شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در آیین معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد:
با حضور حداکثری داوطلبان شفافیت افزایش یابد
از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر، حجت‌الاسلام‌‌مهدی فقیه به عنوان مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر منصوب شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در آیین معارفه حجت‌الاسلام  مهدی فقیه، به‌عنوان مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بار دیگر بر اهمیت لزوم شفافیت در تمام پروژه‌های داوطلبانه تأکید کردند. ایشان در این مراسم که صبح روز گذشته در ساختمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر  برگزار شد، سخنان خود را با اشاره به میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) آغاز و تصریح کرد: «جمعیت هلال‌احمر سازمانی مردم‌نهاد، غیرانتفاعی، خیریه و داوطلب‌محور است. جمعیتی خدمتگزار که به مردم خدمت می‌کند و تسکین آلام بشری فلسفه وجودی آن است.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در این مراسم جمعیت هلال‌احمر را یک نهاد یاری‌گر و غیردولتی برمی‌شمارد که در ظاهر ساختار حاکمیتی دارد و در برخی موارد معینِ دولت و حاکمیت نیز است، اما در ماهیت یک سازمان مردم‌نهاد و برآمده از آحاد مردم است. نماینده رهبر معظم انقلاب در این مراسم با تأکید براین ماهیت داوطلبانه جمعیت به حاضران توصیه می‌کند که داوطلبی و بهره‌گیری از مشارکت داوطلبانه را سرلوحه کار قرار دهند.

قدردانی از فعالیت‌های داوطلبانه
نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر در ادامه، از همه همکاران در این نهاد مردمی اعم از مسئولان و داوطلبان، که صادقانه، خالصانه، ایثارگرانه و جان بر کف در حوادث مختلف به مردم خدمت کرده‌اند، تقدیر کرد و این خدمت را که در مسیر رضای خداوند است، بسیار ارزشمند دانست. او ضمن تقدیر از عملکرد مسئولان و اعضای داوطلب سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مقابله با ویروس کرونا و سیل ‌سال  گذشته، افزود: «جمعیت هلال‌احمر در طول نزدیک به 98سالی که از عمر خود را گذرانده، فعالیت‌ها‌ی گوناگونی انجام داده است از جمله؛ ترویج مهرورزی، نیکوکاری، هم‌افزایی و مشارکت در خدمات عام‌المنفعه و همچنین ارتقای ظرفیت اجتماعی و فرهنگی هلال‌احمر از رویکردهای بارز این سازمان مردم‌نهاد بوده که نتایج درخشانی نیز به دنبال داشته است.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با بیان اینکه هلال‌احمر نهاد تجاری، سودآور و تاجر نیست، تصریح کرد: «جمعیت هلال‌احمر نهادی مردمی و خدمتگزار است که در حوادث و سوانح در خط مقدم خدمتگزاری به مردم قرار می‌گیرد.»

خدمت به مردم، عنصر اساسی جمعیت
او خدمت به مردم را عنصر اساسی جمعیت هلال‌احمر دانست و تأکید کرد: «عنایت خداوند متوجه جایی است که مردم حضور دارند و مردمی‌بودن سرمایه عظیمی است. اگر بخواهیم از یاری مردم استفاده کنیم و دست ارتباط توانمندان با نیازمندان ‌باشیم، باید اعتماد مردم را جلب کنیم و این موضوع بسیار پراهمیت است.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه با بیان اینکه همه پروژه‌های داوطلبانه باید از قالبی شفاف برخوردار شوند، تصریح کرد: «شفافیت به معنی این است که مردم جامعه اثرِ کار داوطلبانه را حس کنند، شفافیت را نباید با تبلیغات توجیه کرد. اساس شفافیت بر اثر بخشی از خدمت داوطلبانه است. مردم باید حس کنند که کمک‌های آنان در شرایط بحران چگونه و در چه مسیری هزینه می‌شود.» او با بیان اینکه مردم باید بدانند این نهاد مردمی شفاف است، افزود: «شفافیت در جمع‌آوری کمک‌های مردمی باید در قالب سیستم‌های هوشمند و قابل گزارش‌گیری و رهگیری دنبال شود.»

هلال‌احمر متعلق به آحاد مردم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر متعلق به همه آحاد مردم ایران است، افزود: «سازمان داوطلبان نباید خود را محصور در گروه یا قشر خاصی کند. سازمان داوطلبان باید سرریز همه سرمایه‌هایی باشد که می‌توانند روی اجتماع اثر بگذارند. باید در این مجموعه از همه اقشار اعم از کارگر و کشاورز تا استاد و دانشمند و فرهیخته و هنرمند و... داوطلب داشته باشیم. اهمیت این امر وقتی محقق می‌شود که سرمایه‌های اجتماعی شناسایی، سازماندهی و هدایت شوند.» نماینده رهبر معظم  انقلاب در ادامه با ذکر خاطراتی از دوران طلبگی خود، از مرحوم آیت‌الله حاج نصرالله شاه‌آبادی به‌عنوان فردی اسوه و الگو یاد کردند که در طول عمر گران‌قدر با آبروی خود به‌عنوان سرمایه ‌اجتماعی در فعالیت‌های خیرخواهانه مشارکت داشته‌ا‌ند.
او با بیان اینکه نباید کار داوطلبانه را تنها محدود به مشارکت مالی دانست، افزود: «مهم نیست داوطلب،  کار کوچک یا بزرگی انجام ‌دهد، هم اینکه فردی عاشقانه و داوطلبانه اقدام به کار خیر کند، باید برای فعالیتش ارزش قایل باشیم.» او درباره نگاه بشردوستانه خدمتگزاران هلال‌احمر در همه امور، گفت: «در همه برنامه‌ریزی‌ها، بودجه تعیین‌کردن‌ها و مدیریت نیروی انسانی و منابع باید نگاهمان بشردوستانه باشد. خدمات هلال‌احمر برای رضای خداوند است و این موضوع ارزش این نهاد مردمی را بالا می‌برد».

اهمیت توجه به خواسته‌های داوطلب
مسأله اهمیت نگهداشت داوطلب موضوع دیگری است که نماینده معظم رهبر انقلاب در این مراسم بر آن تأکید کرد. او توجه‌نکردن به خواسته‌ها و گفته‌های داوطلبان را چالشی بزرگ برای جمعیت هلال‌احمر برمی‌شمارد و در این خصوص اضافه کرد: «باید زیرساخت‌های ارتباطات داوطلبان را با یکدیگر در جمعیت فراهم کنیم، در غیراین صورت عدم انگیزش داوطلبان موجبات ریزش آنان خواهد بود» اعتمادسازی موضوع دیگری است که نماینده ولی‌فقیه در این مراسم به آن اشاره ‌کرد. او اعتماد مردم را بزرگ‌ترین سرمایه جمعیت عنوان کرد و افزود: «باید سازوکارهایی ایجاد شود که اعتماد مردم را افزایش دهد. یکی از این سازوکارها شفاف‌سازی است.» نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر  مستندسازی در حوادث را جهت کاهش آسیب‌ها و کمک‌رسانی در آینده یکی دیگر از سازوکارهایی برشمرد که باید در سازمان داوطلبان دنبال شود.
نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمردر  بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر نقش نظارتی و هدایتی این حوزه افزود: «نظارت دقیق باعث جلوگیری از فساد خواهد شد و هدایت سبب ارتقای جایگاه و برنامه‌محوری خواهد بود». ایشان با تأکید بر اینکه دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان داوطلبان یک جایگاه تشریفاتی نیست، تصریح کرد: «این بخش می‌تواند عامل موثر در اعمال نظارت شرعی بر فعالیت‌ها و توسعه هدایت و بسط امور فرهنگی در حوزه داوطلبان شود.» نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر در پایان این مراسم از بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد. نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز در این مراسم به بیان گزارش‌هایی از عملکرد این سازمان در یک‌سال گذشته پرداخت.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مراسم معارفه مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در این سازمان اظهار کرد: «حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فقیه در این سازمان نویدبخش تعالی سازمان در ظرفیت‌سازی برای انجام کارهای عام‌المنفعه و کمک‌رسانی به مردم در شرایط اضطرار و بحران است.»
محمد نصیری با اشاره به مروری از خدمات سازمان در بحران‌های اخیر کشور ازجمله سیل، خشکسالی و شیوع ویروس کرونا افزود: «تمامی این خدمات ارزنده از سوی داوطلبان بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی و مادی ارایه شده و تلاش‌مان این است که این کمک‌ها منسجم‌تر و با اثربخشی بیشتر جریان‌سازی خوبی به منظور توانمندسازی افراد محروم صورت گیرد.»
او با بیان اینکه سازمان داوطلبان به لحاظ ارتباط موضوعی فعالیت، همکاری تنگاتنگی با حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر دارد، خاطرنشان کرد: «گزارش‌دهی و شفاف‌سازی از اولویت‌های‌مان در جهت حفظ اعتماد مردمی و میزان چشمگیر جمع‌آوری کفاره روزه امسال برای نخستین‌بار از سوی سازمان داوطلبان، نشانگر این سرمایه بزرگ اجتماعی است.» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «همچنان کار خیر در ایران، متصل به معنویت و اعتقادات مذهبی مردم است و امیدواریم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فقیه، بتوانیم بیش از گذشته منویات نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر درخصوص عمل به نیات واقفان و هدایت کمک‌های مردمی برای دستگیری از آسیب‌دیدگان و قشرهای آسیب‌پذیر را اجرا کنیم.»
 حجت‌الاسلام‌ ‌مهدی فقیه نیز در پایان این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمعیت هلال‌احمر افزود: «امیدوارم بتوانم طبق رهنمودهای نماینده رهبر معظم درجمعیت هلال‌احمر این سازمان مردم‌نهاد را در مسیر خدمات نوع‌دوستانه یاری کنم.»


تعداد بازدید :  193