شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
با وجود افزایش روزافزون تعداد مبتلایان در جهان کشورها محدودیت‌ها را کاهش می‌دهند
اوج کرونا
بیمارستان‌ها در پاکستان بیماران را قبول نمی‌کنند در آمریکا موج کرونا در جنوب و غرب این کشور در حال افزایش است تعداد مبتلایان جدید در مکزیک، کلمبیا و اندونزی هم در حال افزایش است عربستان سعودی اعلام کرده که مراسم حج امسال لغو نخواهد شد اما بسیار محدود برگزار خواهد شد چین 22 مورد جدید را ازجمله 13 نفر در پکن گزارش داده است

[مجتبی پارسا] در حالی ‌که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان همچنان در حال افزایش است، بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا قرنطینه را برداشته و محدودیت‌ها را کاهش داده‌اند. این افزایش تعداد مبتلایان در حالی است که در بخش‌هایی از اروپای غربی تعداد مبتلایان جدید به حالت ثبات رسیده یا کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هند روزانه حدود 15‌هزار مورد جدید ابتلا را ثبت می‌کند و روز سه‌شنبه برخی از ایالات‌ هند اقدامات قرنطینه‌‌ای جدیدی را اعمال کردند تا مانع از گسترش بیشتر این ویروس در این کشور یک‌میلیاردو300‌میلیون نفری شوند. پیش از این دولت قرنطینه سراسری را برداشته بود تا وضع اقتصادی کمی بهبود پیدا کند. به دنبال قرنطینه سراسری در هند میلیون‌ها شغل از دست رفته است.
بیمارستان‌ها در پاکستان بیماران را قبول نمی‌کنند اما با اقتصاد شکننده و آسیب‌دیده این کشور دولت همچنان مصمم است تا کشور را بازگشایی کند.
تعداد مبتلایان جدید در مکزیک، کلمبیا و اندونزی هم در حال افزایش است. برزیل با داشتن 1.1‌میلیون بیمار مبتلا به کرونا و 51‌هزار مرگ، بیش از هر کشور دیگری، البته به غیر از آمریکا، تحت‌ تأثیر کرونا قرار گرفته است. طبق آمارهای دانشگاه جانز‌هاپکینز، در آمریکا بیش از 2.3‌میلیون بیمار وجود دارد و از این میان، 120‌هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
در آمریکا موج کرونا در جنوب و غرب این کشور در حال افزایش است و با بازگشایی ایالات‌ و مقاومت بسیاری از آمریکایی‌ها برای زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی نگرانی‌ها در مورد مهار این ویروس نیز شدت یافته است. امروز قرار است دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی دولت، به کپیتول هیل (کاخ کنگره آمریکا) بازگردد تا در کمیته مجلس نمایندگان، شهادت بدهد.
شهادت او به دنبال آن می‌آید که هفته گذشته دونالد ترامپ در سخنرانی خود در اوکلاهاما گفته بود از مقامات خواسته تا روند گرفتن تست کرونا را کاهش دهند؛ زیرا تعداد کسانی که آزمایش آنها مثبت می‌شود، در حال افزایش است. بسیاری از افرادی که به این سخنرانی آمده بودند، ماسک نداشتند و برای برخی این رفتاری مقابله‌جویانه با چیزی بود که آنها دخالت دولت در امور شخصی‌شان می‌دانند. مقامات کاخ سفید بعدها تلاش کردند تا نظر ترامپ را طور دیگری نشان دهند و بگویند منظور ترامپ این نبوده که بسیاری متوجه شدند.
دکتر مایکل رایان، رئیس اورژانس سازمان بهداشت جهانی، گفته است که تعداد ثبت موارد جدید را نمی‌توان به تنهایی با افزایش آزمایش‌ها توضیح داد و همچنین توضیح داد که بسیاری از کشورها شاهد افزایش تعداد بیماران در بیمارستان‌ها و مرگ‌ومیر آنها هستند. دکتر مایکل رایان گفته است: «اپیدمی کرونا در حال حاضر در تعدادی از کشورهای بزرگ به نقطه اوج خود رسیده یا به سمت نقطه اوج حرکت می‌کند.»
تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته بود بیش از سه ماه طول کشید تا جهان شاهد یک‌میلیون مبتلا باشد اما برای یک‌میلیون نفر آخری که به کرونا مبتلا شده‌اند، فقط در 8 روز این زمان سپری شده است. او در کنفرانسی ویدیویی گفت:   «بزرگ‌ترین تهدیدی که ما با آن مواجهیم، خودِ ویروس کرونا نیست؛ بلکه فقدان همبستگی جهانی و رهبری جهانی برای مقابله با این ویروس است.» حتی برخی از کشورهایی که موفق شده بودند تا جلوی گسترش کرونا را بگیرند، حالا شاهد موج بعدی و گسترش جدید کرونا هستند. در استرالیا، ایالت ویکتوریا در روز سه‌شنبه 17 مورد جدید را گزارش داده است و همین امر باعث شد تا دو مدرسه ابتدایی در ملبورن تعطیل شود. دانیل اندروز، فرماندار ویکتوریا، گفته است که احتمالا در میان موارد جدید انتقال میان جوامع وجود داشته و خواهد داشت.چین نیز 22 مورد جدید را ازجمله 13 نفر در پکن گزارش داده است؛ آن ‌هم یک روز پس از آنکه سخنگوی دولت محلی گفته بود که اقدامات مهارکننده باعث کاهش سرعت شیوع موج جدید کرونا در پایتخت شده است. موج جدید 200 نفر را آلوده کرده بود. کره جنوبی نیز 46 مورد جدید را گزارش داده است؛ ازجمله آنها 30 نفر به نحوی به افرادی مربوط می‌شوند که از خارج وارد کشور شده‌اند.
حالا این کشور در تلاش برای مهار کرونا در کلانشهر سئول است؛ جایی که صدها نفر به خاطر فعالیت‌های تفریحی، اجتماعات در کلیسا یا کارگری روزمزد در خانه‌ها درگیر ویروس کرونا شده‌اند.
عربستان سعودی اعلام کرده که مراسم حج امسال لغو نخواهد شد اما بسیار محدود برگزار خواهد شد و تعداد کمی از مردم حق شرکت در مراسم را خواهند داشت. مراسم حج به‌طور متوسط حدود 2‌میلیون مسلمان را از سراسر جهان برای 5 روز در شهر مکه گرد هم جمع می‌کند.
بر اساس اطلاعات دانشگاه جانز‌هاپکینز در حال حاضر بیش از 9‌میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شده و بیش از 472‌هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. گر چه محققان می‌گویند که تعداد واقعی بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام است؛ زیرا محدودیت‌هایی برای گرفتن تست از بیمارانی که علایم ندارند، وجود دارد.


تعداد بازدید :  301