از رزمایش تا بارورسازی ابرها
 
ماجرای انفجار نطنز و سقوط پهپاد چه بود؟
 

 

شهروند| درست یک روز بعد از انجام اولین دور مذاکرات وین در دولت رئیسی، شب شنبه صدای انفجار مهیبی در آسمان نطنز شنیده شد و برخی از مشاهده نوری در آسمان نیز خبر دادند. موضوعی که می‌توانست مانند همیشه در فقدان اطلاع‌رسانی سریع با گمانه‌های متعددی در رسانه‌های اجتماعی مواجه شود.
اما اخبار منتشرشده بعد از انفجار نطنز جالب توجه بود. این خبر‌ها که همگی از تریبون‌های رسمی منتشر شده‌اند طیف گسترده‌ای از رزمایش دفاعی از پیش طراحی‌شده و بی‌ارتباط با خرابکاری تا سرنگونی یک پهپاد را در برمی‎‌گیرد.
در دقایق اولیه شنیده شدن صدای انفجار شب شنبه در نزدیکی نطنز، ایرنا نوشت انفجار در فاصله ۲۰ کیلومتری از تاسیسات هسته‌ای این شهر رخ داده است. خبرگزاری تسنیم شدت انفجار را تایید کرد و نوشت شدت انفجار به‌حدی بود که موج آن باعث آسیب به در بعضی خانه‌ها شده است. خبرگزاری فارس اذعان کرده «شنیده‎های غیررسمی از انهدام یک پهپاد ناشناس حکایت دارد.»
این خبرگزاری نوشته صدای انفجار زمان کوتاهی شنیده و بعد از آن قطع شده. همچنین نور شدیدی همزمان در آسمان دیده شده و بنابر شنیده‌های غیررسمی یک پهپاد ناشناس در این منطقه منفجر شده.
نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی خبرهای قبلی را تکذیب و اعلام کرد: «بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه، شلیک موشک پدافندی در آسمان منطقه بادرود با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه منفجر شده است.»
صداوسیما با تاخیر اعلام کرد بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه موشک پدافندی با هدف آزمایش واکنش سریع به تهاجم احتمالی شلیک شد و این موشک پدافندی با هدایت سایت پدافندی منطقه در آسمان منفجر شده است.
امیر تقی‌خانی، سخنگوی ارتش انفجار را یک رزمایش خواند و گفت: «ساعتی پیش برای ارزیابی آمادگی میدانی، یکی از سامانه‎های موشکی منطقه آزمایش شد. این‎گونه تمرینات با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‎گیرد و جای نگرانی وجود ندارد.»
از دیگرسو  برخی رسانه‌ها صبح روز یکشنبه از پیدا شدن یک فروند پهپاد در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال‌وبختیاری خبر داده‌اند. در تصاویری که از سوی رسانه‌های خبری منتشر شده، یک بالگرد در حال جا‌به‌جایی این پهپاد از روستای میهه در شهرستان کوهرنگ است.
روزنامه همشهری هم در حساب توییتر خود نوشته است: «پرنده موجود در تصاویر شبیه به پهپاد ایرانی سیمرغ و آر.کیو ۱۷۰ آمریکایی است.»

ماجرای سقوط پهپاد در کوهرنگ چه بود؟
در همین حال روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص سقوط پهپاد در کوهرنگ گفت: «این بالگرد با هدف بارورسازی ابرها به پرواز درآمده بود که به‌علت شرایط جوی دچار سانحه شد.»
جعفر مردانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: «این پهپاد با هدف بارورسازی ابرها ساعت ۱۹ روز گذشته از فرودگاه شهرکرد به سمت غرب استان حرکت می‌کند.»
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری توضیح داد: «به‌علت شرایط جوی نامناسب این پهپاد در روستای میهه از توابع شهرستان کوهرنگ فرود اضطراری داشته است و امروز با بالگرد به مبدا انتقال داده شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/206182/ماجرای-انفجار-نطنز و-سقوط-پهپاد-چه-بود؟