شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
غنچه‌های هلال؛ ذخایر ارزشمند و منادیان فرهنگ صلح و دوستی

شهروند| هفت‌سال اول زندگی کودک، یعنی سنین پیش‌دبستانی، پایه و اساس شخصیت او را تشکیل می‌دهد و اگر این دوره آن‌گونه که پیامبر خدا فرمودند، با عطوفت و مهرورزی همدلی و همراهی، غلیان و فوران احساسات خوشایند، محبت‌پذیری و اقتدار عاطفی کودکان همراه باشد، قوی‌ترین، سالم‌ترین و متعادل‌ترین ستون‌های تکوین شخصیت پی‌ریزی می‌شود و این قبیل بچه‌ها بیشترین آمادگی روانی و ذهنی را برای یادگیری (هفت‌سال دوم) می‌یابند و آمیزه‌ای از محبت‌پذیری و آموزش‌پذیری، آنان را برای دوره مشورت‌پذیری و رایزنی با بزرگترها (هفت‌سال سوم) آماده می‌کنند. ازنظر مربیان این دوره می‌تواند مقدمه خوبی جهت آموزش مهارت‌های ساده باشد.  کنجکاوی زیاد و تقلید صریح از گفتار و کردار بزرگسالان توجه و دقت بیشتر والدین و مربیان را می‌طلبد؛ چراکه کودکان کوچکترین حرکات و رفتارهای بزرگسالان را مورد دقت قرار می‌دهند و به یک درک باطنی از الگوی بزرگسال خود و احساسات آنها نسبت به خود می‌رسند. رفتارهای غیراخلاقی و ناهنجار یا برخوردهایی توأم با بی‌مهری و کم‌توجهی تأثیر نامطلوبی بر شخصیت کودک خواهد داشت.
تمام توضیحات بالا را می‌توان درفرموده پیامبر اکرم دراین پیغام درک کنیم، پیامبر خدا(ص) می‌فرماید: ۵ چیز است که تا لحظه مرگ آن را ترک نمی‌کنم، یکی از آنها سلام‌گفتن بر کودکان است. در انجام این رفتار مراقبت دارم تا بعد از من به صورت یک سنت میان مسلمین بماند که بدان عمل کنند. در زیر گزارش کوتاهی ازفعالیت غنچه‌های هلال‌احمر شهرستان بهبهان و اندیمشک را در روز عید مبعث با هم می‌بینیم.
معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان ضمن عرض تبریک عید شریف مبعث به ملت مسلمان ایران گفت: بسیاری از والدین دوست دارند فرزندانی داشته باشند که مقید به موازین اخلاقی باشند. برای ایجاد رفتار اخلاقی باید نکاتی را درنظر گرفت؛ یکی از این نکات سن فرزند، و انتخاب سیره مناسب برای تربیت آنان است.
علی پهلوان از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام به‌عنوان اسوه اخلاق درتمام اعصار تاریخ یاد کرد و افزود: حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) نمونه‌هایی از مهربانی‌ها و اخلاق و عرفان و ادب درجهان است که والدین از این گوهر گرانقدر می‌توانند برای تربیت فرزندانشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: ایشان با اخلاق حسنه و مردمداری توانست ازشرایط پراکنده زمان شبه‌جزیره عربستان با طایفه‌های مختلف یک امت واحده بسازد و انسان‌های وارسته‌ای تربیت کند و زمانی طول نکشید که دین مبین اسلام سراسر جهان را فرا گرفت و طبق روایات معروفه در دنیای آن روز نخستین کسانی که درکنار پیامبر بودند، جوانان بودند، پس ما باید فرصت‌های معنوی درجوانان و کودکان‌مان را با برگزاری جشن‌ها و مراسمات مذهبی ایجاد کنیم تا بیشتر با سیره نبوی آشنا شوند.
معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان تصریح کرد:   مراسماتی مذهبی دراین روز خجسته توسط برخی ازکانون غنچه‌های هلال‌احمر شهرستان‌های استان انجام شد که خود کاشت بذری از سیره پاک پیامبر مهربانی‌ها در کانون دل کودکان است.
افشین کاویانی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر ازبرگزاری جشن ویژه مبعث پیامبر اکرم توسط غنچه‌های هلال‌احمر مهدکودک تبسم شهرستان اندیمشک خبر داد.
افشین کاویانی ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت مبعث پیامبر مکرم اسلام بیان کرد: جشن مبعث درجهت افزایش شادی و نشاط متناسب با فرهنگ ایران اسلامی دربین کودکان و نونهالان برگزار شد.
سرپرست جمعیت هلال‌احمر اندیمشک ضمن قدردانی ازفعالیت کانون غنچه‌های جمعیت هلال‌احمر اندیمشک‌ خاطرنشان کرد:   ازهمکاری بین مهدهای کودک و جمعیت هلال‌احمر خرسندیم و امید داریم کودکان ما فرهنگ بشردوستی و مهربانی را در کودکی فراگیرند تا در آینده شاهد جهانی سرشار از صلح و نوعدوستی باشیم.
این مراسم با همت مسئولان و مربیان مهدکودک تبسم با اجرای برنامه‌هایی چون پخت آش نذری، بریدن کیک و جشن و شادی و موسیقی برای غنچه‌ها همراه بود‌.
سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان بهبهان ازبرگزاری جشن عید مبعث درکانون‌های غنچه‌های هلال این شهرستان خبر داد.
جمشید خونزر ضمن تبریک عید مبعث اظهار کرد: با کمک مربیان غنچه‌های هلال درمهد‌های شهرستان بهبهان عید مبعث با هدف تبیین صلح و دوستی اجرا شد.
سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان بهبهان افزود: این حرکت برای نخستین‌بار درشهرستان بهبهان به صورت هماهنگ و با هدف نشر فرهنگ دوستی و مهربانی اجرا شد، زیرا پیامبر گرامی اسلام پیام‌آور مهربانی و صلح است و با به بعثت‌رسیدن ایشان می‌توان گفت؛ مبدأ تاریخ بشریت به معنای واقعی بوده است.
خونزر تصریح کرد: دراین جشن‌ها که همزمان دربهبهان و شهر زیدون از توابع این شهرستان است، غنچه‌های هلال هم‌صدا با هم سرود رسالت پیامبر گرامی اسلام را زمزمه کردند.
خونزر درپایان از زهرا گلابی مربی مهد طراوت زیدون بابت طرح این ایده خلاقانه تقدیر و تشکر کرد.


تعداد بازدید :  446