شماره ۷۶۰ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
«شهروند» از وضعیت بازار های سرمایه، دلار، طلا و مسکن گزارش می‌دهد
حال و هوای متفاوت بازار در آستانه لغو تحریم‌ها
عراقچی: شنبه یا یکشنبه برجام اجرایی و تحریم ها لغو می شود

شهروند| هرچه به موعد اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بیشتر نزدیک می‌شویم، واکنش بازارهای مختلف به روزهای روشنی که برای خود پیش‌بینی می‌کنند، بیشتر می‌شود. طبق گفته مسئولان قرار است روز جمعه (25 دی) فصل تازه اقتصاد ایران رقم بخورد. روزی که در آن با اجرایی شدن برجام تحریم‌ها یکی پس از دیگری لغو می‌شود و به‌طور قطع آثار دنباله‌دار و پایداری روی بازارهایی چون بورس، کالا، ارز و طلا خواهد داشت.
بدین‌ترتیب درحالی‌که اثرگذاری قرارگرفتن در آستانه اجرای برجام از چند روز قبل در اقتصاد و بازار مشاهده می‌شود، اما روز گذشته این اثرگذاری دو چندان شد به‌طوری که روند حرکتی بازارها را به‌طور کامل تغییر داد. مهم‌ترین تأثیری که فضای جدید بر اقتصاد ایران گذاشت، جهش شاخص کل بورس بود که با رشد 675 واحدی بالاترین رشد در سال‌جاری را به نام خود ثبت کرد و پس از
دو ماه شاخص توانست به کانال بالاتری صعود کند. در بازارهای ارز و طلا نیز افت قابل توجه قیمت‌ها نشانگر لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که روز گذشته در بازار ارز و طلا شاهد افت دسته‌جمعی قیمت‌های شاخص این بازارها بودیم.
بورس دوباره رونق گرفت
بازار بورس در دو ‌سال گذشته به واسطه رکودی که بر اقتصاد حکمفرما بود از نظر بازدهی و رونق روزهای سختی را برای سهامداران خود رقم زد. درحالی‌که در سال‌های گذشته جهش‌های‌
هزار واحدی شاخص امری طبیعی بود، ولی در این دو ‌سال فعالان بازار به کمترین بازدهی بسنده کردند و همین عامل باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی بازاری پربازده‌تر از تالار شیشه‌ای خارج شوند. اما حتمی شدن اجرای برجام و انتشار اخبار مثبت از آینده اقتصاد یک‌بار دیگر سهامداران را به بورسی پررونق و پربازده دلگرم کرده است و تعداد خریداران سهام به‌طور محسوسی افزایش یافت. بر همین اساس در یک هفته اخیر شاخص کل میل به صعود داشته است. این درحالی است که دو روز مانده به موعد لغو تحریم‌ها شاخص بورس بلندترین جهش خود را انجام داد و در یک روز 675 واحد رشد کرد. رشدی که پس از دو ماه توانست شاخص را به مدار 63‌ هزار واحدی (63‌هزار و 516) برساند.
بدین‌ترتیب بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته خود، بیشترین افزایش خود را در نیمه دوم‌ سال تجربه کرد. با نگاهی به میزان اقبال فعالان بازار به سهام‌هاي مختلف، در اولویت قرار گرفتن صنایعی که ارتباط مستقیمی با لغو تحریم‌ها دارند به‌خوبی نمایان است. به‌طوری که روز گذشته صنایع حمل‌ونقل، بانکی و خودرویی مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و شرکت‌هایی مانند هلدینگ خلیج‌فارس، کشتیرانی، بانک ملت، مخابرات، نفت و گاز پارسیان، بانک تجارت، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو، بانک پاسارگاد، پالایشگاه اصفهان، بانک صادرات و سایپا بیشترین تأثیر را در رشد 675 واحدی شاخص بورس گذاشتند. البته در این میان شركت ملی مس به همراه شرکت‌های پتروشیمی به‌خصوص پتروشیمی خارک، شیراز و پردیس روند منفی را دنبال کردند و مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.
در این روز در کنار افزایش خرید سهامداران حقیقی بسیاری از سهامداران بزرگ حقوقی نیز به جمع خریداران پیوستند و سبد دارایی خود را با سهم‌هایی که پس از لغو تحریم‌ها ارزنده‌تر می‌شوند، پر کردند.
روند مثبت بورس تهران همچنین ارزش و حجم معاملات را به‌شدت افزایش داد و رکوردشکنی جدیدی را در این حوزه بعد از مدت‌ها ثبت کرد؛ به‌طوری که در مجموع بیش از 127‌ میلیون سهم به ارزش 316‌ میلیارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سرمایه نیز تا سطح 275‌ هزار‌ میلیارد تومان رشد کرد. همچنین در این روز شاخص کل هم ‌وزن نیز با رشد 49 واحدی عدد 10‌هزار و
 275 واحد را ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور هم با افزایش 808 واحدی عدد 70‌ هزار و 743 واحد را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر شاخص بازار اول با رشد 412 واحدی به رقم 43‌ هزار و 662 واحد و شاخص بازار دوم با‌ هزار و 833 واحد افزایش عدد 143‌هزار و 482 واحد را برای خود ثبت کرد.
170‌ هزار کد سهامدار جدید در آذر ماه
آمار ارایه شده از کدهای سهامداری جدیدی که در آذرماه امسال صادرشده نیز از چشم‌انداز مثبت بازار بورس و همچنین تحلیل‌های مثبت سهامداران حکایت می‌کند. به‌طوری که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ماه گذشته، 171‌ هزار کد سهامداری جدید در بازار سرمایه صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداران بازار سرمایه ایران به رقم 8‌ میلیون و 736‌ هزار کد برسد. براساس گفته‌های مطهره مروج، مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) درحال حاضر بیش از 4‌ میلیون و 444‌ هزار مرد و 2‌ میلیون و 42‌ هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دریافت کرده‌اند؛ ضمن این‌که بیش از 35‌ هزار کد حقوقی و 504 کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است.
حجم معاملات فرابورس 402‌ میلیون ورقه
معاملات فرابورس ایران در آخرین روز کاری هفته جاری با خرید و فروش 402‌ میلیون اوراق بهادار به پایان رسید.
در معاملات چهارشنبه، 23 دی‌ماه بالغ بر 402‌ میلیون ورقه بهادار در 42‌ هزار و 899 دفعه معاملاتی دادوستد شد و ارزش آن به یک‌هزار و 68‌ میلیارد ریال رسید. در همین حال با رشد
 4/9 واحدی شاخص فرابورس ایران، آیفکس توانست رقم 711 واحد را در کارنامه فعالیت خود به ثبت برساند. این میزان رشد نسبت به روز سه‌شنبه معادل 34/1درصد و بیشترین افزایش شاخص از 21 شهریورماه تاکنون به شمار می‌رود.
دلار 24 تومان عقب نشست
درحالی‌که اخبار مثبت از لغو تحریم‌ها و آزادسازی 30‌ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در هفته آینده رنگ تازه‌ای به بازار سرمایه ایران داد و باعث رونق بی‌سابقه تالار شیشه‌ای در ‌سال‌جاری شد، بازار ارز نیز بی‌تأثیر از این موج نبود. روز گذشته عمده ارزهای معتبری که متقاضی زیادی در ایران دارد، در بازار آزاد با افت قابل توجهی مواجه شد. دلار آمریکا که طی هفته‌های گذشته از
 3700 تومان هم عبور کرده بود، در چند روز اخیر پله‌پله عقب نشست به‌طوری که دیروز به 3669 تومان رسید که در مقایسه با روز قبل از آن (سه‌شنبه) 24 تومان کاهش نشان می‌دهد. یورو نیز به‌عنوان دومین ارز پرتقاضا در بازار آزاد روز چهارشنبه 4013 تومان قیمت‌گذاری شد که حاکی از افت 12 تومانی آن است. همچنین پوند با ثبت نرخ 5320 تومان بالاترین افت یعنی 30 تومان در یک روز را تجربه کرد. حتی درهم امارات نیز 2 تومان کاهش یافت و 1006 تومان ارزش‌گذاری شد.
سکه با کانال 920‌ هزار تومان بازگشت
همان‌گونه که رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر بازار طلا را صعودی کرده بود، با نزولی شدن بازار ارز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هم کاهشی شد. البته دیروز این افت بیشتر بود و باعث شد تا سکه تمام بهار آزادی به کانال 920‌ هزار تومان بازگردد. بر این اساس سکه تمام بهار طرح قدیم با 12‌ هزار تومان کاهش به 928‌ هزار تومان رسيد. سکه تمام طرح جدید با 9500 تومان افت به 929‌ هزار تومان رسید. نیم سکه نیز که دیروز
 470 ‌هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شد
 4500 تومان کمتر از روز سه‌شنبه شد. ربع سکه هم با 2‌ هزار تومان افت قیمت به 255‌ هزار تومان رسید؛ ولی سکه گرمی مانند روز سه‌شنبه روی نرخ 171‌ هزار تومان باقی ماند. در این بازار هر گرم طلای 18 عیار 94‌ هزار و 860 تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل از آن 6‌ هزار تومان کمتر بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران: رکود بازار، اجازه افزایش نرخ ارز را نمی‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که ارز باید تک‌نرخی شود، گفت: رکود بازار اجازه افزایش نرخ ارز را نمی‌دهد. مسعود خوانساری در مورد تأثیر نرخ ارز بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: آنچه مسلم است هیچ‌یک از فعالان اقتصادی به ارز دو نرخی اعتقادی ندارد و ما در اتاق بارها اعلام کرده‌ایم که ارز باید تک‌نرخی شود. وی در مورد نحوه تعیین قیمت ارز نیز اظهار داشت: ارز هم یک نوع کالاست که بازار باید قیمت آن را تعیین کند و اختلاف قیمت 700 تومانی بین ارز دولتی و ارز آزاد معنا ندارد و باید آسیب‌شناسی کرد که چرا قیمت ارز دولتی پایین و ارز آزاد بالاتر است. خوانساری با اشاره به تورم 40 و 20‌درصدی در دو ‌سال گذشته، تصریح کرد: در ‌سال 92 قبل از دو دوره تورم، قیمت دلار 3‌ هزار و 650 تومان بود و اکنون با گذراندن دو‌ سال تورم و کاهش ارزش پول ملی، باز نرخ دلار تقریبا همان قیمت است و فکر می‌کنم رکود موجود در بازار علت این امر است. وی تزریق ارز ارزان‌قیمت به بازار را یکی دیگر از عواملی برشمرد که اجازه نمی‌دهد ارز قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند. به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران، اگر مکانیزم‌های بازار را در تعیین نرخ ارز دخالت دهیم و نظارت مدیریت شناور شده را بر ارز حاکم کنیم، هم به نفع اقتصاد و هم به نفع سرمایه‌گذاری خواهد بود. خوانساری در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان می‌گویند که با برداشته شدن تحریم و افزایش عرضه ارز در بازار قیمت‌ها شکسته خواهد شد، اظهار داشت: اگر رکود همچنان ادامه داشته باشد، وضع به همین منوال است. همان‌طور که در 10‌ سال دولت گذشته، 700‌میلیارد دلار ارز را به بازار تزریق کردیم تا قیمت ارز ثابت نگه داشته شود و این فنر در ‌سال 90 به یک مرتبه بالا رفت.


تعداد بازدید :  541