شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
خفت‌گیری‌های خطرناک از 50 مشتری بانک

شهروند|‌ اعضای یک باند خطرناک که بعد از شناسایی مشتریان پولدار بانک‌ها، با تهدید قمه و چاقو دست به سرقت می‌زدند، ازسوی پلیس پایتخت دستگیر شدند. یکی از اعضای 5نفره این باند، نقشه زاغ زن را برعهده داشت که با شناسایی او ازسوی یک مالباخته، بقیه سارقان نیز دستگیر شدند. متهمان این پرونده با پوشیدن کلاه‌کشی و تهدیدکردن طعمه‌های خود پشت چراغ قرمز، توانستند از 50نفر پول‌های ‌میلیونی سرقت کنند.
6ماه پیش بود که این پرونده پیش‌روی پلیس تهران قرار گرفت. آن زمان مردی با مراجعه به کلانتری از یک گروه سارق شکایت کرد و به ماموران گفت: «من تاجر هستم. قرار بود چند روز بعد به یک سفر خارج ازکشور بروم. برای همین به بانکی درمرکز پایتخت رفتم تا برای سفرم پول برداشت کنم. باید پول نقد می‌گرفتم. برای همین ازحسابم 20‌میلیون تومان پول برداشت کردم و آنها را داخل کیفم گذاشتم. سوار خودرو شدم تا بروم. وقتی کمی راه را طی کردم، پشت چراغ قرمز ایستادم. ناگهان چهار مرد موتورسوار، درکنار خودروی من توقف کردند. همه آنها کلاه‌کشی مشکی‌رنگی روی صورتشان داشتند. همان لحظه متوجه شدم که آنها سارق هستند، ولی دیگر دیر شده بود. از موتور پیاده شدند و یکی از آنها با تهدید چاقو از من خواست که قفل درخودرو را باز کنم. از ترسم مجبور شدم که حرف آنها را گوش کنم. همان لحظه یکی دیگر از آنها کیف پر از پولم را برداشت و با همان موتورسیکلت‌هایشان از محل متواری شدند، حتی مردم هم جرأت دخالت نداشتند. از ترسم تا دقایقی شوکه بودم و نمی‌دانستم باید چکار کنم، تا این‌که با کمک مردم حالم کمی بهتر شد و تصمیم به شکایت گرفتم.»
با اعلام این شکایت، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت. بلافاصله به دستور ‏قاضي احمدزاده بازپرس شعبه ‏سوم دادسراي ويژه ‏سرقت، تیمی از كارآگاهان تحقيقات خود را براي ‏‏دستگيري سارقان آغاز كردند. این درحالی بود که اعضای این باند هیچ رد و سرنخی ازخود به جای نگذاشته بودند. درحالی ‌که تلاش برای شناسایی سارقان ادامه داشت، شاکیان دیگری نیز به پلیس مراجعه کردند و شکایت مشابهی را مطرح کردند. همگی آنها مشتریان بانک بودند که پس از گرفتن پول میلیونی از بانک بیرون آمده و گرفتار چهار مرد نقابدار شده بودند. مردانی که با موتور و تهدید قمه بیشتر طعمه‌های خود را پشت چراغ قرمز غافلگیر می‌کردند. ‏آنها حتي شماره پلاك موتور خود ‏‏را هم گل‌آلود مي‌كردند تا ‏شناسايي نشوند. به همین دلیل دستگیری آنها با مشکلات زیادی همراه بود. به همین دلیل جست‌و‌جوهای گسترده ازسوی پلیس ادامه یافت تا این‌که یکی ازشاکیان، نخستین سرنخ را به ماموران پلیس داد. او گفت که پیش از سرقت، زمانی که دربانک بوده، مردی مرموز را درکنار خودش دیده که به رفتارهای این مرد مشکوک شده است. برای همین احتمال می‌داد که این مرد زاغ‌زن باند بوده است. به همین دلیل ماموران به سراغ دوربین مداربسته بانک رفتند، اما نتوانستند چهره مرد مرموز را ببینند. این مرد با زیرکی توانسته بود خود را از دوربین‌ها مخفی کند. ‏با این حال، ماموران پلیس دست از تلاش برنداشتند و این‌بار با راهنمایی شاکی توانستند تصویر مرد مرموز دربانک را چهره‌نگاری کنند. بنابراین مشخص شد که این مرد سابقه‌دار است. همین موضوع دستگیری وی را آسان‌تر کرد و درنهایت بعد از گذشت 6ماه این عضو باند مخوف دستگیر شد. وی در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و همدستان دیگرش را هم لو داد. 4نفر دیگر این باند نیز ازسوی پلیس و با راهنمایی همدستشان دستگیر شدند. آنها دربازجویی‌ها پرده از راز 50 سرقت خشن برداشتند و به ماموران پلیس گفتند: «ازچند وقت پیش با هم تیم تشکیل دادیم و تصمیم به سرقت گرفتیم. یکی از ما زاغ‌زن باند بود و معمولا دربانک‌ها کشیک می‌داد. او هرکس که بیش از 7‌میلیون تومان پول همراهش بود را شناسایی می‌کرد. بعد از آن با ما تماس می‌گرفت و مشخصات آن فرد را دراختیار ما می‌گذاشت. ‏ما هم با پوشاندن صورتمان سوار موتور می‌شدیم و نقشه سرقت را اجرا می‌کردیم. معمولا طعمه ‏موردنظر را تعقيب ‏مي‌كرديم و پس از آن پشت ‏چراغ قرمز به وي حمله‌ور می‌شدیم. اما گاهی اوقات هم اگر می‌دانستیم پول داخل جیبش است، آن‌قدر او را تعقیب می‌کردیم تا به محلی خلوت برسیم و در آن محل او را خفت کنیم. معمولا هم همان شب پول‌هایی که به دست می‌آوردیم را بین خودمان تقسیم می‌کردیم.»
با اعترافات اعضای این باند، آنها برای انجام تحقيقات بيشتر در‏اختيار ماموران اداره آگاهي قرار گرفتند و همچنین تجسس‌ها برای شناسایی شاکیان احتمالی دیگر این پرونده ازسوی پلیس ادامه یافت.


تعداد بازدید :  667