سنگینی گرد و غبار بر آسمان 5 استان کشور
 

 


شهروند| میهمانی گرد و غبار سومین روز را هم پشت سر گذاشت. از روز جمعه گرد و غبار، بار دیگر میهمان ناخوانده جنوب، جنوب غربی و غرب کشور شده. خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌هایی هستند که در روزهای گذشته نه آسمان آبی دیده‌اند و نه هوایی داشته‌اند که قابل نفس کشیدن باشد. غلظت ذرات معلق از روز جمعه افزایش یافت و در نخستین روز هفته به اوج رسید. در روز شنبه خبر‌ها از رسیدن غلظت گرد و غبار در خوزستان به 5 برابر حد مجاز و در لرستان به 10 برابر استانداردها حکایت داشتند؛ حکایتی تکراری و تلخ.
پیش‌بینی می‌شد، در روز یکشنبه آرامش به شهرهایی که در گرد و غبار غرق شده بودند، بازگردد و آسمان آبی شود اما این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد، تا عصر دیروز آسمان در شهرهای خوزستان، کرمانشاه، ایلام، فارس و کهگیلویه
و بویر احمد همان رنگی بود که از روز جمعه به خود گرفته بود، رنگ غبار.
نصرالله کرمی، مدیرکل سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، وضع آلودگی هوا در این استان را خطرناک می‌داند و به ایسنا می‌گوید: «براساس سنجش کیفیت هوای استان از 2 ایستگاه تحقیقات محیط‌زیست گچساران و یاسوج، مقدار ذرات معلق (ریزگردها) در شهر یاسوج 353 و در شهر گچساران 386 میکروگرم بر متر مکعب استخراج شده که این مقدار از لحاظ استانداردهای ملی، وضع هوا را از نظر سلامت انسانی خطرناک تعیین می‌کند.»
بر اساس گزارش اداره کل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد، میانگین آلودگی هوا از روز شنبه تا یکشنبه در شهر یاسوج 280 میکروگرم بر مترمکعب بوده که 2 برابر حد استاندارد است. عطا پورشیرزاد، مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد دراین‌باره می‌گوید: «میزان آلودگی هوا در شهرستان گچساران نیز ۳۶۵ میکروگرم بر مترمکعب بوده که ۲.۵ برابر حد استاندارد بوده است.» درباره وضع سایر شهرستان‌های این استان، اطلاعاتی در دست نیست، چرا که به گفته پورشیرزاد، ایستگاه سنجش آلودگی تنها در شهرهای یاسوج و گچساران فعال هستند و ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی در مابقی شهرهای استان نیازمند اعتبارات لازم است. به همین دلیل از وضع سایر شهرستان‌های استان اطلاعی نداریم.
در روزهای گذشته، ایلام آب و هوای عجیبی را پشت سر گذاشته است. هوا بارانی است اما باران نتوانسته سایه گرد و غبار را از سر این استان کنار بزند. به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد باران هم در مقابل ریزگردها کم آورده و گل‌ها به گِل نشسته‌اند. در همین خصوص مازیار سلیمان‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست ایلام با اشاره به این‌که بنابر آمارهایی که از صبح دیروز توسط ایستگاه‌های آلودگی‌سنج در سطح استان گزارش شده، وضع ریزگردها به هشدار نرسیده اما روند غلظت در استان در حال افزایش است.پیش‌بینی افزایش غلظت ریزگردها در حالی از سوی مدیرکل محیط‌زیست ایلام، مطرح می‌شود که مجتبی میهن‌پرست کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان معتقد است که «پدیده مرموز گرد و غبار در استان وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود، بارش باران در روزهای آینده غلظت آن را کاهش دهد.» در روزهایی که پیش‌بینی می‌شد، آرامش از شنبه بعد از ظهر به آسمان استان‌های جنوبی، جنوب غربی و غربی کشور بازگردد، غبار خود را به استان فارس رساند تا آرامش همچنان از چشم استان‌های جنوبی کشور دور بماند. به گزارش اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس و به استناد سنجش‌های انجام‌شده توسط دستگاه‌های پرتابل و ثابت، میزان آلاینده‌ها در هوای شهرهای شیراز، زرقان، خرمبید، نورآباد، مرودشت، نی‌ریز و لامرد، بالاتر از حد مجاز اعلام شده است. وضع هوای شهر شیراز به لحاظ ذرات معلق، در ساعت 11 صبح روز شنبه، به‌طور میانگین 282 میکروگرم در مترمکعب بوده که این میزان حکایت از ناسالم بودن هوا دارد. همچنین براساس گزارشات واصله از سایر نقاط استان، وضع میزان ذرات معلق PM10 در سایر نقاط استان مانند شهرهای خرمبید 366، نورآباد 233، زرقان 330، مرودشت 282، نی‌ریز 286 و لامرد 206 میکروگرم گزارش شده است. به گزارش ایسنا، طبق اعلام اداره هواشناسی، منشأ بروز این گرد و غبار، صحرای عربستان بوده که وجود سیستم کم‌فشار در استان باعث تشدید این پدیده شده است. براساس گزارش محیط زیست، در صورت وزش باد و افزایش جریان هوا، احتمال کاهش میزان گرد و غبار وجود دارد اما در صورت پایداری وضع جوی، شاهد افزایش گرد و غبار خواهیم بود.لرستان دیگر استان کشور بود که برای سومین روز متوالی آسمانش پر از گرد و غبار بود. به گفته سعید دزفولی نژاد، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط‌زیست استان کرمانشاه، هوای استان برای سومین روز متوالی خارج از شرایط استاندارد است و غلظت ذرات موجود معلق در هوا در ساعات میانی دیروز، 329 میکروگرم بر مترمکعب بود. او با اشاره به این‌که اگر روند افزایشی غلظت گرد و غبار ادامه پیدا کند، وارد وضع هشدار خواهیم شد، به ایسنا می‌گوید:  «طی 12 ساعت دیروز یعنی از ساعت 24 شب یکشنبه تا 12 ظهر دیروز میانگین غلظت ذرات معلق موجود در هوای شهر کرمانشاه 141 میکروگرم بر مترمکعب هوا بوده که اگرچه بیانگر وضع استاندارد است اما شاهد روند صعودی افزایش غلظت ذرات معلق موجود در هوای کرمانشاه بودیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/28308/سنگینی-گرد-و-غبار -بر-آسمان-5--استان-کشور