شماره ۸۲۷ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردين
صفحه را ببند
مسئولان ایرانی با خانواده قربانی ابراز همدردی کردند
ایران در سوگ قتل ستایش 6 ساله
عامل این جنایت پس از تشکیل پرونده و انجام مراحل قانونی به کانون اصلاح و تربیت تحویل داده شد پدر مقتول: قصاص می‌خواهیم

شهروند| ستایش 6ساله، قربانی سناریوی دردناک پسر نوجوان شد و تلخ‌ترین حادثه امسال را رقم زد. این دختر افغانستانی به دست پسر همسایه‌شان مورد آزار و اذیت قرار گرفت و به طرز هولناکی کشته شد. این درحالی است که مسئولان با جدیت درحال پیگیری این پرونده هستند و به خانواده ستایش قول مساعد برای پیگیری‌های لازم را داده‌اند. ستایش وقتی ساعت 12 و 30 دقیقه یکشنبه گذشته برای خرید بستنی از خانه‌‌شان در روستای خیرآباد ورامین خارج شد، دیگر بازنگشت. او در تله پسر 17ساله همسایه‌شان گیر افتاد. این پسر با ربودن دختر 6ساله، او را به خانه‌اش برد و مورد آزار و اذیت قرار داد اما این پایان ماجرا نبود. پسر شیاد دست از سر دخترک برنداشت. او این‌بار با چاقو به او حمله کرد و پس از ضربات متعدد، جانش را گرفت. حالا نوبت به از بین بردن جسد بود. پسر جوان راهکار عجیب و دردناکی را برای این موضوع انتخاب کرد. او جسد دخترک را در وانی از اسید انداخت تا کاملا سوزانده شود. بعد از آن، این پسر با دوستش تماس گرفت تا در انتقال جسد به او کمک کند اما دوستش حادثه را بلافاصله به پلیس اطلاع داد و پلیس هم بلافاصله اقدام به دستگیری مظنون به قتل کرد.
واکنش‌های غم‌انگیز
پس از انتشار این خبر بود که واکنش‌های زیادی ازسوی مردم و مسئولان ایران و افغانستان نسبت به این اتفاق رخ داد. همه با خانواده ستایش ابراز همدردی و تاسف کردند. شبکه‌های اجتماعی پر شد از ابراز احساسات نسبت به این فاجعه و همه اتفاق را دردناک‌ترین حادثه ‌سال نامیدند.
توضیحات پلیس
پس از انتشار خبر این حادثه سرهنگ عبدالرضا ناظری فرمانده انتظامی شرق استان تهران صبح دیروز جزییاتی از حادثه را تشریح کرد و گفت: «روز 22 فروردین‌ماه امسال بود که یک مورد مفقودی به پلیس اطلاع داده شد. بلافاصله با توجه به حساسیت موجود، تیمی ویژه از کارآگاهان پلیس آگاهی شرق استان تهران رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.» وی با بیان این‌که ماموران پلیس در کوتاه‌ترین زمان با انجام تحقیقاتی تخصصی به سرنخ‌هایی از این پرونده رسیدند، گفت:  «فردای روز شکایت، یعنی در زمانی کمتر از 24ساعت، همکاران من در پلیس آگاهی موفق به شناسایی قاتل شده و متهم را که پسری 17ساله بود، دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند. متهم پس از انتقال به مقر پلیس به قتل این دختربچه 6ساله اعتراف کرد.   درحال حاضر رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضا درحال انجام است.» ناظری با بیان این‌که متهم پسری 17ساله و محصل بود، ادامه داد:  «شایعات مختلفی در این زمینه در فضای مجازی منتشر شد که برخی از آنها صحت نداشت. در تحقیقات پلیس مشخص شد که خانواده این پسر در همسایگی آنها بوده و با یکدیگر رفت‌‌وآمد داشته‌اند. پس از حادثه از خانواده این دختربچه دلجویی شد، البته در همان زمان اعلام گزارش نیز ما به خانواده این دختر  قول دادیم که این دختربچه را همچون فرزند خودمان می‌دانیم و با جدیت تمام برای رسیدگی به این پرونده اقدام خواهیم کرد درنهایت پلیس موفق به کشف جرم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد اما این حادثه برای ما بسیار تلخ بود، و‌ای کاش هیچ‌گاه چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.» ناظری با تأکید بر این‌که پلیس خواهان اشد مجازات برای این متهم است، گفت: «برای پلیس تابعیت افراد اهمیتی نداشته و زمانی که یک جرم رخ می‌دهد، حتما با عاملان آن برخورد خواهیم کرد. با توجه به این‌که در این پرونده همین اتفاق افتاد. با همکاری خوبی که دستگاه قضائی داشته است، رسیدگی به این پرونده به سرعت ادامه یابد.»
ایران حامی اتباع افغانستانی است
در ادامه معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران و قائم‌مقام اتباع به محض مطلع‌شدن از قتل این دختر 6ساله افغانستانی در ورامین عازم این منطقه شد و قول مساعد برای پیگیری‌های لازم را به خانواده مقتول دادند. پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری تهران در گفت‌وگو با تسنیم دراین‌باره گفت: «به محض مطلع‌شدن از جنایت مسئولان استان تهران عازم خانه خانواده مقتول شدند و با آنها دیدار و گفت‌وگو کردند. معاون امنیتی- انتظامی استانداری تهران و مسئول اداره کل اتباع در دیدار با خانواده مقتول بر پیگیری و کمک‌های معنوی و مادی تأکید کردند.» دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری تهران ادامه داد: «معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران بر تسریع رسیدگی به این پرونده تأکید کرد و اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران حامی اتباع افغانستانی بوده و از کمک و حمایت میهمانان افغان دریغ نخواهد کرد. مسئولان استان تهران در این دیدار تأکید داشتند که قوه‌قضائیه و مسئولان استان برای این‌که هیچ حقی تضییع نشود، از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد و جوسازی‌های اخیر عده‌ای معدود به‌ دلیل این‌که مقتول از اتباع افغانستان بوده و رسیدگی دچار خلل شده، تکذیب می‌شود. همچنین همه اقدامات قضائی برای این موضوع درحال انجام است.»
دل مردم ایران به درد آمد
سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که مجلس موضوع قتل ستایش قریشی دختر افغان را پیگیری می‌کند، گفت: «قانون هیچ تفاوتی بین اتباع ایرانی و خارجی قایل نمی‌شود.» وی با محکوم‌کردن قتل ستایش قریشی گفت: «این حادثه دل مردم ایران و به‌ویژه مردم ورامین را به درد آورد، زیرا جمهوری اسلامی ایران مدت‌های مدید میزبان اتباع کشور دوست و برادر افغانستان بوده است. دولت و مردم ایران همواره درپی رنج‌هایی که بر ملت افغانستان روا داشته شد، درکنار آنها بوده و رنج‌های این ملت برای ما همچون رنج بر ملت خودمان است.» وی با تأکید بر لزوم برخورد قاطعانه با قاتل دختر 6ساله افغان گفت: «مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری خواهد کرد و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران با قاتل ستایش قریشی برخورد خواهیم کرد، چراکه برای دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران تفاوتی بین قتل دختر ایران و افغانستانی وجود ندارد. ما قاطعانه پیگیر این پرونده هستیم تا مسبب این قتل به سزای عمل خود برسد.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در مورد حوادث مشابه کاملا مطابق قوانین جمهوری اسلامی موضوع را دنبال می‌کنیم و هیچ تفاوتی بین اتباع خارجی و اتباع ایرانی وجود ندارد. به‌عنوان نماینده مردم ورامین حق و حقوق این خانواده را بدون تفاوت پیگیری می‌کنم.»
دخترم رفته بود بستنی بخرد که دیگر بازنگشت
شیرآقا قریشی، پدر ستایش که یک پناهجوی افغان مقیم شهرستان ورامین است، درباره قتل دخترش می‌گوید: «ساعت یک ظهر روز 22 فروردین بود که دخترم از خانه بیرون رفت و دیگر بازنگشت. بعد متوجه شدیم که او به مغازه سر کوچه رفته و یک بستنی خریده است. وقتی بستنی را گرفته، هنگام بازگشت به خانه، گرفتار این قاتل شده است. بعد از نیم‌ساعتی، مادرش متوجه شده که بچه نیست. بعد به من زنگ زد که ستایش به خانه نیامده و توی کوچه هم نیست. من هم از سرکار برگشتم پیگیر شدم. هر چه با خانواده گشتیم، پیدا نشد. حادثه را به پلیس گزارش دادیم. پلیس گفت یک‌ساعت دیگر هم بگردید، ممکن است به خانه دیگر اعضای خانواده رفته باشد. ما یکی دوساعت دیگر باز هم گشتیم. نزدیک غروب شده بود. بعد رفتم کلانتری و آن‌جا هم گزارش مفصل دادم و گفتند باید بروی دفتر آگاهی که البته آن‌جا هم گفتند فرد مسئول نیست و فردا ساعت هشت بیا که کارت را انجام بدهیم. بعد از آن اعلامیه مفقودشدن ستایش را در ورامین، قرچک، خیرآباد، گل‌تپه و محلات اطراف ورامین پخش کردیم و منتظر بودیم تا خبری از سرنوشت دخترمان بشنویم تا این‌که اعلام کردند ستایش به قتل رسیده است.» قریشی در مورد دستگیری فرد مظنون به قتل ستایش گفت:  «ساعت 9شب دوشنبه ۲۳ فروردین بود که قاتل را دولت جمهوری اسلامی ایران دستگیر کرد. پلیس دوطرف کوچه را بست، مردم را متفرق کرد، درهای خانه را بست و او را دستگیر کرد و با جنازه از خانه‌اش بیرون آورد.» قریشی در ادامه صحبت‌هایش گفت که مراسم تدفین و فاتحه‌خوانی ستایش انجام شده و پیکر ستایش در امامزاده «طاهر مطهر» به خاک سپرده شد. «شیر آقا قریشی»، پدر ستایش 16 سال پیش بار و بندیلش را بسته و از افغانستان همراه خانواده اش راهی ایران شده است. می‌گوید: «من کارگرم؛ صبح زود از خانه بیرون می‌روم؛ آن روز هم خانه نبودم.» شیر آقا پنج فرزند دارد و ستایش چهارمین فرزند او است: «دختر بزرگم 17 ساله است. یک پسر 15 ساله دارم و یک دختر 12 ساله. بعد ستایش خدابیامرز بود و یک دختر دو ساله.» شیر آقا می‌گوید: «ما فقط قصاص می‌خواهیم و امیدواریم حق به حق‌دار برسد.»
متهم پسر آرامی بود
صاحب سوپرمارکت در منطقه خیرآباد ورامین، در رابطه با این حادثه به آنا گفت: «ساعت حدود دوازده و نیم بود که ستایش به همراه برادرش به مغازه‌ام آمد تا بستنی بخرد. برادرش، احمد، شب عید در مغازه‌ام کار می‌کرد. خانواده آرامی بودند و ستایش دختر فوق‌العاده شیرین و مهربانی بود. امیر را هم می‌شناختم، هر دویشان مشتری‌هایم بودند. امیر دبیرستانی بود، دقیقا نمی‌دانم سال چندم دبیرستان بود اما پسر فوق‌العاده آرامی بود و هیچ وقت شرارتی از او ندیده بودم. وقتی این خبر را شنیدم، تعجب کردم، باورم نمی‌شد که چنین اتفاقی افتاده است. آن روز امیر هم به مغازه‌ام آمد، حدود یک‌ساعت قبل از اینکه ستایش و برادرش به مغازه‌ام بیایند. او برای خواهرزاده‌هایش که فکر می‌کنم چهار یا پنج ساله هستند چیپس و پفک خرید. تا اینکه فردا شب آن روز پلیس خبر داد که ستایش به قتل رسیده و متهم را دستگیر کرده‌اند. ساعت حدود هشت و نیم بود که امیر را برای بازسازی صحنه آوردند. لباس‌های زندان به تن داشت، حدود یک ساعتی طول کشید و بعد از آن هم سوار شدند و محل را ترک کردند. امیر مثل همیشه آرام بود، هنوز هم نمی‌دانم امیر چرا این کار را انجام داد، او بچه ساکت و فوق‌العاده آرامی بود.»
خاله ستایش نیز در این باره گفت: «خواهرم اصلا حال خوشی ندارد، از وقتی که این اتفاق افتاده دیگر به خانه‌اش نرفت. ستایش چهارمین بچه او بود، اما شوق و زندگی که در این بچه بود، انگیزه‌ای برای زندگی آنها شده بود. پدر ستایش هم حال و روزی بهتر از خواهرم ندارد، اصلا متوجه نمی‌شود کجاست و چه می‌کند.»  این درحالی است که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نيز نسبت به مرگ ستایش 6ساله واکنش نشان داد و ضمن عرض تسلیت به خانواده داغ‌دیده گفت: «بازتاب وسیع رسانه‌ای و واکنش‌های گسترده عمومی نسبت به این خبر بعد از یک هفته نشان از عمق فاجعه دارد. دراین شرایط، عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده ستایش کمترین کاری است که می‌توان انجام داد.»
تحویل متهم به كانون اصلاح و تربیت
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین با تاكید بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به پرونده قتل دختربچه شش ساله افغانستانی، گفت: متهم این پرونده (نوجوان 17 ساله) به كانون اصلاح و تربیت تحویل داده شده است.  ابوالقاسم مراد‌طلب گفت: از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به‌طور ویژه و خارج از نوبت در دستور كار دستگاه قضائی قرار گرفته است. قتلی اتفاق افتاده و متهم به جرم خود اقرار كرده و دستگاه قضا منتظر اظهار نظر پزشكی قانونی است.  به محض اعلام نظر پزشكی قانونی حداكثر ظرف دو روز پرونده جهت رسیدگی نهایی به دادگاه كیفری یك استان تهران ارجاع داده می‌شود.   با توجه به این كه متهمان كمتر از 18‌سال در زندان بزرگسالان نگهداری نمی‌شوند، متهم به قتل این پرونده نیز به كانون اصلاح و تربیت تحویل داده شده است.   هیچ‌گونه كوتاهی در رسیدگی به این پرونده صورت نخواهد گرفت و خارجی بودن مقتوله در روند رسیدگی عادلانه به این پرونده كمترین تاثیر را ندارد. 


تعداد بازدید :  1892