شماره ۲۰۰۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
شهروندِ هشت‌ سال قبل تا حالا

شهاب پاک‌نگر

روزنامه شهروند روز پنجشنبه به دو هزارمین شماره‌اش رسید و چون پنجشنبه حس و حالش نبود، امروز می‌خواهیم به همین مناسبت جشن بگیریم. اولین شماره این روزنامه بیست‌وشش اسفند نود و یک منتشر شد؛ البته خیلی هم از آن روزها نگذشته و تقریبا همه ما یادمان است. حالا برای اینکه دقیق‌تر یادمان بیاید، بد نیست چند تا چیز را با هم مرور کنیم.
آن روز قیمت دلار دو‌هزاروچهارصدوپنجاه‌وپنج تومان بود و یورو هم سه‌هزارودویست‌ویازده تومان. سکه با افزایش قیمت نسبت به روز قبل یک‌میلیون‌وسیصد‌هزار تومان شد. شما آن زمان می‌توانستید با هفتاد‌میلیون تومان یک خانه پنجاه‌متری ده، دوازده ساله در یک منطقه متوسط رو به پایین تهران بخرید، اگر خیلی هم پول داشتید می‌توانستید با دویست‌وشصت‌میلیون تومان در اقدسیه تهران، یک پنجاه‌متری نوساز بخرید. هیوندای آی‌بیستِ صفر هشتاد‌میلیون تومان بود و با دو‌میلیون تومان بیشتر می‌توانستید تویوتا یاریس
صندوقدار بخرید.
خب حالا که درست یادتان آمد چه زمانی را می‌گوییم، امروز می‌خواهیم به مناسبت دو هزارمین شماره این روزنامه با هم جشن کوچکی بگیریم. اساسا جشن‌گرفتن موقعی معنا دارد که یک موفقیتی حاصل شده باشد. برای اینکه بدانید دقیقا چرا می‌خواهیم هشت ‌سال «شهروندی» خودمان را جشن بگیریم، باید بدانید که در این مدت کمتر از هشت سال چه اتفاقات خوب و مثبتی برای یک شهروند افتاده است.
در حوزه فرهنگ و هنر، فصل دوم و سوم سریال پرطرفدار ستایش پخش شد، در زمینه سریال‌های طنز پرکارتر بودیم و فصل دوم تا پنجم سریال سراسر خنده پایتخت را مشاهده کردیم.
در زمینه اقتصاد ثبات کاملی در بازار برقرار بود شارژ ایرانسل دو تومانی با قوت و با همان قیمت دو‌هزاروصدوهشتادتومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) در بازار عرضه می‌شود.
در حوزه کشاورزی، چند جوان خوش‌ذوق توانستند با پیوندزدن خیار و کیوی برای اولین‌بار در تاریخ یک کیوی‌خیار پانزده کیلویی تولید کنند که نسبت به نمونه‌های خارجی چند‌میلیون دلار ارزان‌تر است.
در بخش ورزش و به‌ طور خاص فوتبال، آقایان کفاشیان و تاج و دوستان، فدراسیون را به غوغاکده‌ای تبدیل کردند و آن‌قدر افتخار آفریدند که ما بدن‌درد گرفتیم. آخرین نمونه‌اش همین قرارداد مربی تراز یک جهان، آقای مارک ویلموتس، بود که قرار است به‌زودی به‌ عنوان نمونه موفق قرارداد بستن در دانشگاه‌های معتبر مدیریت ازجمله مریلند تدریس شود.
در خصوص حقوق زنان هم خیلی اتفاقات خوبی در کشور افتاد، به عنوان مثال در این هشت سال لایحه منع خشونت علیه زنان در سه مجلس مختلف مورد بررسی قرار گرفت یا خواهد گرفت و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید. در کنار این موضوع، عین این هشت سال، آموزش‌وپرورش پرتلاش ظاهر شد و هر ‌سال قرار شد به‌زودی کنکور را حذف کند، حق‌التدریسی‌ها را رسمی کند، بخاری‌های غیراستاندارد را از مدارس جمع کند و مدارس را از نمره‌محوری به سمت مهارت‌محوری سوق دهد.
هشت‌ سال «شهروندی» پرافتخار، مبارک من و شما.


تعداد بازدید :  286