودشان برای هم شاخ میشکنند چون از طوایف وایل این استان شکل گرفته وهرکدام برای خود وطایفه خود مشکل سازند نمونه سرمایه گذاری انها در تهران نیز موسسه ارمان است که داخل اداره این موسسه همه چیز است جزئ مهربانی مراجعه کننده را با هجمعه همه جانبه به پایئن پله میفرستند اگر میخواهند خوب شود باید دروازه این استان را گل بگیرند وسلام این نظر من بود

تعداد بازدید :  275