شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
سازمان ملل راهی برای ارسال کمک به یمن نمی‎شناسد
طعم تلخ بی‌کسی

سُمیرا زمانی| این روزها خبری از دنیای بدون جنگ و خشونت نیست. سایه جنگ حتی ثانیه‌ای از سر خاورمیانه برداشته نمی‌شود و فجایع انسانی هرروز وحشتناک‌تر از قبل ادامه پیدا می‌کند. امید بشر تنها قواعد بین‌المللی و پایبندی به حقوق بشردوستانه است که تا حدی جلوی این تباهی‌ها را بگیرد اما انگار در یمن حتی این قوانین هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و خبری از دوای درد مردمی نیست که زندگی کردن یادشان رفته است.
اوضاع انسانی در یمن هر روز ناگوارتر از قبل می‌شود. در یمن خبری از برق نیست، خانه‌ها ویران شده‌اند، غذایی در کار نیست و معدود مواد غذایی هم که یافت می‌شود، سوختی برای درست‌کردنشان وجود ندارد. کودکان در معرض انواع بیماری‌ها هستند و هیچ خبری از امکانات درمانی و پزشکی نیست. یکی از مهمترین بیماری‌هایی که احتمال شیوع آنها قوت یافته بیماری‌های کلیوی و نارسایی کلیه است، چرا که سوخت نایاب شده است و آب شرب سالم هم می‌توان گفت دیگر در این کشور کم شده است. از این‌رو، در برخی از نقاط یمن خطر شیوع وبا هم افزایش یافته است. غذا و مواد خوراکی مردم که از کالاهای اساسی مورد نیاز به شمار می‌آیند، در بازارهای خالی یمن نیست و قیمت برخی از این کالاهای اساسی آن‌قدر عجیب و بالاست که قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند به سراغ‌شان برود.
به گفته آنتونیو گوترش ،دبیرکل سازمان ملل،  در افتتاحیه نشست بین‌المللی کمک به قحطی‌زدگان یمن در ژنو هر 10 دقیقه یک کودک زیر 5‌سال بر اثر گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری جان خود را در یمن از دست می‌دهد. برای مقابله با قحطی و آثار جنگ بر مردم یمن به پول زیادی نیاز است و درحال حاضر حدود ۱۹‌میلیون نفر که دوسوم جمعیت یمن را شامل می‌شوند به کمک‌های فوری نیاز دارند. بیش ازسه‌میلیون نفر در یمن آواره شده‌اند و تقریبا 80‌درصد ساکنان بومی با تکیه بر کمک‌های بشردوستانه روزگار می‌گذرانند. یمن هم اکنون از نظر سوء تغذیه کودکان رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است و یک‌پنجم جمعیت این کشور از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند. وضع انسانی در یمن به‌طور روزافزون رو به وخامت گذاشته است.
استیون اوبراین، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل پیشتر از جامعه جهانی خواسته بود برای کمک به قحطی‌زدگان در یمن در سال جاری بیش از دو میلیارد دلار در اختیار این سازمان قرار دهند که بنا بر گفته دبیر کل سازمان ملل یک میلیارد دلار از این کمک‌ها جمع شده است ( 061ميليون دلار عربستان داده است! ) اما دبير كل می گوید: مهمترين مشكل اين است كه چگونه اين كمك ها را به نيازمندان برسانيم!
این در حالی است که پیش از این با وجود ممانعت رژیم آل‌سعود درخصوص فرود هواپیمای کمک‌های ایران، هلال‌احمر ایران موفق شده بود محموله‌هایی از اقلام ضروری مورد نیاز را از طریق یک موسسه خیریه در کشور عمان برای مردم یمن ارسال کند و به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، ایران نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌ تا این پرواز با نیرو و امکانات امدادی به سمت یمن هدایت شود. پیش از این، دکتر سیدامیرمحسن ضیایی، درباره نحوه کمک هلال‌احمر ایران به مردم یمن گفته بود که حضور هلال‌احمر در سایر کشورها باید براساس مقررات فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و درخواست جمعیت ملی میزبان باشد، لذا نمی‌توان بدون هماهنگی و مستقیم وارد عمل شد. براین اساس، کمک‌های ما ازجمله کشتی نجات نیز به صورت غیرمستقیم به دست هلال‌احمر یمن رسیده است.
جالب این است که عربستان سعودی یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در منطقه و جهان است. از نقض حق زنان در امر پیش پا افتاده ای چون رانندگی تا نظام سیاسی یکه سالار، غیردموکراتیک و طایفه ای گرفته تا سرکوب مخالفان مذهبی و سیاسی و اعدام آنها.چنین نظام سیاسی ای چگونه می تواند عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شده و ریاست پنل شورای حقوق بشر را بر عهده بگیرد؟ طنزتلخ این است که در چند روز گذشته عربستان به ریاست پنل حقوق زنان انتخاب شد! از مجموع 22کشور 51 کشور به انتخاب عربستان برای ریاست  رای مثبت دادند که آمریکا انگلیس و آلمان هم جزو آنهاهستند.
باید دید این چنین نظامی چگونه مورد حمایت سیاسی، نظامی و امنیتی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا قرار می گیرد؟ نظامی که حقوق مردم یمن را از یکسو تضییع می کند. از یکسو حقوق شهروندان خود را نادیده می گیرد و از سوی دیگر برای کمک به یمن پول می دهد و مدافع حقوق زنان و حقوق بشر خود را قلمداد می کند.
به نظر شوخی تلخی در جریان است. به نظر سازمان ملل و سایر نهادهای حقوقی کارکرد خود را از دست داده اند و جهان ملعبه دست سلاطین زر شده است.


تعداد بازدید :  397