شماره ۱۱۱۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پاسخ لاوروف به ادعای وزیر خارجه عربستان درباره ایران
وزیر خارجه روسیه با وزیر خارجه عربستان دیدار و در مورد بحران سوریه و یمن بحث و گفت‌وگو کردند.  به گزارش ایسنا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به روسیه سفر و با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
عادل الجبیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف مدعی شد: عربستان معتقد است که حزب‌الله لبنان نباید در سوریه حضور داشته باشد.  همچنین برای دخالت‌های ایران در منطقه باید محدودیت ایجاد شود. از سوی دیگر، وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو حزب‌الله لبنان را گروهک تروریستی نمی‌داند و حضور آن در سوریه همانند حضور نیروی هوایی روسیه و نیروهای ایرانی بوده و به درخواست دولت قانونی سوریه است.  وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد: عربستان معتقد است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نمی‌تواند نقش خاصی در آینده سوریه داشته باشد و تنها راه حل بحران سوریه مصوبه 2254 شورای امنیت است. وی افزود: امیدوارم که بعد از نشست آستانه بتوانیم در سوریه آتش‌بس ایجاد کنیم. سرگئی لاوروف گفت: براساس توافقنامه آستانه، ایران یکی از کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه است و این یک امر بسیار مهم است. وی افزود:   ایران به مصوبه 2254 شورای امنیت پایبند است و در چارچوب گفت‌وگوی آستانه، ایران، ترکیه و روسیه ضامن آتش‌بس در سوریه به‌شمار می‌روند و در این مرحله زمانی این یک امر بسیار مهم به‌شمار می‌رود، زیرا موضع مشترک مسکو و ریاض نیز هست.

واکنش ایران به حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق
قاسمی در واکنش به حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق گفت: نقض حاکمیت ملی کشورها با هر انگیزه‌ای خلاف موازین و موجب بی‌ثباتی است.  سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تجاوز هوایی دولت ترکیه به مناطق اطراف شهر سنجار در عمق خاک عراق، این اقدام را نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق دانست و از موضع دولت عراق در این زمینه حمایت کرد. بهرام قاسمی افزود: نقض حاکمیت ملی کشورها با هر انگیزه و توجیهی که باشد، تخطی از قوانین و موازین شناخته‌شده بین‌المللی است و زمینه‌ساز تداوم و تقویت بی‌ثباتی در منطقه خواهد بود.

یک خبرگزاری روس خبر داد: دیدار وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو
یک خبرگزاری روس اعلام کرد که وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو با یکدیگر دیدار می‌کنند. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از یک منبع آگاه از دیدار وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو خبر داد. حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه به این کشور سفر کرده در کنفرانس بررسی چالش‌های امنیت بین‌المللی و فرصت‌های نظم جدید منطقه‌ای به سخنرانی پرداخت.

مقامات آمریکایی مدعی شدند   
نزدیک شدن قایق ایرانی به ناو آمریکا در خلیج فارس
مقامات آمریکایی مدعی شدند که یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس بار دیگر به ناوشکن آمریکا نزدیک شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، این مقامات آمریکایی در ادامه ادعای خود گفته‌اند که شناور ایرانی که مسلح نیز بوده است، روز دوشنبه تا نزدیکی یک‌هزار یاردی  ناو یواس‌اس ماهان آمده و آن را ملزم به تغییر مسیر کرده بود.  به گفته این مقامات، این ناو آمریکایی با وجود هشدار به شناور ایرانی به آن گلوله‌ای شلیک نکرده است. براساس این گزارش، مقامات آمریکایی می‌گویند که پیش از این نیز میان شناورهای ایرانی در آب‌های خلیج فارس و ناوهای آمریکا رویارویی پیش آمده که می‌تواند خطرناک باشد.

فرستاده ویژه پوتین امروز با شمخانی ملاقات می‌کند
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه برای دیدار و گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر خواهد کرد.  به گزارش فارس، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه دیروز برای دیدار و گفت‌وگو با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به تهران سفر خواهد کرد.  هدف از انجام این سفر، گفت‌وگو و رایزنی به منظور پیشبرد ابتکارات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی است. لاورنتیف در جریان ملاقات با شمخانی، دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری روسیه پیرامون تحولات جاری منطقه‌ای و ضرورت‌های جدید در حوزه توسعه همکاری‌های همه‌جانبه برای مقابله با تروریسم و پایان دادن به بحران سوریه را به وی منعکس خواهد کرد. 


تعداد بازدید :  396