شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
واکنش معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور به بازداشت اعضای جمعیت امام علی(ع)
مرجع رسیدگی، شورای ملی توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است

[شهروند] دو روز پس از بازداشت سه‌نفر از اعضای جمعیت امام علی(ع)، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در این‌باره واکنش نشان داد. زهرا عابدینی گفت که اگر مواردی در ارتباط با فعالیت‌های جمعیت مطرح باشد، طبیعتا مرجع رسیدگی به فعالیت موسسات مردم‌نهاد شورای ملی توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد است و به‌طور طبیعی اگر موضوع تخلف تشکلی مطرح باشد، مراتب تخلف در این شورا بررسی خواهد شد: «درصورتی که شورای ملی رأی به انحلال و جلوگیری از فعالیت تشکلی بدهد، طبق قوانین باز هم تصمیم شورای ملی با تأیید مراجع قضائی قابلیت اجرایی‌شدن پیدا خواهد کرد.» او گفت: «جمعیت امام علی(ع) یک موسسه خیریه است که با مجوز وزارت کشور به‌عنوان یک موسسه خیریه با اهداف کاملا اجتماعی و حمایتی ایجاد شده است و مانند همه موسسات خیریه درکشور متعهد است در چارچوب اساسنامه مصوب خود فعالیت کند و به‌طور قطع فعالیت‌های موسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد مادامی که در چهارچوب اساسنامه و ضوابط باشد، تحت حمایت‌های قانونی قرار دارد.» او این را هم گفته، اقدام اخیری که در ارتباط با دستگیری اعضای جمعیت امام علی(ع) انجام شده، براساس حکم مرجع قضائی در ارتباط با سه‌نفر از اعضای جمعیت صورت گرفته،  برابر بررسی  هیچ‌کدام از دفاتر جمعیت امام علی(ع) بسته نشده است و درحال حاضر موضوع جلوگیری از فعالیت‌های اجتماعی جمعیت مطرح نیست. به گزارش ایلنا، درحال حاضر درکشور بیش از ۸‌هزار موسسه خیریه رسمی وجود دارد و با وجود فعالیت‌های گسترده هزاران موسسه خیریه درکشور که بعضا با ده‌ها نمایندگی و شعبه و صدها عضو تحت نظارت دولت مشغول فعالیت هستند، تاکنون هیچ‌گونه محدودیتی درباره فعالیت این موسسات وجود نداشته و همواره تعامل مثبت و دوجانبه‌ای بین دولت و این موسسات درجهت خدمات‌رسانی اجتماعی وجود داشته است: «وزارت کشور و دولت خود را مکلف به حمایت از حقوق تشکل‌ها می‌داند و تا جایی که تشکل‌ها به هر شکلی از تکالیف قانونی و اساسنامه خودشان عدول نکرده و قوانین را رعایت کنند، طبیعتا امکان قانونی برای این حمایت‌ها فراهم است.»
عصر روز یکشنبه حساب توییتر جمعیت امام علی(ع) اعلام کرد، سه‌نفر از اعضای این جمعیت بازداشت شده‌اند. بعد از آن یکی از اعضای روابط عمومی جمعیت امام علی(ع) درباره جزئیات دستگیری سه‌نفر از اعضای این جمعیت به «امتداد» گفت: «جمعیت امام علی(ع) بیش از ۲۰‌سال است که در زمینه‌ آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. این جمعیت، یک جمع تازه‌تأسیس نیست. این جمعیت در اغلب آسیب‌های اجتماعی مداخله‌گرانه عمل کرده و مطالبه‌گرانه درخواست کرده است. محور صحبت‌ها و فعالیت این افراد در زمینه آسیب‌های اجتماعی است و ربطی به اتهامات مطرح‌شده مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی ندارد.
 روز گذشته پیگیر کارهای آنها بوده‌ایم و قرار بود وثیقه ببریم تا بعد از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شوند اما هیچ پاسخ درست و رسمی نشنیدیم.»
جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع)، یک تشکل مردم‌نهاد و غیردولتی است که از ‌سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و به انجام اقدامات خیریه به‌خصوص در حمایت از کودکان اشتغال داشته است. طبق اطلاعیه این جمعیت که در صفحه توییتر رسمی آن منتشر شده، شارمین میمندی‌نژاد موسس جمعیت امام علی(ع) و دونفر از اعضای آن (مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی‌البدل) شامگاه یکشنبه اول تیر بازداشت شده‌اند.
خبری که البته هنوز از سوی منابع رسمی تأیید نشده است.


تعداد بازدید :  284