اقتصاد جهان
 

 

نفت اوپک 55دلاری شد: نفت برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه بازارهای بین‌المللی حدود 0.5دلار افزایش یافت و به 60.79دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت طی روز ابتدا کاهش و سپس حدود 2دلار افزایش یافت. بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این کشورها نیز در بازار بین‌المللی معادل 55.81دلار دادوستد شد که نسبت به اوایل ‌سال‌جاری میلادی افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. (رویترز)

قراردادهای یک شبه نفتی آمریکا با ایران: اکونومیست با اشاره به این‌که ایران بازار جذابی برای تولیدکنندگان خارجی است به نقل از یک دلال نفتی نوشت: اگر توافق هسته‌ای منعقد شود، آمریکایی‌ها یک شبه قراردادهای یک‌ساله‌ای را در بهترین پروژه‌های نفتی با ایران منعقد خواهند کرد.(اکونومیست)

افزایش 1.1‌درصدی قیمت گاز طبیعی: سازمان اطلاعات انرژی آمریکا روز پنجشنبه گزارش داد ذخایر گاز این کشور در هفته منتهی به 27 فوریه 228‌میلیارد فوت‌مکعب کاسته شده است. بر همین اساس تحلیلگران تخمین می‌زنند روند نزولی کاهش ذخایر ادامه یابد و به 225‌میلیارد فوت مکعب برسد. بهای قراردادهای تحویل آتی این کالا نیز با 1.1‌درصد افزایش به ازای هر MBTU 2.80دلار معامله شد. این در حالی است که یک‌سال قبل بهای گاز به ازای هر MBTU حدود 4دلار بود. (وال‌استریت)

11میدان نفتی لیبی غیرفعالند: شرکت نفت لیبی اعلام کرده به دلیل دزدی، غارت، خرابکاری و تخریب تجهیزات استخراج نفت 11میدان نفتی غیرقابل بهره‌برداری هستند. ادامه حیات اقتصاد لیبی به منابع نفتی و درآمد‌های حاصل از آن بستگی دارد اما جنگ میان شبه‌نظامیان سبب شده بنادر ارسال نفت بسته بمانند و تولید طلای سیاه در 4‌سال اخیر به شدت کاهش یابد. (نیویورک‌تایمز)


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25735/اقتصاد-جهان