آرمان برای سومین بار از قرنطینه به زندان برگشت
 
مسیر پرپیچ‌وخم پرونده آرمان و غزاله
 

 

سه بار خداحافظی کرده؛ آن هم در عرض 10 روز. وداع تلخی با خانواده‌اش داشته؛ هربار با گریه و اشک و چشمانی وحشت‌زده پدر و مادرش را در آغوش گرفته و خود را برای تراژدی بزرگ زندگی‌اش آماده کرده است، اما هربار به سلولش در زندان برگشته است. درست در آخرین لحظات به‌دلایل مختلف او را پای چوبه دار نبردند. آرمان یکی از معروف‌ترین مجرمانی است که در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برد. پسر جوانی که حدودا هفت سال پیش دختر موردعلاقه‌اش را کشت. آرمان حتی یک بار هم طناب دار را از نزدیک دید. لمس کرد و با تمام وجود مرگ را جلو چشمانش دید. آن زمانی که او را از پای چوبه دار پایین آوردند چون خانواده غزاله به او مهلت داده بودند. حالا آرمان در کش‌وقوس‌های پراضطراب زندگی‌اش، بار دیگر به سلولش برگشت. برگشت تا دوباره برای مرگش تاریخی را تعیین کنند. در این میان خانواده غزاله و آرمان نیز پا‌به‌پای این پیچ‌وخم‌ها و کش‌وقوس‌های طولانی روز‌به‌روز بیشتر عذاب کشیده و رنج می‌برند. پدر و مادری که نمی‌خواهند خون دخترشان پایمال شود و پدر و مادر دیگری که نمی‌خواهند مرگ پسرشان را ببینند.
آرمان عبدالعالی سال ۹۲ «غزاله شکور» را به قتل رساند و جسد او را ناپدید کرد. او در مراحل اول محاکمه به قتل غزاله اعتراف کرده بود، اما بعدتر منکر این قتل شد. قرار بود حکم اعدام این متهم به قتل در دی‌ماه ۹۸ اجرا شود، اما خانواده مقتول تصمیم گرفتند یک‌بار به او مهلت دهند تا آرمان عبدالعالی جای جسد دخترشان را به آنها بگوید. با این‌حال آرمان بار دیگر منکر قتل شد و از محل جسد ابراز بی‌اطلاعی کرد. چند ماه از آن مهلت یک‌ماهه گذشت. پرونده آرمان دوباره روی میز هیأت قضائی دادگاه کیفری قرار گرفت.

قصاص دوباره
آرمان برای بار دوم محاکمه شد. وقتی درخواست اعاده دادرسی او پذیرفته شد، دوباره برای رسیدگی به پرونده‌اش به دادگاه کیفری یک استان تهران برگشت. بعد از هفت ‌سال دوباره رفت تا جزئیات کشته‌شدن دختر موردعلاقه‌اش را بازگو کند، اما بازهم قتل غزاله را انکار کرد. «غزاله پایش سُر خورد و روی زمین افتاد. از ترس جسدش را درون سطل زباله انداختم.» این تنها ادعایی بود که آرمان در مقابل هیأت قضائی داشت، اما اینکه جسد کجاست، همچنان مشخص نشد و در این دادگاه نیز باز هم نامشخص ماند.
پس از پایان جلسه، هیأت قضائی وارد شور شدند تا اینکه درنهایت حکم دوباره قصاص آرمان از سوی قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری صادر شد.
رأی، قطعی شد و مدتی است که به مرحله اجرا در آمده؛ خانواده‌اش حالا خود را تسلیم حکم صادرشده می‌دانند. با این‌حال با اشک و التماس خواستار بخشش پسرشان شده‌اند. چند روز پیش جلسه صلح‌وسازشی که صبح دیروز با حضور قاضی محمد شهریاری برگزار شد، پدر و مادر آرمان درخواست بخشش کردند. ولی پدر و مادر غزاله همچنان بر اجرای حکم قصاص اصرار داشتند. در آن جلسه پدر و مادر آرمان به‌پای خانواده غزاله افتادند، اشک ریختند و از آنها طلب بخشش کردند.

تلاش هنرمندان
مادر آرمان در آن جلسه گفت: «من كاری به آرمان ندارم. او خبط بزرگی كرده و هرچه زجر كشیده حقش بوده است، اما پسر کوچکم آرتین دیگر رمقی برایش نمانده است. او عاشق برادرش است. حال روحی بدی دارد. افسردگی گرفته و از زندگی بریده است. از برادرش بت ساخته بود. حالا هر روز بیشتر نابود می‌شود. من نمی‌خواهم روی خطای پسرم سرپوش بگذارم. او کار وحشتناکی کرده و خدا جوابش را می‌دهد، اما من یك مادر هستم. حاضرم 10 بار به‌جای بچه‌ام اعدام شوم. عاجزانه از شما خواهش می‌کنم که رحم كنید. به بچه کوچك‌ترم رحم کنید. نگذارید که عزادار سه فرزندم شوم. اول غزاله، بعد آرمان و بعد آرتین. زندگی همه ما نابود شده است. به شما حق می‌دهم، ولی ما هم داریم در این رنج می‌سوزیم و عذاب می‌کشیم.»
آرمان هم در آن جلسه اشتباه خود را پذیرفت و خودش را تسلیم خواسته و تصمیم پدر و مادر غزاله کرد. با این‌حال بخشش و رضایتی حاصل نشد. این در حالی است که پای هنرمندان نیز به این پرونده پرپیچ‌وخم باز شد. چند روز قبل با همکاری دادسرای امور جنایی تهران عادل فردوسی‌پور، مجری محبوب ورزشی در دادسرا با خانواده غزاله دیدار و برای گرفتن رضایت پادرمیانی کرد.

توقف حکم
در این دیدار فردوسی‌پور با مادر غزاله صحبت کرد. از او خواست از قصاص آرمان گذشت کند و زندگی را به این جوان ببخشد. او در این دیدار چندین دقیقه با مادر غزاله صحبت و درخواست خود را مطرح کرد. او ابراز امیدواری کرد قبل از اجرای حکم و قصاص آرمان، این جوان بخشیده شود. با این‌حال در این 10 روز آرمان سه بار به سلول انفرادی منتقل شد. آخرین ملاقات را با خانواده‌اش داشت اما پای چوبه دار نرفت.
پدر و مادر آرمان سکوت کرده‌اند و از رنج و عذابی که در این مدت کشیده‌اند حرفی نمی‌زنند. فقط حاضرند تمام زندگی‌شان را بدهند تا آرمان را ببخشند. خانواده غزاله هم در این میان عذاب زیادی را تحمل کرده‌اند، حرف‌ها و حاشیه‌ها، خون دخترشان و جسدی که هیچ‌وقت به آنها تحویل داده نشد. این پرونده پر رمز و راز حالا در مرحله اجرا مانده است. قرار بود صبح دیروز آرمان پای چوبه دار برود، اما باز هم حکم اعدام متوقف و به دو هفته آینده موکول شد. آرمان باز هم به زندان رجایی‌شهر برگشت. در این فرصت به‌دست آمده تلاش خانواده آرمان برای جلب رضایت ادامه خواهد داشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/204644/مسیر-پرپیچ‌وخم -پرونده-آرمان- و-غزاله