گمشده‌ها
 
در روز درختکاری اتفاق افتاد
 
حضور پرشائبه دونیرو در تهران شهرام شهيدي طنزنویس
 

دونیرو در تهران. این تیتر شما را یاد چه می‌اندازد؟ شما را هم یاد چیزی نیندازد یاد یک عده دل نگران و دلواپس می‌اندازد که باید پاشنه کفش را ور بکشند و بیایند به حضور رابرت دونیرو در تهران اعتراض کنند. حالا هرچه بگویی اسم آن هنرپیشه مطرح ‌هالیوودی دنیرو است نه دونیرو، می‌گویند نخیر اسمش را عوض کرده‌اید که حضورش را لاپوشانی کنید. به‌هرحال فارغ از این مسائل بالاخره خودروی دونیرو که دوستدار محیط‌زیست است در تهران رونمایی شد. آن هم در آستانه روز درختکاری. گفتیم برویم بین مردم ببینیم نظر آنها در مورد دونیرو چیست و اصلا آنها در روز درختکاری چه کار کرده‌اند:
فواد 29ساله: من و خانواده‌ام به درختکاری خیلی اهمیت می‌دهیم. برای همین در روز درختکاری صبح زود بلند شدیم رفتیم از جلوی یک خانه ویلایی که درخت‌های خیلی خوشگلی داشت کلی درخت کندیم و آوردیم گذاشتیم توی حیاط خودمان تا سر صبر و سر فرصت با سلیقه در حیاط خودمان بکاریمشان. همیشه یادتان باشد از مستکبر باید کند!
مهناز: با خودوری دونیرو سلفی هم میشه گرفت؟ آدرسش را وایبر می‌کنین؟
حسن دلواپس‌منش 48ساله: ما در روز درختکاری ضد سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد تحصن کردیم. نگویید ارشاد چه ربطی به درختکاری دارد. ارشاد مسئول درختکاری نیست اما مسئول چاپ کتاب شعر هست که؟ چرا شاعری در این کشور زندگی می‌کرده که سروده برادرم شفای باغچه را در انهدام باغچه می‌داند؟ می‌بینید؟ هم تهدید نظامی است و گزینه روی میز و هم عملا دارد ضد سیاست‌های محیط زیستی شعر می‌گوید. برادرش را هم الکی علم کرده وگرنه این عقیده خودش بوده. حالا شاعرش از دنیا رفته باشد کتابهاش که از دنیا نرفته؟ باید کتابهاش را خمیر کرد. ارشاد باید این کار را بکند وگرنه ما هر‌ سال در روز درختکاری در اعتراض به قطع درختان برای تولید کاغذی که این شعر روی آن چاپ شده جلوی ارشاد تحصن می‌کنیم تا کارت زرد وزیر تبدیل شود به کارت قرمز.
اعظم 35ساله: ما همین الانشم ماشین دونیرو در خانه داریم. دیگه این همه سروصدا هم نداریم به خدا. مردم چه افاده‌ها که نمیان. ماشین دونیرو؟ واقعا که. مگه ماشین ما دونیرو نیست؟ صبح اول با نیروی دست هلش میدیم و روشنش می‌کنیم. بعدش با نیروی بنزین حرکت می‌کنه. دیگه این‌که پز و افاده نداره.
اسماعیل 17ساله: کاشت درخت از مهمترین سابجکت‌های کشور است. این موضوع در کلی از اپلیکیشن‌های موجود در بازار هم هست و خیلی هم گود و نایس بهش پرداخته شده. اتفاقا تو وایبر دیدم یک کاپیتان ایرلاین معروف نوشته بود نهال امروز، زغال فرداست. امروز به کار فردا بچاق و همه می‌دانند وقتی تو وایبر و اینستاگرام چرخ می‌خوری هیچی بهتر از قلیان کار درست نیست. پس همه باید برای داشتن فردایی پر زغال، نهال بکاریم.
مهرانه 26ساله: درخت هم مثل عاشق بینواست. نباید کاشتش. شما دوست دارید کسی شما را بکارد؟ تا حالا اینقدر قانع شده بودین؟ لایک را بزن ‌هانی. استاتوس امروزم بود تو فیس‌بوک. فالو هم یادتان نره. لایک در برابر لایک
میثم سن نامشخص: این سیاست درختکاری از سیاست‌های استعماری است. درخت بیشتر آب بیشتر می‌خواهد و با آب دادن بیشتر درختان، آب هدر رفته و ما شهروندان تشنه‌تر می‌شویم. اینها همه از سیاست‌های غلطی است که همه فکر نکرده اجرایش می‌کنند بدون این‌که بدانند چه مار هولناکی روی این گنج خوابیده!


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/25771/در-روز-درختکاری-اتفاق-افتاد