شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
فردی به اتهام قتل غیرعمد در دادگاه بدوی به دیه محکوم می‌شود، اگر دادگاه تجدیدنظر دلیلی مبنی‌بر توجه اتهام مذکور نیابد، از طرفی هم اولیای‌دم جهت تقاضای سوگند باوجود ابلاغ قانونی در دادگاه حاضر نشود، دادگاه تجدیدنظر چه تکلیفی دارد؟
اولا چنانچه دادگاه راننده خودرو را با توجه به اظهارنظر کارشناسان تصادفات مقصر قتل شبه عمد نداند، در این صورت موضوع از مصادیق قسامه نخواهد بود.
ثانیا در صورتی که حاکم مطابق شرایط مقرر در ماده 239 قانون مجازات اسلامی ظن ارتکاب به جرم قتل شبه‌عمد پیدا کند، مطابق ماده 253 قانون مجازات اسلامی و ماده 248 همان قانون و تبصره‌های ذیل آن اقدام می‌کند.
قرار ترک تعقیب و تعلیق تعقیب صادره از دادسرا یا دادگاه قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی است یا خیر؟ در صورت مثبت‌بودن، مهلت و مرجع رسیدگی را اعلام فرمایید.
1- در قانون آیین‌دادرسی کیفری و قانون اصلاحی تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قرار ترک تعقیب اعم از این‌که در دادسرا یا دادگاه صادر شده باشد، قابل اعتراض پیش‌بینی نشده است.
2- در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین‌دادرسی کیفری قرار تعلیق تعقیب مقرر نشده است.
مالک ثبتی یک ملک را با قولنامه عادی و وکالت بلاعزل به غیرمنتقل کرده است. حال در مقام قبول وثیقه، آیا دادگاه می‌تواند از مالک وثیقه یا وکیل با عزل قبول وثیقه کند یا خیر؟
در مواردی که شخصی ملکی را با قولنامه عادی به دیگری منتقل کند و به دنبال آن وکالتنامه بلاعزل به منتقل‌الیه (خریدار) برای انتقال قطعی و رسمی داده باشد، در این صورت:  
1- فروشنده ملک مجاز به وثیقه‌گذاردن ملکی که به دیگری انتقال‌داده نیست.
2- منتقل‌الیه هنگامی می‌تواند ملک را به وثیقه‌ بگذارد که ملک رسما به او انتقال داده شده باشد.
در پرونده‌های کیفری، چنانچه قرار کارشناسی صادر شود، کارشناس نظریه خود را اعلام دارد. آیا اعلام نظریه کارشناس ‌دادن مهلت یک هفته به متهم جهت اعتراض در پرونده‌های کیفری مثل پرونده‌های حقوقی است یا دادگاه باید پس از وصول نظریه کارشناس، متهم را احضار و تفهیم اتهام کند؟
با توجه به این‌که در قانون آیین‌دادرسی کیفری ابلاغ نظریه کارشناس و تعیین یک هفته جهت رسیدگی به اعتراض پیش‌بینی نشده و از طرفی در امر کیفری قاضی محکمه به موضوع جرم رسیدگی کرده و چنانچه نیاز به جلب نظر کارشناس باشد، رأسا اقدام و عندالاقتضاء از هیأت کارشناسان نیز دعوت به عمل می‌آورد، بنابراین نیاز به ابلاغ نظریه کارشناس نبوده است، ولی اگر در اثنای رسیدگی احدی از طرفین از موضوع نظریه کارشناس مطلع شده و اعتراض کرد، دادگاه به اعتراض واصله توجه و رسیدگی  می‌کند.
مرجع رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز پس از رسیدگی اداری از سوی اداره گمرک، درراستای اجرای بند«ب» ماده 2 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی چه مرجعی است، آیا پرونده در دادسرا مطرح می‌شود یا مستقیما از اداره گمرک به دادگاه انقلاب جهت رسیدگی و صدور رأی ارسال می‌شود؟
با توجه به مفاد بند «ب» ماده 2 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز به‌نظر می‌رسد پرونده مستقیما به دادگاه جهت رسیدگی و صدور رأی ارسال می‌شود.


تعداد بازدید :  422