شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
نقدی بر فیلم کازابلانکا
بزرگ‌ترین سوء‌تفاهم تاریخ سینما

محمدعلی محمدپور
کازابلانکا سَم است. سم خالص. اگر فیلم را رنگی کنیم، صحنه آخر به جای فرودگاه لوکیشن را پارک تصور کنیم، بعد یک آهنگ «آهای عالیجناب عشق» رویش بگذاریم قشنگ می‌شود با کپشن «این چه سمی بود آخه من دیدم» آن را با دونقطه و کلی پرانتز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. بعضی کازابلانکا را بهترین عاشقانه تاریخ سینما می‌دانند که به نظرم این افراد نه بویی از عشق برده‌اند، نه تاریخ می‌دانند، نه حتی یک عکس با صندلی سینما، ظرف شکوفه فیل و هشتگ #فیلم_خوب_ببینیم دارند. از نظر من، فیلم حداکثر یک سوء‌تفاهم است. قصه به اصطلاح خودش می‌‌خواهد یک مثلث عشقی ترسیم کند، درحالی ‌که پاره خط هم نمی‌شود. به‌خصوص برای ما که امروز در سریال‌های نمایش خانگی‌‌مان رسما با مستطیل، ذوزنقه و هذلولی عشقی مواجهیم.
همفری بوگارت کلا سیگار است. شما سیگار را از او بگیرید، پالتویش را دربیاورید، کلاهش را بردارید، زیر چک و لگد بگیریدش، با یوسف صیادی توی فیلم «پیتزا مخلوط» مو نمی‌زند. اینگرید برگمن تکلیفش با خودش معلوم نیست. گفته می‌شود نقش را قرار بوده میشل مورگان با دستمزد بالا بازی کند اما خانم برگمن آمده با نصف قیمت نقش را از آنِ خود کرده. خواهرم چرا بازار را خراب می‌کنی؟ از همه بدتر شخصیت ویکتور لازلو است. یک ماست تمام‌عیار. اصلا توی باغ نیست طرف. اسمش را گذاشته مبارز؟ به جان چگوارا، سیب‌زمینی‌های توی خورشت قیمه از او مبارزتر هستند. من نمی‌فهمم این السا دقیقا به چی این بشر دلش را خوش کرده.
اسم فیلم را گذاشته‌اند: کازابلانکا. اگر اسم فیلم را عوض کنیم، بگذاریم دماوند یا فیروزکوه چه فرقی می‌کند؟ می‌گویید کازابلانکا شهر استراتژیکی برای ارتباط اروپا با آمریکا بوده؟ خب جاده فیروزکوه هم ما را در هر نوع تعطیلی به شمال وصل می‌کند. فیلم کلا دوخط دیالوگ «چشمات اذیت نمی‌کنه ولی پدر منو درآورده» دارد و بقیه دیالوگ‌هایش ماقبل حمید نعمت‌الله است. چی؟ آن دیالوگ هم ربطی به این فیلم ندارد؟ من خودم با دنبال‌کردن هشتگ کازابلانکا توی اینستا دیدم. بیا. دیگه بدتر. فیلم کلا یک دیالوگ خوب دارد که آن هم اصلا به فیلم ربطی ندارد. پس فقط از این فیلم می‌ماند دیالوگ «عشق یعنی حالت خوب باشه» که آن هم مربوط به این فیلم نیست؟ ببخشید من نمی‌فهمم این ادمین‌های اینستا چه کار می‌کنند. دو خط اطلاعات موثق نمی‌توانید به مخاطب بدهید؟ یعنی می‌خواهید بگویید جمله «من هکر هستم چراکه نام تو را بر قلبم حک کرده‌ام» هم دیالوگ آل‌پاچینو نبوده و آل‌پاچینو هم اصلا توی این فیلم بازی نکرده؟ جداً که دنیای بدی شده.


تعداد بازدید :  249