روزنامه شهروند کد خبر: 25742 تاریخ خبر: ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند تصویر‌‌سال روز گذشته به کار خود پایان داد تجلیل از نقاشی که دیگر در سرزمین خودش نیست شهروند| روز گذشته، جشن تصویر سال تمام شد. جشنی که می توان آن را بزرگترین گردهمایی هنرمندان در عرصه تصویر دانست. سیف الله صمدیان سال هاست که خودش این جشن را به تنهایی اداره می کند، به تنهایی اما به اندازه یک وزارتخانه. او امسال بخش ویژه ای هم داشت: <<تجلیل از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در قالب دوازدهمین جشن تصویرسال.>> این مراسم چهارشنبه ۱۳ اسفند در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و در آن از آیدین آغداشلو، کامبیز درم بخش، ابراهیم حقیقی، محمد فرنود، محسن راستانی و احمد معینی جم تقدیر شد. در این برنامه جای آیدین آغداشلو خالی بود. صمدیان دراین باره گفت: <<مطمئنم چسب آغداشلو از جنسی نیست که به تن خارج از ایران بچسبد؛ مطمئنم که او به زودی بازمی گردد. شاملو در مصاحبه ای گفته بود: <<من این جایی ام/ چراغم در این خانه می سوزد.>> یک روز در <<دهکده>> به او گفتم این حرف ها اصلا به شما نمی آید، همه فکر می کنند که شما می بایست یک جهان وطن تمام عیار باشید و مرز و طبیعت وطن تان به وسعت تمام جهان است و قطعا باور نخواهند کرد که شما این قدر وابسته به آب و خاک خودتان باشید. در پاسخم گفت، در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی ام در آمریکا، با علم به این که می دانستم که پستخانه نزدیک محل اقامتم رأس ساعت 9 صبح باز می شود، بی اختیار و از سر شوقی مطمئن از ساعت هشت صبح خودم را جلوی در بسته آنجا می یافتم که شاید نامه ای یا یادداشتی از ایران برایم آمده باشد؛ آن روزها تمام دلخوشی من به اتصالم به ایران به همین نامه ها بود که در اکثر موارد با دست خالی به خانه برمی گشتم! ابراهیم حقیقی - هنرمند طراح گرافیک- بعد از صحبت های صمدیان پشت تریبون رفت و درباره آیدین آغداشلو گفت: <<آیدین کارشناس نقاشی، منتقد، سخنور، معلم و طراح است که در همه این توانایی ها یکی است. به روایت بیضایی استادکار نقاشی چه می کند که معاصر را کهن و کهن را معاصر می کند؟ چگونه است که این ساخته ها به هماهنگی می رسند.خود آیدین می گوید منتقد باید باسواد باشد و سواد بسیط است، همان سوادی است که این روزها مهجور مانده است. منتقد باید نمونه های متعدد را دیده باشد و در آن رشته خاص بر فرهنگ و دوران منطقه اش تسلط داشته باشد.>> سیف الله صمدیان - دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر - البته در این مراسم درباره برنامه جدید تصویرسال یعنی تقدیر از آثار و رویدادهای شاخص هنرهای تجسمی 93 هم توضیحاتی داد: <<امسال پنج رویداد با قدردانی از 6 هنرمند انجام می شود. اسمش را <<تجلیل>> نمی گذاریم؛ چرا که ما فقط درحد امکانات خود از هنرمندان قدردانی می کنیم. این برنامه تقدیر از حرکت های شاخص هنری و جمع بندی بهترین های سال است که به عنوان رویدادهای مهم سال در عرصه هنرهای تجسمی بازبینی و قدرشناسی می شوند.>> در این مراسم کامبیز درم بخش به خاطر انتشار کتاب <<مینیاتورهای سیاه>> که از سوی نشر تاش منتشر شده، محسن راستانی به خاطر انتشار کتاب <<زمان سخت>> که از سوی نشر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده، ابراهیم حقیقی برای نمایشگاه مروری بر پوسترهای 40 سال گذشته اش، آیدین آغداشلو به خاطر نمایشگاه نقاشی هایش بعد از 40 سال و محمد فرنود و احمد معینی جم برای گزارش تصویری جداگانه شان از جام جهانی2014 برزیل ثبت کرده اند، تقدیرشدند. همچنین مالتی مدیاهای جداگانه ای برای هریک از رویدادهای منتخب سال توسط مرکز فیلم تصویر ساخته شده بود. هادی حیدری – کاریکاتوریست - درباره کارهای درم بخش گفت: <<سنت استفاده از زبان استعاره در دوره های مختلف تاریخ کارتون در ایران و کشورهای نظیر ایران متداول بوده است. کتاب <<مینیاتورهای سیاه>> نمونه درخشانی از این شیوه است. زبان استعاره میراثی است که از ابتدای ورود هنر کارتون در ایران نسل به نسل چرخیده و به کارتونیست های نسل نو رسیده است. زبانی که هنوز کارایی خویش را دارد و راه حل موثری است برای گریختن از چنگال سانسور.>> سپس مالتی مدیای مربوط به گزیده 40 سال پوسترهای ابراهیم حقیقی پخش شد و امیر اثباتی -طراح صحنه و لباس سینما -درباره او و پوسترهای سینمایی اش سخن گفت. اثباتی، حقیقی را هنرمندی چندوجهی دانست و گفت: <<کارهای او از نظر موضوع به فیلم های بلند و پوسترفیلم های کوتاه و همچنین پوسترهای جشنواره ها تقسیم می شود. در دوره اول حضور شاخص آقای حقیقی را در دو جنبه می توان دید؛ یکی آنجا که در کانون پرورش فکری در کنار هنرمندان و طراحان مطرح، پوسترهای زیبایی طراحی کرد و مجموعه نفیسی رقم زد و دیگری دوره ای بود که پوسترهایی را برای سینمای آزاد ارایه کرد که در آنها می توان نگاه تازه ای را دید.>> این مدیر هنری کمپین تبلیغاتی در سینمای ایران، همچنین به پایه گذاری گرافیک مدرن توسط مرتضی ممیز اشاره کرد و گفت: <<پوسترهایی که زنده یاد مرتضی ممیز طراحی کرد در ذائقه علاقه مندان سینما تاثیرگذار بود و یکی از کسانی که آن را پی گرفت حقیقی بود. بعد از انقلاب قدری به تبلیغات سینما توجه شد و بنیاد سینمایی فارابی به گرافیک در سینما توجه بیشتری نشان می داد. حقیقی قبل از انقلاب پوستر فیلم سینمایی طراحی نکرد چرا که در آن دوره، طراحی پوستر گونه خاصی بود و به گرافیست های تحصیل کرده میدان داده نمی شد و در این میان فقط ممیز با شیوه خاص خود طراحی هایی داشت.>> سپس سیدعباس میرهاشمی - رئیس انجمن عکاسان دفاع مقدس – برای صحبت درباره عکس های محسن راستانی از زندگی و جنگ بوسنی و انتشار کتاب <<زمان سخت>> این هنرمند پشت تریبون قرار گرفت. میرهاشمی با اشاره به تأسیس انجمن عکاسان دفاع مقدس در 12 سال پیش توضیح داد: <<به خاطر غفلتی که در دهه 50 و 60 در حوزه عکس حوزه دفاع مقدس شده بود این انجمن خود را موظف دانست که وارد عمل شود و آثاری را که مورد غفلت واقع شده و در معرض نابودی بود جمع آوری کند. در نتیجه دوستان دور هم جمع شدند و در گردآوری و ساماندهی آثار تلاش کردند. تعداد زیادی از نگاتیوهای دوره جنگ و انقلاب را جمع شدند.>> در پایان این مراسم سیف اله صمدیان با حضور مجید ملانوروزی -مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران - با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی شرکت <<دایاسیستم>>از این شش هنرمند تقدیر کردند.