شماره ۱۱۰۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: کنار ناتو و لهستان ایستاده‌ایم
 ایسنا| رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال پیام همبستگی به رهبران لهستان، تأکید کرد ایالات متحده از ناتو حمایت و نگرانی‌های لهستان از «تخاصم روسیه» را درک می‌کند. پل راین، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در رأس هیأت دو حزبی کنگره جمعه با آندژی دودا، رئیس‌جمهوری و بئاتا شدوا، نخست‌وزیر لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد. این رایزنی‌ها در پی استقرار اخیر هزاران نیروهای آمریکایی در جبهه شرقی ناتو انجام می‌شود؛ تلاشی برای اطمینان دادن به منطقه‌ای که از نظامی‌گری روسیه هراس دارند. پل راین در کاخ ریاست‌جمهوری ورشو گفت که سفر هیأت مذکور با هدف نشان دادن اهمیت «شراکت استراتژیک» لهستان و آمریکا در ناتو و تأکیدی دوباره بر «تعهد خلل‌ناپذیر به ائتلاف ناتو» است. او گفت: «به این‌جا آمده‌ایم تا بر حمایت خودمان از ناتو تأکید کنیم و بگوییم که نگرانی‌ها از تهاجم احتمالی روسیه را درک می‌کنیم و شانه به شانه متحدانمان خصوصا لهستان ایستاده‌ایم تا از این نگرانی‌ها   بکاهیم.»

 مردم روسیه مخالف تخریب مجسمه‌های لنین هستند
 ایسنا| بیش از دوسوم مردم روسیه تخریب مجسمه‌های لنین را درست نمی‌دانند. در تازه‌ترین نظرسنجی مرکز آمار روسیه (لودا)‌ ۷۹‌درصد اعلام کردند مخالف تخریب مجسمه‌های به جای مانده از دوران کمونیسم در روسیه هستند. همچنین هنوز ۴۱‌درصد از مردم این کشور معتقدند که نقش لنین در پیشرفت روسیه مثبت بوده است. پیشتر نیز در نظرسنجی‌های انجام شده بیشتر مردم روسیه خواستار دفن جسد لنین در خاک شده بودند. لنین به‌عنوان بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی و پایه‌گذار کمونیسم در این کشور، همچنان در میان جمعی از مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

درخواست اپوزیسیون ونزوئلا از وال‌استریت برای توقف کمک‌ها به مادورو
ایسنا| رئیس کنگره ونزوئلا در پیامی به سرمایه‌داران جهان تأکید کرد: «پیش از آن‌که چک دیگری را برای دولت سوسیالیست ونزوئلا امضا کنید، خوب بیندیشید.» در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی در ونزوئلا که در سه هفته گذشته منجر به کشته شدن ۲۰ تن و بازداشت چندین تن دیگر شده، اپوزیسیون در تلاش است تا افکار بین‌المللی را علیه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همراه کند. به دنبال یکی از مرگبارترین شب‌های ناآرامی در کاراکاس تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات خیابانی به مادورو در سه هفته گذشته به ۲۰ تن رسیده است. خولیو بورگز، رئیس مجمع ملی ونزوئلا در نامه‌ای به چندین تن از بانک‌های پیشرو جهان، به آنها هشدار داد که اگر راه نجاتی برای مادورو جهت تقویت وضع اقتصادی‌ باز کنند، شهرت خود را به خطر خواهند انداخت. در یکی از این نامه‌ها که روز پنجشنبه برای جان کرایان، مدیرعامل بانک هلند ارسال شده، آمده است: دولت ملی ونزوئلا از طریق بانک مرکزی در تلاش است تا طلا را با دلار معاوضه کند تا بتواند به صورت غیرقانونی در رأس قدرت بماند. من خودم را ملزم می‌دانم تا به شما هشدار بدهم با حمایت از مبادله طلا اقدامی به نفع دولت ونزوئلا انجام می‌دهیم که از سوی جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک دولت «دیکتاتور» شناخته شده است.

روسیه اعزام نیروهایش به مرز با کره ‌شمالی را تکذیب کرد
ایسنا| مقام‌های نظامی روسیه گزارش در مورد اعزام نظامیان این کشور به مرز با کره‌شمالی را تکذیب کردند. مقام‌های روسیه این گزارش را که به سبب افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره اقدام به اعزام سربازان این کشور به مرز روسیه با کره‌شمالی کرده‌اند، تکذیب کردند. خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز جمعه به نقل از آلکساندر گوردیف، سخنگوی حوزه نظامی شرق دور ارتش روسیه گزارش داد، فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی درخصوص اعزام تسلیحات سنگین روسیه به مرز با کره‌شمالی منتشر شده مربوط به «مانورهای کاملا برنامه‌ریزی شده ایجاد آمادگی رزمی» است. گوردیف تصریح کرد: «در این فیلم ادوات نظامی درحال بازگشت از مانوری در یک منطقه دیگر هستند و هرگونه ارتباط آنها با تنش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی تکذیب می‌شود.»

ترکیه برای اتحادیه اروپا خط و نشان کشید
ایسنا| وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرد: «ما پیشنهادهای خود را آماده کرده‌ایم و این پیشنهادها را در ماه می به اتحادیه اروپا ارایه خواهیم کرد، اگر آنها قبول نکنند، می‌دانیم آن وقت چه کنیم.» «عمر چلیک»،‌ وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرد: «اگر اتحادیه اروپا پیشنهادهای ارایه شده از سوی ما را قبول نکند ما نیز تعهدات خود را در دریای اژه بجا نمی‌آوریم.» وی درباره شروط اتحادیه اروپا برای انجام توافق لغو روادید برای شهروندان ترکیه در سفر به کشورهای اروپایی گفت: «ما نمی‌توانیم تغییری در قوانین خود در مبارزه با تروریسم ایجاد کنیم زیرا این قوانین برای امنیت کشورمان مهم است.»


تعداد بازدید :  300