شماره ۱۱۰۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

لاوروف خبر داد: روسیه، ایران و ترکیه
 درحال تعیین سازوکار تضمین اجرای آتش‌بس سوریه هستند
ایسنا| سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست اعضای سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان گفت که سه کشور ترکیه، ایران و روسیه به‌عنوان تضمین‌کنندگان اجرای آتش‌بس سوریه درحال طراحی سازوکارهایی مشترک برای تنبیه طرف‌های ناقض این آتش‌بس هستند. لاوروف افزود: «ما همراه با ترکیه و ایران درحال توسعه سازوکارهایی مشترک هستیم که نه‌تنها موارد نقض آتش‌بس در سوریه را ثبت
 خواهد کرد بلکه قادر به پاسخگویی به موارد نقض آن و اعمال فشار بر طرف‌های نقض‌کننده
 خواهد بود.»

 در سفر نخست‌وزیر گرجستان به تهران صورت گرفت
امضای 6 سند همکاری میان تهران و تفلیس
 ایسنا| در جریان سفر نخست‌وزیر گرجستان به تهران و دیدار با معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان 6 یادداشت و بیانیه مشترک میان هیأت‌های عالیرتبه تهران و تفلیس به امضا رسید. صبح دیروز در جریان سفر گئورگی کویریکاشویلی، نخست‌وزیر گرجستان به تهران پس از دیدار خصوصی با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان در مجموعه کاخ سعدآباد 6 یادداشت و بیانیه مشترک در حوزه‌های کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط ‌زیست، ورزش و جوانان و صنعتی از سوی مقامات عالی دو کشور به امضا رسید. امضای یادداشت تفاهمنامه همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و امضای بیانیه مشترک میان سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران و وزارت محیط ‌زیست گرجستان در زمینه محیط‌ زیست ازجمله دیگر اسناد امضا شده از سوی هیأت‌های عالیرتبه ایران و گرجستان بود. همچنین دو یادداشت تفاهم از سوی بخش خصوصی ایران و گرجستان در زمینه تأسیس مجتمع پالایشگاهی و تأسیس کارخانه کاشی و سرامیک در گرجستان به امضا رسید.

تکرار ادعای ترامپ علیه ایران در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر مدعی شد که ایران روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، احتمال خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را غیرممکن ندانست و مدعی شد که ایران در سراسر خاورمیانه دست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده می‌زند. وی در ادامه، ادعای خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تکرار کرد و گفت: «ایران روح این توافق را نقض می‌کند.»
آسوشیتدپرس گزارش داد: «این درحالی است که دولت ترامپ هفته گذشته در گزارش خود به کنگره درباره روند اجرای تعهدات ایران در برنامه جامع اقدام مشترک، تأیید کرد که تهران به تعهدات خود همچنان پایبند است.» محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعای ترامپ، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «خواهیم دید آیا آمریکا آماده است تا به متن برجام پایبند بماند، چه برسد به روح این توافق. تاکنون که هر دو را زیر پا گذاشته است.»تکرار ادعاهای ترامپ درحالی صورت می‌گیرد که «بن رودز»، مشاور امنیت ملی اوباما گفته است: «ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، بنابراین من نمی‌فهمم چرا ترامپ می‌گوید ایران روح برجام را نقض می‌کند.»

صدور روادید سیاسی و خدمت بین ایران و پرتغال لغو شد
ایسنا| در پایان دیدار وزیر مشاور در امور بین‌الملل دولت پرتغال با معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه سند لغو روادید برای دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت میان دو کشور به امضا رسید. در پایان این دیدار، «خوزه کاستا اولیویرا»، وزیر مشاور در امور بین‌الملل دولت پرتغال با حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور در تهران، سند لغو روادید برای دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت میان دو کشور به امضا رسید. این اقدام گام بسیار مهمی در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور محسوب می‌شود. در این دیدار، وزیر مشاور در امور بین‌الملل پرتغال ضمن برشمردن زمینه‌های مثبت توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور بر آمادگی لیسبون جهت توسعه هرچه بیشتر این مناسبات تأکید کرد. معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از امضای سند مذکور و استقبال از گسترش مناسبات دو‌جانبه میان دو کشور در همه زمینه‌ها، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات در بخش‌های مختلف به‌ویژه تجاری، گردشگری، دانشگاهی و پارلمانی تأکید و لغو روادید سیاسی و خدمت را میان دو کشور با توجه به این‌که پرتغال عضو حوزه شنگن است، به‌عنوان گامی بسیار موثر برای نزدیک‌تر شدن دو کشور و افزایش مناسبات دو‌جانبه
 توصیف کرد.

 


تعداد بازدید :  382