شماره ۱۹۹۹ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
«شهروند» درباره ردپای تعارض منافع در قوانین ایران گزارش می‌دهد
انسداد دوراهی‌های منفعت شخصی و سازمانی ‏
تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد كه هرچند راهكار اصلی پیشگیری از تعارض منافع به‌وسیله قواعد تعیین ‏می‌شود ولیكن نیاز است كه نهادی نیز به‌صورت متمركز اجرای قواعد را پیگیری کند. شفافیت عامل دیگری است که در این پژوهش به ‏آن اشاره شده است. شفافیت در دارایی و منافع هر شخص به‌عنوان عضوی از یک سیستم احتمالا بتواند در اجرای درست قواعد مربوط ‏به تعارض منافع یاریگر سیستم باشد

[شهروند] ‏‏«دوراهی میان منافع شخصی و منافع سازمان عمومی که شخص در آن اشتغال دارد، موقعیتی با عنوان تعارض منافع را می‌سازد. ‏موقعیتی که ایجاد‌کننده فساد است و عموما در رشته‌های علوم سیاسی بیشترین کاربرد را دارد.» این شاید ابتدایی‌ترین تعریفی باشد که ‏سیاست‌مداران درباره واژه تعارض منافع به کار می‌برند. اغلب مردم اما درباره رابطه موقعیت ایجاد‌کننده فساد و تعارض منافع اتفاق‌نظر ‏دارند. اما برای بستن گلوگاه‌های فسادی که تضاد منافع در کشور ایجاد می‌کند، سال گذشته دولت لایحه‌ای را با عنوان لایحه تعارض ‏منافع تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرد. براساس این لایحه که البته هنوز تصویب نشده است، تمام افراد مشمول موظف ‏شده‌اند در موقعیت تعارض منفعت از هرگونه اظهارنظر، مشاوره، دستور دادن، رأی دادن، اشتغال، نظارت، حسابرسی، کارشناسی، ‏نمایندگی اعم از قضائی و غیرقضائی، داوری، امتحان، برگزاری مسابقه، محاسبه و غیره خودداری کنند‎.‎‏ پژمان محمدی، مدیرکل حوزه ‏معاونت حقوقی رئیس جمهوری‌سال گذشته درباره این لایحه به ایرنا گفته بود: «هرگونه اقدام چنین افرادی علاوه بر بی‌اعتباری، ممکن ‏است مسئولیت کیفری، حقوقی و اداری برای آنها به همراه داشته باشد. در این لایحه همچنین تصدی همزمان مشاغل، تأسیس و راه‌‏اندازی شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری انتفاعی ممنوع یا محدود شده و اشخاص در برخی موارد ملزم به ارایه میزان درآمد و دارایی ‏خود شده‌اند. علاوه بر این کمک و هدیه گرفتن و دادن اشخاص مشمول قانون نیز تابع ضوابط مشخص و در بسیاری موارد ‏ممنوع و محدود شده است‎.‎‏» ‏

مدرسه‌داری ممنوع ‏
لایحه «تعارض منافع در انجام وظایف عمومی و ارایه خدمات عمومی» از‌سال گذشته پیش از تصویب در تعدادی از وزارتخانه‌ها و ‏سازمان‌های کشور به صورت خود جوش اجرایی شد. یکی از این وزارتخانه‌ها، آموزش‌وپرورش بود که تلاش کرد تعارض منافع ‏را در سیستم خودش اجرا کند. این وزارتخانه در ابتدای تیرماه بخشنامه‌ای به تمام زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کرد.
طبق بند اول این ‏بخشنامه،«صدور مجوز راه‌اندازی و اداره مدرسه با مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از قبیل آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان ‏خارجی، مرکز مشاوره، کانون فرهنگی و تربیتی و... توسط مدیران و بستگان آنان که دارای قرابت نسبی و سببی از طبقات اول و دوم هستند، مادامی که در شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و نیز شورای نظارت برمدارس و مراکز غیردولتی استان‌ها، ‏شهرستان‌ها و نواحی عضویت حقیقی یا حقوقی دارند تا اطلاع ثانوی متوقف باقی بماند و افرادی که درحال حاضر دارای مجوز راه ‏اندازی هستند حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این بخشنامه مکلف‌اند نسبت به توقف فعالیت و تعطیلی  مرکز غیردولتی اقدام کنند و ‏مجوز صادره را به مرجع صدور تحویل دهند یا از تصدی پست اجرایی استعفا و از عضویت در شوراهای مذکور انصراف دهند‎.»
در بخش ‏دیگر این بخشنامه  10بندی هم آمده است که «هرگونه تسهیل یا اعمال نفوذ و همچنین انعقاد هرگونه قرارداد پیمانکاری، خرید ‏خدمات آموزشی، قراردادهای حوزه فناوری، خرید کالا و تجهیزات و سایر قراردادها با مدیران و کارکنان دولت یا بستگان آنان در حدود ‏لایحه قانونی منع مداخله مقامات و کارکنان دولت در معاملات دولتی و قوانین موضوع مربوط ممنوع است.» محسن حاجی میرزایی، ‏وزیر آموزش‌وپرورش همزمان با انتشار این بخشنامه، بندهایی از آن را در صفحه توییتر خود نیز نوشت و اعلام کرد که این وزارتخانه ‏بسیار جدی برای رفع تضاد منافع در این وزارتخانه می‌کوشد. ‏

حضور پی در پی لوایح مبارزه با فساد ‏
اما این تمام ماجرا نیست، پیش از این نیز دولت در راستای اینکه منافع شخص و سازمان را در یک کفه ترازو قرار دهد، تلاش کرده بود. ‏طبق گفته‌های پژمان محمدی، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای نخستین بار در‌سال ۹۵ لایحه پیشنهادی را پس از مطالعه و بررسی ‏تطبیقی و فراهم کردن مبانی، تهیه و برای طرح و بررسی برای دستور طرح از سوی معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرد. بنا به ‏ارجاع صورت گرفته، برای بررسی لایحه، کمیسیونی فرعی و تخصصی تعیین شد که این کمیسیون پس از تشکیل چند جلسه با ارایه ‏چند پیشنهاد اصلاحی، لایحه را به معاونت حقوقی ارسال کرد.
معاونت حقوقی پس از دریافت این پیشنهادها با تشکیل جلسات متعدد ‏دوباره لایحه یاد شده را بازبینی و اصلاح کرد و در‌سال ۹۶ آن را برای طی شدن مراحل تصویب ارسال کرد. چندی بعد از ارجاع ‏موضوع به کمیسیون تخصصی لوایح، ۲۸ جلسه مستمر با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تشکیل شد که در ‏نهایت ‌متن لایحه مورد توافق، نهایی و برای طرح درکمیسیون اصلی ارسال شد.
این لایحه پس از تشکیل جلسات متعدد در کمیسیون ‏لوایح دولت به تصویب رسید و برای بررسی نهایی به هیأت دولت ارسال شد‎.‎‏ پس از طرح لایحه در هیأت دولت، بنا به برخی ‏پیشنهادهای مطرح شده در جلسه هیأت دولت، دوباره برای بازبینی و اعمال نظر برخی دستگاه‌ها و کاهش حجم لایحه به کارگروهی ‏با ریاست معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارجاع شد. این بار نیز معاونت حقوقی با تشکیل جلسات پی‌درپی و دعوت دوباره از ‏دستگاه‌های اجرایی مورد نظر هیأت دولت و شنیدن و اعمال برخی پیشنهادها، متن لایحه را به صورت کوتاه‌تر نهایی و به هیأت دولت ‏ارسال کرد‎.‎‏ ‏

کشورهای درگیر با تضاد منافع ‏
تعارض منافع اما تنها متوجه کشور ما نیست. اروپا و آمریکا تا همین چند‌سال پیش چنان درگیر تضاد منافع در جامعه‌شان بودند که ‏سازمان‌های اقتصادی در دنیا را مجاب کردند تعاریف متعددی برای تضاد منافع اعلام کنند. راهنمای سازمان توسعه و همكاری‌های ‏اقتصادی‎ OECDتعارض منافع را به‌عنوان تعارضی میان وظایف دولتی و منافع خصوصی مأموران دولتی تعریف می‌كند. به طوری كه این ‏منافع می‌تواند به صورت ناصحیحی وظایف آنها را تحت تأثیر قرار دهد‎.‎‏ سازمان شفافیت بین‌الملل تعارض منافع را شرایطی می‌داند كه ‏در آن افراد یا نهادها كه می‌توانند دولت، رسانه، كسب وكار یا سازمان مدنی باشند مواجه با انتخاب بین وظایف خود و منافع شخصی‌شان ‏می‌گردند.‏‎ ‎‏ در طرح نامه كمیسیون اروپا در مورد دستورالعمل تداركات دولتی ماده 21  آمده است كه مفهوم تعارض منافع باید ‏دربرگیرنده تمامی حالت‌هایی باشد كه در آن كاركنان پیمانكار یا سایر ارایه‌كنندگان خدمات دخیل در فرآیند، دارای منفعت شخصی از ‏نتیجه این قرارداد باشند، به‌گونه‌ای كه بی‌طرفی و عملكردشان را به‌طور نادرستی تحت تأثیر قرار دهد‎.‎

ارتباطات خویشاوندان و هدیه‌های غیرمتعارف، قدم‌های اولیه تعارض منافع
مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی پیش از ارسال لایحه هیأت دولت، در پژوهشی به عواملی که می‌تواند ایجاد‌کننده تعارض ‏منافع باشد، اشاره کرده است. در این پژوهش که در‌سال 96 منتشر شده، آمده است که «یكی از مصادیق ایجادكننده تعارض ‏منافع برای كاركنان/ مسئولان حاكمیتی، مالكیت یا ارتباط سهامداری با شركت یا مؤسساتی است كه توسط آن كاركنان/ مسئولان ‏قاعده‌گذاری می‌شوند یا تحت نظارت قرار می‌گیرند.‏‎ ‎
این نوع ارتباطات باعث ایجاد تعارض بین منافع شخص و منافع عموم مردم ‏می‌شود. برای مثال سهامدار بودن در شركت‌های مرتبط با حوزه فعالیت وزارتخانه مربوطه مصداق این نوع تعارض منافع است‎.‎‏» از طرف ‏دیگر، «اشتغال همزمان افراد در بخش حاكمیتی و بخش خصوصی، به‌ویژه بخش‌هایی كه ارتباط نزدیك با پست حاكمیت افراد دارد.» یكی ‏دیگر از مصادیق تعارض منافع شخص محور است.
به‌عنوان مثال فردی كه همزمان با فعالیت خود در بیمه مركزی، عضو هیأت مدیره ‏یك شركت بیمه خصوصی است، درگیر این نوع تعارض منافع است‎.‎‏ به‌عنوان مثال دیگر نماینده مجلسی كه در زمان نمایندگی، مسئول ‏یك تشكل خصوصی مانند نظام پزشكی است یا از بخش دیگری حقوق دریافت می‌كند نیز مصداقی از این اشتغال همزمان است.» ‏ارتباطات خویشاوندی، دریافت هدیه‌ از نهادهای قاعده‌پذیر و انگیزه‌های سیاسی و شغلی نیز از دیگر مسائلی است که می‌تواند زمینه ‏را برای تعارض منافع و ایجاد فساد گسترش دهد. ‏

ایجاد محدودیت و الزام شفافیت در اتحادیه اروپا ‏
کشورهای بسیاری در چند‌سال اخیر با تعارض منافع دست‌وپنجه نرم کردند. آمریکا، کره‌جنوبی و فرانسه راه‌حل‌های متنوعی برای ‏مبارزه با تعارض منافع داشتند. در عمل، نظام‌های تعارض منافع در اعضای اتحادیه اروپا با استانداردهای بین‌المللی متفاوت بوده و حتی ‏در داخل یك دولت نیز ممكن است متفاوت باشد‎.‎‏ طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به‌طور كلی با مسأله تعارض ‏منافع به دو صورت می‌توان برخورد كرد‎: ایجاد محدودیت و الزام اعلام. درحال حاضر استانداردهای مشترك بین اعضای اتحادیه در ‏زمینه تعارض منافع متشكل از دو محور اصلی است‎ .‎مجموعه‌ای از قواعد، كدها، استانداردها و اصول. در بیشتر موارد این ابزارها تعدادی ‏از ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و الزام‌ها را شامل می‌شود. در اینجا تفاوت عمده میان كشورها در تعداد این ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و ‏الزام‌هاست. ممنوعیت‌ها بر روی رفتارها، ناسازگاری‌ها یا اشتغال‌ها درصدد هستند تا از بروز موقعیت‌هایی كه به احتمال زیاد موجب ‏ایجاد تعارض منافع می‌شوند جلوگیری كنند. در سال‌های اخیر تعداد این قواعد به‌صورت چشمگیری افزایش یافته و سختگیرانه‌تر ‏شده‌ است. اعلام دارایی و درآمدها، ابزار نظارت بر تعارض منافع بالقوه و بالفعل را فراهم می‌کند. در اروپای شرقی و مركزی، انگیزه الحاق به ‏اتحادیه اروپا تصویب قوانین ضد فساد را تسریع کرده است. معرفی ابزار اعلام دارایی‌ها راه آسانی برای نمایش عزم این كشورها در مبارزه ‏با فساد بوده است. هر یك از دو رویكرد اعمال محدودیت و اعلام منافع می‌تواند به‌عنوان راهكاری برای مقابله با تعارض منافع مورد ‏استفاده قرار گیرد. با وجود این نظام‌های اعلام منافع، نیازمند ظرفیت قابل توجهی برای حسابرسی و بررسی فرم‌های اعلام شده است. ‏همچنین نیازمند تأسیس نظام تنبیه معتبری است كه اجرای مجازات‌ها را به‌صورت کامل پیاده‌سازی کند. ‏

شفافیت راه مقابله با تعارض منافع
باتوجه به تجربه کشورهای اروپایی در این زمینه در انتهای این پژوهش پیشنهاد شده که دولت برای مبارزه با تعارض منافع چند دستور ‏کار کلی را پیگیری کند. تجربیات بین‌المللی نشان می‌دهد كه هرچند راهكار اصلی پیشگیری از تعارض منافع به‌وسیله قواعد تعیین ‏می‌شود ولیكن نیاز است كه نهادی نیز به‌صورت متمركز اجرای قواعد را پیگیری کند. شفافیت عامل دیگری است که در این پژوهش به ‏آن اشاره شده است. شفافیت در دارایی و منافع هر شخص به‌عنوان عضوی از یک سیستم  احتمالا بتواند در اجرای درست قواعد مربوط ‏به تعارض منافع یاریگر سیستم باشد.
سال گذشته نیز امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای ‏اسلامی در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرده بود که تضاد منافع بحثی بین‌المللی است و بسیاری از کشور‌های مختلف دنیا جلوتر از ایران ‏وارد این مبحث شدند، به همین علت برخی از کشور‌هایی که برای خودشان رشد اقتصادی ایجاد کرده‌اند وارد این موضوع یعنی تضاد ‏منافع شدند. عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید:  یکی از راه‌های جلوگیری از تعارض منافع یا رانت، شفاف‌سازی است به گونه‌ای که ‏اگر یک فرد قصد بهره‌گیری از رانت داشته باشد با شفاف‌سازی به سرعت لو برود، مثلا یک فرد ممکن است حقوقی نجومی برای ‏خودش بنویسد، اما در این میان، مکانیزم‌های شفافیت‌ساز اجازه پنهان‌کاری نمی‌دهند و با ایفای نقش افشاگر سبب لو رفتن خواهند ‏شد‎.‎


تعداد بازدید :  177