شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
اتفاقی که با تکمیل پروژه موزه المپیک و تالار مشاهیر ورزش رخ خواهد داد
تماشای تاریخ ورزش ایران در یک قاب

[شهروند] در یکی، دو‌سال اخیر یکی از برنامه‌های اصلی صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک تقدیر از قهرمانان و پیشکسوتانی بوده که قبلا برای ورزش ایران افتخارآفرینی کردند. از راه‌اندازی موزه ورزش تا نصب پلاک افتخار بر سر درِ منزل قهرمانان و درنهایت دیروز افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران که قرار است محلی برای قرارگرفتن سردیس قهرمانان نامدار ایرانی از المپیک 1948 به بعد باشد.

رونمایی از سردیس قهرمانان با حضور حناچی و مونسان
حتی کرونا هم طرح‌هایی که کمیته ملی المپیک برای تقدیر از قهرمانان دارد را متوقف نکرده و دیروز با دعوت رئیس این کمیته تعدادی از مسئولان غیرورزشی کشور ازجمله حناچی شهردار تهران و مونسان وزیر میراث فرهنگی در محل موزه ملی ورزش حاضر شدند تا در آیین افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران شرکت کنند. وزیر ورزش و خیلی از پیشکسوتان و مسئولان ازجمله مصطفی ‌هاشمی‌طبا هم در این مراسم حاضر بودند که درنهایت منجر به افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران شد؛ جایی که قرار است به صورت ماهیانه تعدادی از سردیس‌های قهرمانان به آن اضافه شود. دیروز تندیس زنده‌یاد سیامند رحمان،‌ قوی‌ترین مرد پارالمپیکی جهان که چندماه قبل به‌طور ناگهانی درگذشت، در کنار سردیس پیشکسوتانی همچون محمود ملاقاسمی، علی میرزایی، محمدمهدی یعقوبی، امامعلی حبیبی و محمدابراهیم سیف‌پور رونمایی شد.

یادبودهایی که جایش در ورزش خالی بود
چندوقتی است که مسئولان کمیته ملی المپیک به خانه قهرمانان المپیک در طول تاریخ در شهرهای مختلف می‌روند و پلاکی را بر سر درِ منزل آنها نصب می‌کنند تا به نوعی از این پیشکسوتان و ورزشکاران تقدیر کنند. حالا هم که کمیته ملی المپیک تصمیم به راه‌اندازی تالار مشاهیر ورزش ایران گرفته، به نظر می‌رسد جای اتفاقاتی از این دست در کنار افتتاح موزه ملی ورزش در ایران خالی بود؛ اتفاقی که با ابتکار صالحی‌امیری و مشاورانش در کمیته ملی المپیک رخ داد. رئیس کمیته ملی المپیک که دیروز قول شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی را برای همکاری در جهت گسترش موزه ملی ورزش و تالار مشاهیر گرفت، درباره این اقدامات می‌گوید: «در موازات این اتفاقات پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران را داریم که به مراتب مهم‌تر از موزه است. ثبت و ضبط هرچه در ذهن قهرمانان ورزش ایران است، بسیار برای نسل‌های آینده اهمیت دارد. ما 5‌میلیون عکس دریافت کردیم که این بانک اطلاعاتی کمیته ملی المپیک می‌تواند در اختیار اصحاب رسانه هم قرار گیرد. ما درحال تکمیل زنجیره‌ای هستیم که از موزه آغاز شده و با تاریخ شفاهی ادامه دارد و در آینده نیز اقدامات دیگری انجام خواهد شد.» به نظر می‌رسد با طرح‌هایی که صالحی‌امیری در سر دارد، تا چند‌سال آینده ساختمان کمیته ملی المپیک به پایگاهی برای شناخت قهرمانان بزرگ ورزش ایران تبدیل شود.


تعداد بازدید :  560