روزنامه شهروند کد خبر: 218916 تاریخ خبر: ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ دي وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال گذشته ادامه یابد وزارت صمت مخالف عرضه خودرو در بورس نیست در پی نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تعیین تکلیف ادامه پذیرش و عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، وزیر اقتصاد موضوع را در دستور کار شورای عالی بورس قرار خواهد داد. لازم به ذکر است تاکنون هیچ درخواست قانونی از سوی دستگاه ها و نهادها برای توقف این روند واصل نشده است. در همین خصوص امید قالیباف نیز اظهار کرد: <<وزارت صمت به همراه وزارت امور اقتصادی و دارایی به هیچ عنوان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف نیستند.>>سخنگوی وزارت صمت افزود: <<با اتمام مهلت قانونی مصوبه سران قوا در تعیین قیمت خودرو توسط ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت به حوزه تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کرده که همین موضوع عرضه خودرو در بورس کالا را با ابهاماتی همراه کرده است.>>او در مورد عرضه خودروهای جدید در بورس کالا گفت: <<فرآیند عرضه خودروهای جدید در بورس کالا در چارچوب نظر شورای رقابت و وزارت صنعت صورت خواهد گرفت.>>قالیباف درباره عرضه خودروی دنا پلاس در بورس کالا تصریح کرد: <<مدیرعامل ایران خودرو در مکاتبه ای با سازمان بورس خواستار لغو عرضه دنا در بورس کالا شده بود که امروز اعلام شد بورس کالا با فروش دنا پلاس موافق است و این موضوع اجرایی خواهد شد. در همین زمینه اگر ایران خودرو مشکلی نداشته باشد، عرضه دنا فردا انجام می شود.>> آخرین آمار معاملات خودرو بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۱۸ دی ماه نشان می دهد که در نتیجه فروش ۳۴هزار و ۸۱۶ خودرو در بورس کالا، ۱۰هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان سود از جیب دلالان به خودروساز و خریدار خودرو منتقل شده است. در این میان ۵هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان منفعت تولیدکنندگان، ۴هزار و ۴۲۰میلیارد تومان منفعت خریداران خودرو و ۵۴۰میلیارد تومان منفعت دولت از دریافت مالیات ارزش افزوده همگی از مزایای ورود خودرو به بورس کالا بوده است که در مجموع باعث شده دست دلالان همانند روش قرعه کشی به رانت ۱۰هزار میلیارد تومانی نرسد. به عبارت دیگر اگر روند قرعه کشی و قیمت گذاری دستوری خودرو ادامه پیدا می کرد، با معامله فقط ۳۴هزار و ۸۱۶ دستگاه که رقمی اندک به نسبت تولید خودروسازان است، ۱۰هزار میلیاردتومان رانت از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها نصیب افراد غیرمصرف کننده می شد، اما با تدبیر انجام شده و رشد عرضه ها این حجم رانت عظیم در حال پاک شدن از صحنه اقتصاد و بازار خودرو است.